Moet ik bezorgt zijn nu er een soort rode wijn achtig vocht uit mijn ontlasting komt?

Ik schrok me net dood, ik ging naar het toilet en toen ik door wilde trekken zag ik dat het papier een bordeaux rode kleur aangenomen had. moet ik bezorgt zijn?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb eergisteren rode bieten gegeten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Amadea
11 jaar geleden
Ben je een jongen of een meisje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een jongen, dus het is geen menstruatie, hoop ik althans ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je misschien rode bieten gegeten?
Amadea
11 jaar geleden
Eergisteren, dan heb je een trage vertering! Meestal zie je het de dag erna.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Komt door de bietjes
Heb ik gehad toen ik zwanger was
Iedereen in rep en roer voor de bietjes achteraf ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eergisteren zegt niet veel, het gaat meer om het aantal uren. Het kan ook gewoon zijn dat hij inderdaad een trage vertering heeft.

Het beste antwoord

Een rode kleur in de ontlasting kan meerdere oorzaken hebben.

Zo is het mogelijk dat je bepaalde dingen hebt gegeten die je ontlasting rood kleuren. Rode bieten willen dat wel eens doen, maar er zijn ook andere voedingsmiddelen die een vergelijkbaar effect hebben.

Ook is het mogelijk dat je kleine wondjes rond je anus hebt, bijvoorbeeld door irritatie, of doordat je onlangs zo'n harde ontlasting had dat er wat kleine scheurtjes in die dunne huid zijn gekomen. In dat geval heb je gewoon wat verdund bloed gezien.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken.

Pas als dit effect meer dan een week aanhoudt, wordt het tijd naar de dokter te gaan. Dan zou zo'n verandering erop kunnen wijzen dat er iets niet goed zit in je darmen, of eventueel in één van de spijsverteringsorganen. Maar als het met een paar dagen vanzelf verdwijnt (wat normaal gesproken zal gebeuren), is er niets om bezorgd over te zijn.

Toegevoegd na 9 uur:

Ik lees nu in de toevoeging op je vraag dat je bietjes hebt gegeten. Zoals ik al schreef, kun je dit effect dan verwachten. De rode kleurstof van de bieten wordt door ons niet verteerd, en komt er dus gewoon als rode kleurstof weer uit.

Misschien dat je de volgende keer dat je naar het toilet gaat nog een keer hetzelfde ziet. Daarna zal het over zijn.

Cryofiel