Welke medicatie kan helpen om in te slapen?

Maar ik bedoel wel pillen anders dan slaappillen, melatonine en valdispert. Mijn man heeft dit allemaal al geprobeerd. Hij piekert niet, er zijn geen psychische problemen. Hij is gewoon actief overdag, en weet niet hoe hij mentaal tot rust moet komen. De huisarts adviseert nu yoga. Hier is hij al mee bezig maar het helpt niet. Gemiddeld drie keer in de week slaapt hij twee tot drie uur, met een slaappil zeven uur. Hij gebruikt slaappillen als het echt niet meer gaat, bang dat de werking zal verslappen en bang om verslaafd te raken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Ik vermoed dat jouw man zich heeft laten aanpraten dat hij acht uur moet slapen. Dat mag dan voor de meeste mensen gelden maar sommige mensen hebben het vermogen voldoende te hebben aan 4 à 5 uur kernslaap. Molly Geertsema was zo'n voorbeeld. Best mogelijk dat hij af en toe maar 2 à 3 uur haalt vanwege zijn pogingen om toch die 8 uur slaap te halen en het gepieker daarover. Adviseer hem eens om zich een paar weken absoluut geen zorgen om zijn (gebrek aan) slaap te maken. Kijk eens hoe hij zich daarbij voelt. Uiteraard ook geen pillen in die periode maar een halfuurtje mediteren kan natuurlijk geen kwaad. Daar zou hij juist tijd genoeg voor moeten hebben.

De hoeveelheid slaap die iemand nodig heeft verschilt van persoon tot persoon. Er zijn mensen die met weinig slaap toekunnen en er zijn mensen die veel slaap nodig hebben. Het is een fabeltje dat iedereen 8 uur slaap per nacht nodig heeft. Of je genoeg slaapt is eigenlijk het best te bepalen aan de hand van hoe je je overdag voelt.

Over het algemeen kun je zeggen dat de kwaliteit van de slaap belangrijker is dan de hoeveelheid slaap. Met 4 tot 5 uur slapen is de kernslaap behaald en de basis voor geestelijke en fysiek herstel gelegd. Toch voelt lang niet iedereen zich uitgerust na 4 tot 5 uur slapen. Dat komt door onze manier van leven.

In onze maatschappij worden we beloond voor inspanning, niet voor ontspanning. We ‘moeten’ van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat van alles. Dat leidt ertoe dat we in onze dag steeds minder tijd inruimen voor ontspanning. Deze manier van leven leidt tot een hoge hersenactiviteit. Mensen die slecht slapen hebben zowel overdag als ’s nachts een hogere hersenactiviteit dan goede slapers. Voor hen is het belangrijk de hersenactiviteit te vertragen. Door regelmatig overdag rust te nemen en voor het naar bed gaan enige tijd ‘niets’ meer te doen kan je dat bewerkstelligen.
Een goede kernslaap in combinatie met goede lichamelijke en geestelijke ontspanning door de dag is dus voldoende voor herstel. De kans is groot dat je er op die manier beter tegen kunt als je ten minste de 4 tot 5 uur kernslaap per nacht haalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Hoeveel melatonine nam hij dan? Mijn zoon krijgt 2 mg voorgeschreven, dat is 20 tabletjes en hij is 8. Overigens zijn we nu terug naar 5 want daar valt hij al bij in slaap.En er zijn mensen die het met minder slaap kunnen doen, dus pin je niet te vast op 7 of 8 uur. Yoga heeft zijn tijd nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had dat al ergens eerder gelezen, ik geloof in een van uw antwoorden. Fijn dat het werkt voor jullie zoontje, is niet niks, als je kind niet kan slapen. Afijn ik ga dat eens uitzoeken. Meestal wordt 1 zo'n klein wit pilletje geadviseerd, toch? Oh, en het wordt niet vergoed, wij betaalden destijds iets van €20 voor 25 pilletjes! Dure slaapjes dan, voor jullie ventje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op de dosering @horseshoe! . De tabletjes die je bij de drogist kunt kopen bevatten meestal 0,1 mg melatonine. Er zitten meestal 500 in een potje . De pillen die je bij de apotheek krijgt zijn 2 Mg of 2,5 Mg of 3 Mg. Dat is 20 - 30 x zoveel.
Daarom zijn ze bij de apotheek duurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2,5 tot 3 Mg is normale dosering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik betaal € 10,00 voor 500 pilletjes van 0.1 mg, daar zou hij, als hij dus 20 nam 25 dagen mee kunnen doen, dus dat is al de helft goedkoper, en de pilletjes slikt hij zo weg. Nu neemt hij nog 5 en kan hij dus 100 dagen met zo'n potje doen. De drogist mag geen grotere hoeveelheden verkopen, maar volgens mijn huisarts worden ze vergoed door de verzekering vanaf 3 mg, maar dat kan aan de verzekering liggen.
Een wilde gok hoor. maar is hij ook al eens getest op ADHD? dan zou ritalin kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken iemand die ook slaapproblemen heeft, maar hij heeft dat verholpen door overdag rode pepers te eten. Vraag me niet hoe en wat, maar het helpt hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-koemelk met honing
-geitenmelk met saffraandraadjes
-boekje lezen
-avondwandelingetje maken
-geen tv spannende film kijken

