Hoe zorg ik ervoor dat mijn bovenbeen niet te dun wordt?

Mijn been zit ingespalkt door een ongelukje, en ik moet voorlopig nog op krukken lopen. Ik kan geen gewicht zetten op mijn been. Hoe zorg ik ervoor dat mijn been niet te dun wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Amadea
11 jaar geleden
Heeft de behandelend arts jou geen dagelijkse oefening voorgeschreven? Dan kan je het beste bij een fysiotherapeut navragen welke oefeningen jij kunt en mag doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ontkom je toch niet aan. Maar gelukkig trekt dit binnen een paar maanden weet bij.

Antwoorden (3)

Ik heb na een ongeluk ook een tijd niet mijn been mogen bewegen, en moest naderhand heel langzaam weer opbouwen door steeds iets meer gewicht te zetten. Daarna was mijn ene been inderdaad dunner dan het andere.

Bij mij is dat weer heel snel gelijk geworden doordat ik ging duiken in sterk stromend water, en daar langzaamaan mijn ene been weer trainde.
De fysiotherapeut was enthousiast toen ik daarna weer kwam, en zei dat mensen eigenlijk zouden moeten gaan duiken of zwemmen om de spiermassa weer op te bouwen. Bij mij was in twee weken de spiermassa weer gelijk, en de spierkracht ook.

Als je niet duikt kan je misschien gaan zwemmen met vinnen (zwemvliezen). Hierdoor kan je wat makkelijker je spieren meer kracht laten gebruiken.

Let wel op dat je langzaam opbouwt.
Ik liet in het begin mijn ene been soms even rusten tijdens de duiken. En als ik stil ergens bij een rif "hing" dan bewoog ik mijn ene voet bij de enkel heel zachtjes heen en weer wat een heel lichte training geeft doordat het eind van de vin dan een lichte tegendruk krijgt van het op en neer bewegen in het water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je er niet op mag lopen en bewegen kun je proberen om je bovenbeenspier aan te spannen door je knieschijf 'omhoog' te trekken. Ook je billen af en toe eens goed aanspannen en ontspannen en je enkel blijven bewegen (tenen naar je toe trekken en van je af duwen) zijn handig om te doen. Maar verder vrees ik dat je wat omvang gaat verliezen. Geen zorgen met trainen als je het been weer mag gebruiken komt t van zelf weer terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas kun je niet voorkomen dat je been dunner wordt. De spiermassa neemt af door immobilisatie (niet belasten van het been).

Je bent niet voor niets gespalkt, je been moet rust hebben om te genezen. Je mag alleen oefeningen doen die de arts of behandelend therapeut heeft toegestaan. Andere adviezen, zou ik niet opvolgen. We weten immers niet wat je blessure is.

Spiermassa neemt af door immobilisatie, dat is niet te voorkomen. Het is niet zo dat de spiercellen verminderen, maar de spiercellen worden dunner, kleiner. Dat is gewoon omkeerbaar als je je been weer gaat belasten. En meestal gaat dat belasten in een rustig tempo, waarbij de belastingen wordt opgevoerd. Dan wordt het been vanzelf weer dikker.

Succes met herstel!