Heeft het drinken van koffie voor een krachtsinspanning invloed op het zweetgehalte?

Ik vroeg het me af omdat ik het gevoel heb dat bij mij wel zo is.

Ik fiets 's ochtends 25 minuten naar mijn werk en normaal zweet ik me rot als ik er ben. Dan trek ik even een ander shirtje aan en dan is alles weer fris. Vandaag en gisteren heb ik eerst thuis een kopje koffie gedronken voordat ik weg ging en toen merkte ik dat ik veel minder / amper zweette.

Is hier dus meer over bekent?

Toegevoegd na 4 minuten:
Het kan vandaag ook komen omdat het -4 was... Hoeft dus niet perse gerelateerd te zijn aan koffie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je toelichting is wel grappig, want de temperatuur kan best veel verklaren. Het is simpel: als het wat kouder is zweet je wat minder. Gewoon omdat je het dan wat minder snel (te) warm krijgt.

Je oorspronkelijke vraag: koffie, thee, sinaasappelsap zijn dranken die vochtafdrijvend zijn. Drink maar eens 4 bekers koffie na het avondeten. Je zult dan misschien wel 3 keer moeten plassen in 3 uur tijd.

Als iets vochtafdrijvend is, betekent dat natuurlijk niet dat je direct het toilet moet opzoeken. En dan is het heel goed te verklaren. Tijdens jouw fietstochtje, is er gewoon een proces gaande van vochtafdrijving. Je blaas vult zich tijdens dat fietstochtje dus wat eerder en sneller, dan zonder het kopje koffie.

Een groot gedeelte van het vocht wat je zonder koffie gewoon uit zou zweten, wordt nu gebruikt, om je blaas te vullen, en zweet je dus niet uit. Gevolg: je zweet nauwelijks als je aankomt op je werk. Maar misschien moet je wel na aankomst op je werk, snel een plasje plegen. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Werkte het niet zo dat als je iets warms drinkt je lichaam beter afkoeld? Een warm kopje koffie zou mischien het lichaam af laten koelen waardoor je minder gaat zweten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koffie onttrekt vocht, dus opzich zou het kunnen.