Toegevoegd na 32 minuten:
Ayurveda pakt slaapstoornissen op verschillende manieren aan:
- Massages
'Door de oren of het hoofd te masseren met warme etherische oliën kunnen we de spanning verminderen', zegt Carine Janssens. 'De massage kalmeert het zenuwstelsel, dat een cruciale rol speelt bij slaapstoornissen. Mensen krijgen de raad om iedere dag zelf hun hoofd en voetzolen in te smeren met Brahmi taila of sesamolie. Dat geeft heel snel effect.'
- Shirodhara
Een fijn straaltje warme kruidenolie wordt heel zacht en continu op je derde oog (het energiepunt tussen je wenkbrauwen) gegoten. Resultaat: een diepe mentale ontspanning.
- De juiste voeding
Ayurveda gaat ervan uit dat de spijsvertering een neerwaartse beweging maakt: voedsel komt er bovenaan in via de mond en verlaat ons lichaam onderaan via de stoelgang. Dat is de normale, gezonde weg. Een verstoring van het vata zorgt voor een droogte in je lichaam. Die kan je tegengaan door zoveel mogelijk gekookte voedingswaren of 'vochtige' voeding te eten, zoals soepen, sausen en pap.
- Warmte
Hou je lichaam warm. Koude voeten zijn een typisch verschijnsel van een vata-verstoring.
- Relaxatie
'Wie overspannen naar bed gaat, zal logischerwijze moeilijk in slaap geraken', zegt Carine Janssens. 'Daarom hechten we veel belang aan relaxatieoefeningen en meditatie. Pranayama-yoga bijvoorbeeld is een ademhalingstechniek waarbij je leert heel bewust je adem te volgen en te controleren. Etherische oliën die in je slaapkamer een zoete en verwarmende geur verspreiden, kunnen eveneens helpen.'

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/247/Ayurveda/article/detail/274482/2008/06/01/5-natuurlijke-alternatieven-voor-de-slaappil.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk moet je geen medicijnen gebruiken om in te slapen. Geen koffie, gewone thee en cola en roken houden je uit de slaap. Ze maken je hyper. Een glas wijn wil ook wel eens helpen of een glaasje beerenburg. 1 tje. Op tijd naar bed, Veel zorgen en een verantwoordelijke baan houden je ook uit de slaap. Probeer je hoofd leeg te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij helpt Theanine uitstekend. Zowel puur natuur ( Suntheanine ) als chemisch vervaardigd te verkrijgen . Geen bijwerkingen en niet verslavend. Het is gewoon een aminozuur. http://nl.wikipedia.org/wiki/Theanine

Toegevoegd na 39 seconden:
Het is een bestanddeel van "slaapthee" . Oa verkrijgbaar bij de tuinen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder koffie, alcohol drinken? Zorgen voor iets minder prikkels overdag? Voldoende buitenlucht en beweging? Ik heb het niet over medicatie, en het zijn misschien open deuren, maar wie weet helpt deze tip?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft hij ook al ademhalingsoefeningen geprobeerd? Bijv. 3 tellen in en 3 tellen uit. Als je het goed doet moet je 5 tellen in en 5 tellen uit kunnen halen in een rustig tempo. Tel 1 is je zij vol met lucht zuigen, tel 2 is je buik, tel 3 is de zijkant van je borst, 4 is je borstkas en 5 het laatste hapje (wel door de neus lucht). Uitademen gaat dan van 5, 4, 3, 2, 1. Moe dat je hier van wordt! Bovendien geloven de Tibetaanse monnikken dat je je leven hiermee verlengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zou ook nog binaural beat cd's voor slaap kunnen proberen. Als je die luistert met koptelefoon op, brengt dat je hersengolven dichter bij de slaaptoestand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te zien is het een mentaal probleem dus verandering van
(werk) omgeving zou al kunnen helpen.
Eén van mijn gewoontes om te ontspannen is een bezoek
aan de sauna in combinatie met zwemmen.
Vooral met koud weer zoals nu (op de fiets of lopend naar de sauna)een veilig recept om moe (dus slaperig ) te worden.
Zo lang mogelijk in de sauna blijven zitten (mijn record is 25 min) en daarna in koud water afkoelen zorgt gegarandeerd voor vermoeidheid na bezoek aan de sauna!
Overigens is melatonine in tabletvorm helemaal niet nodig want er zijn veel levensmiddelen waar het van nature in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
L- tryptofaan daar kun je goed mee slapen echt waar! IS een natuurlijk middel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niks meer innemen, allemaal rotzooi..
s'avonds voor t slapen gaan een blokje om lopen zon 15 minuten naar buiten, dan een kopje kamille thee. en dan naar bed..
dan slaap je ..
ik ben jaren verslaafd geweest aan allemaal pillen, nu als t niet lukt, trek ik me hond uit de mand en loop even een blokje om, zet een beker thee en slaap als een os...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft aan dat je man niet piekert. Ik vind het een beetje moeilijk te geloven, want ook als je bezig bent met niet slapen, ben je aan het piekeren. Als je niet kunt slapen, word je op gegeven moment ook moedeloos en ook dat zijn gedachten en dat zijn piekeren.
Ik denk dat jouw man in een vicieuze cirkel zit. Dat hij al voordat hij gaat slapen tegen zichzelf denkt: ik zal weer niet kunt slapen! Dit is natuurlijk al een begin van een piekeren.

