Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (7)

Als je zo typt: Hoe kan je weete of je dyslexie bent?"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat word vaak vastgesteld op school, je haalt
vaak b en d door elkaar t of d op het eind. En nog wel meer
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ga naar je mentor en vraag of je getest kunt worden!

Je kunt op je school vragen of je de DST (dyslexie screening test) mag doen. Als je dan een score hebt die onder de 85 ligt, is er reden om verder onderzoek te doen naar de manier waarop jouw hersenen met taal omgaan.

De school mag zelf geen dyslexieverklaring afgeven, maar als uit jouw DST blijkt dat de kans groot is dat je dyslexie hebt, KUNNEN ze er wel vast rekening mee houden.

Als je echt een verklaring wil, moet de school eerst 'n half jaar lang z'n best doen om jouw lees- en schrijfachterstand zelf bij te spijkeren. Als dat niet helpt, kun je onderzoek laten doen bij een erkend bureau (let op: kost een hoop geld) en die mogen dan een dyslexieverklaring afgeven als je het echt hebt. De school MOET dan rekening met je dyslexie houden.

Heb je hier wat aan?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja best wel me oude metor hab ge zegt wat ik heb maar ik heb niet de test ge daan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wel doen hoor, als je het echt hebt wordt het leven een stuk makkelijker als school er rekening mee houdt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja me moeder weethett niet eens
als je hier tijdens het typen merkt dat je heel vaak klinkers moet verbeteren, vaak wanneer 2 klinkers achter elkaar staan maak je de verwisseling, dus 'amfelden' i.p.v. 'afmelden', 'uihtuis' i.p.v. 'uithuis'

Toegevoegd na 45 minuten:
dit moet natuurlijk 'medeklinkers' zijn

Toegevoegd na 45 minuten:
met dank aan mlodewijk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je bedoelt medeklinkers denk ik, maar op zich een goed antwoord +1.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
inderdaad
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar zit nou het probleem bij een dyslect. Die ziet het niet waar de fouten zitten. Dus wat moet hij verbeteren dan?
Gaat bij mijn zoon precies zo. Wat een dyslect kan doen is spellingcontrolle en dat is vaak zat al een probleem.
Als zelf dyslect kan ik hier denk ik wel wat nuttige inzichten in geven. Bij mij zelf is simpelweg ooit een keer op school vast gesteld dat ik mijn spelling toch wel erg slecht was en daarom werd ik getest. Normaliter wordt elke leerling blootgesteld aan een spellingstest met als doel te kijken of er dyslecten bij zijn. Echter ik denk dat je meer opzoek ben naar meer de vraag: Hoe merk je zelf dat je dyslect bent. (of het stellen van een sarcastische vraag) Dit is een beetje moeilijk uit te leggen. Hij lijkt bij hij lezen dat de letters een beetje door elkaar lopen. Ze lijken in een andere volgorde binnen te komen. Natuurlijk zet je het razendsnel weer goed maar je merkt het wel op een of andere vage manier. Ik heb totaal geen gevoel voor taal. Ik kan aardig spellen echter ik moet er over denken hoe je iets schrijft. De regels van taal zijn heel belangrijk hierin. Wat belangrijk is te snappen van dyslectie is dat het een hersenaandoening is. Er is iets mis met het verwerken van data waardoor je een minder taalgevoel hebt. Het is dus niet hetzelfde als slecht zijn in taal. Veel mensen denken dat ze dyslect zijn omdat ze niet kunnen spellen. Maar dat hoeft niet. Een van de meest gevoelde symptomen zijn het "draaien" van letters. Elke dyslect heeft het anders. Als je niet zeker ben zou ik opzoek gaan naar een remedial teacher om een testje te doen.

Toegevoegd na 28 minuten:
Het is natuurlijk ironisch dat ik in een stukje over dyslectie een tik-foutje maak. Het moge duidelijk zijn dat ik met ben, bent bedoel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je het zeker wil weten moet je je laten testen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe zit het met je lezen??
Lijkt me als je dyslectisch bent dat je op de basisschool moeite moet hebben gehad met je AVI niveaus. Vreemd dat die het al niet opgemerkt hebben. Bij mijn zoon kwamen ze er al vrij snel achter. In groep 4 bleef hij behoorlijk achter met lezen en schrijven en hebben ze een test afgenomen. Hieruit bleek dat hij leesblind was. En in het voortgezet onderwijs doen ze in het algemeen in de eerste klas bij alle leerlingen een test. Ik zou het indeed toch maar eens bij je mentor aanhalen en als hij ouderwetse gedachten erop na houdt gewoon naar je rector gaan. Je kan ook zelf een test laten doen maar dat kost weer pingels.
Jammer dat dit een niet zichtbare "handicap" is waardoor er eigenlijk nog steeds te weinig aandacht aan besteed wordt.
Maar 1 geruststelling , je kan er heel oud mee worden en je leert er steeds meer mee omgaan.
En eh, zeker aan je ouders vertellen!!!!!! Daar zijn ze voor en zij kunnen je daarbij helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing