word je huid ook ouder als je niet over je longen rookt?

als je niet over je longen rookt gaat je huid eer dan ooom ouder uitzien? dus bruin en ouder?
mijn ouders roken dus rook ik al mee.
maar ik wil geen oudere huid.
word die ook ouder als je NIET over je longen rookt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Je huis wordt niet letterlijk ouder maar gaat er ouder uitzien. Het maakt niet uit of je over je longen (mee)rookt of niet, je huid wordt er slechter van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huis moet huid zijn.
Wanneer je NIET over je longen rookt, gaat je huid er niet ouder van worden. Alleen de huid in je mond wordt op ten duur wat dunner, maar bijvoorbeeld je huid op je buik zal niet/nauwelijks versneld verouderen , dit komt omdat de nicotine slechts in je mond blijft (natuurlijk adem je wat in, maar dit is nihil vergeleken met over je longen te roken), en niet door je longen vol je lichaam in gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ouders roken en jij zit erbij dan rook je mee en dus ook over je longen. Je huid wordt zowieso ouder naarmate je zelf ook ouder wordt natuurlijk maar het proces wordt wel versneld als je giftige stoffen (bijv roken) opneemt (bijv via de longen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je huid wordt sowieso ouder :-) maar het is ook voor een groot deel genetisch bepaalt. Kijk dus naar je ouders of zij al veel rimpels hebben bv. Mijn moeder was 74 en rookte als een schoorsteen maar had geen rimpeltje. Maar het effect is wel meer als je over je longen rookt dan wanneer je dat niet zou doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt niets uit of je over je longen rookt of niet.
Hieronder staat uitgelegd wat roken kan doen met je huid.

Bepaalde stoffen in tabaksrook hebben een vernauwend effect op de bloedvaten in de huid. Door deze vernauwing vermindert de bloedtoevoer naar de huid. Hierdoor ontstaat een relatief tekort aan zuurstof en voedingsstoffen die essentieel zijn voor een goed functioneren van de cellen in de huid. Dit kan leiden tot een grijzige tot grauwe gelaatskleur.

Effect op het huidweefsel
Bepaalde stoffen in tabaksrook kunnen de afbraak van bindweefsel in de huid bevorderen waardoor het zijn elasticiteit verliest. Hierdoor ontstaan vroegtijdig rimpels en plooien in de huid. Mensen die 15-20 sigaretten per dag roken hebben een huid die gemiddeld net zo veel rimpels vertoont als niet-rokers die 20 jaar ouder zijn. Er treedt dus een versnelde veroudering van de huid op. Bij mensen die tijdig stoppen met roken verdwijnt deze voortijdige veroudering gedeeltelijk.

http://www.huidinfo.nl/roken%20en%20de%20huid.html