In mijn optiek zijn er toch te veel gedachten die nog blijven malen waardoor je niet kunt slapen. Gedachten zijn op zich best onder de knie te krijgen en onder controle te houden. Een goede methode hiervoor is meditatie. Hiermee leer je omgaan met je eigen gedachten en probeer je de gedachten te gaan verwerken zodat ze kunnen weggaan. Uiteindelijk zal je daardoor in stilte kunnen komen, en dat is het ultieme medicijn om te kunnen slapen.

Als iemand niet kan slapen, zal hij vaak toch uiteindelijk in slaap vallen. Ook al duurt het een paar uur. Uiteindelijk zal je geest zo moe zijn dat het malen gaat stoppen, waardoor er eindelijk een gedachteloze geest ontstaat en dan zal men in slaap vallen.

Het is beter voor je man om voor het slapengaan tegen zichzelf te gaan zeggen: ik zal een heerlijke nachtrust krijgen. Dit zal vele malen beter zijn als de zin: ik zal niet kunnen slapen.
Ik zou je man aanraden om op zoek te gaan om meditatie te kunnen leren. En hopelijk zal dit dan zodanig goed werken dat hij geen medicatie meer nodig zal hebben. En heeft hij hiermee een natuurlijke bron van rust gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet lachen..maar een zakdoek met een flinke scheut 4711 eau de cologne erop...en dat onder je neus houden en diep ademhalen.
Vaak toegepast bij chronisch zieken.
(tip van mijn oude omaatje)

of
http://www.dizzie.nl/b_36056_Het-Grote-boek-van-de-Rust.php

met korte gedachten voor het slapen gaan

of
de ademoefening:
4 tellen inademen en dan 8 tellen uitademen.
Steeds herhalen
Goed luisteren naar je eigen ademhaling
Als je gedachten wegglijden, weer terughalen naar je ademhaling.
Na een paar keer begin je al te geeuwen.

Hoop van harte dat welke tip dan ook, werkt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je noemt eigenlijk twee problemen: kennelijk heeft je man moeite met in slaap vallen (dat is toch echt een kwestie van rust in z'n kop en proberen een vast ritueel te maken van het uur vóór het slapen gaan: tv uit, comp uit, etc).
Maar je zegt dat zonder slaappil kort slaapt, dus kennelijk slaapt hij ook niet dóór?
Laat hem de huisarts om een verwijzing naar een slaapkliniek vragen, misschien dat ze hem daar verder kunnen helpen. (Als je googlet op slaapkliniek, kun je kijken welke er bij jullie in de buurt zit.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mindfulness schijnt echt een wondermiddel te zijn voor allerlei problemen, waaronder slaapproblemen.
Er zijn cursussen overal in het land, dure en minder dure. Wellicht in een buurtcentrum of volksuniversiteit. Soms geeft de GGZ een mindfulnesscursus.
Lees onderstaand artikel even:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warme melk met honing en een zinktablet helpt ook uitstekend,het liefs twee glazen en twee tabletten,voor het slapen gaan.En niet te vergeten,tegelijk met je voeten in warm water met zout.Het lichaam wat overdags presteert,heeft ook vaak te kort aan zink waardoor je dan niet kunt slapen.Spinazie bij voorbeeld trekt kalk uit je lichaam.