Is fenoxyethanol (phenoxyethanol) minstens even ontsmettend zoals alcohol of ethanol?

Ik poets elke dag het scherm van mijn smartphone, vroeger deed ik dat met alcohol spray (70% alcohol) of met vochtige doekjes op basis van alcohol, maar omdat deze niet meer makkelijk te verkrijgen zijn vroeg ik mij af of fenoxyethanol (phenoxyethanol in het Engels) ook goed is om bacteriën en virussen te doden?

De reden waarom ik dit vraag is, omdat er in de supermarkten vochtige toiletdoekjes verkrijgbaar zijn en phenoxyethanol is één van de hoofdbestanddelen in het product.

Dood fenoxyethanol ook het nieuwe corona virus COVID-19?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Google translate vertaling:
Fenoxyethanol, ook bekend als ethyleenglycolmonofenylether, is een glycolether en bactericide (dat werkt als een ontsmettingsmiddel, antisepticum of antibioticum) dat voornamelijk wordt gebruikt als conserveermiddel in cosmetica en schoonheidsproducten. Het wordt gebruikt als conserveermiddel in vaccins. Fenoxyethanol is opgenomen in actuele antiseptische oplossingen, zoals octenisept dat wordt gebruikt voor de behandeling van traumatische, acute, chronische, chirurgische en brandwonden, de behandeling van bacteriële vaginose, acne-laesies en als antiseptisch slijmvlies.
https://drugs.ncats.io/substance/HIE492ZZ3T

Een andere bron meldt:
Fenoxyethanol wordt gebruikt om bacteriën, schimmels en virussen af te weren. Het is een
conserveermiddel.
https://www.boerlind.com/ab/wp-content/uploads/2017/04/FAQ_Phenoxyethanol_EN.pdf

Het is dus een conserveermiddel, niet een ontsmettingsmiddel. Daardoor zal de werking niet gelijk zijn aan 70% alcohol. Het remt waarschijnlijk groei van bacterien e.d., maar zal het niet direct doden.

Ik zou persoonlijk niet mijn geldt hierop inzetten. Toch zoeken naar 70% alcohol doekjes (die echt nog wel te vinden zijn buiten de supermarkten). Het vinden is iets moeilijker en vaak zijn de prijzen wel wat hoger dan 2 maanden geleden.
------
Om het iets duidelijker te maken, het werkt wel als ontsmettingsmiddel tegen bacterien (zie eerste bron) en het weert virussen (2e bron).
Vanuit de engelse wiki zie je ook dat het tegen gist, gram positief en gram negatieve bacterien werkt.

Wat betreft virussen is het een conserveringsmiddel. Als je "zekerheid" wil wat betreft Covid-19, zou ik toch nog steeds inzetten op de 70% alcohol (én gewoon de hygiene regels goe in acht nemen).
Toegevoegd op 19 mei 2020 14:56: tekst
Thecis
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Al staat hier dat het ook een antisepticum is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Phenoxyethanol
Thecis
3 jaar geleden
@simonV
Heb je gelijk in, het werkt wel als antisepticum tegen bacterien:
"Phenoxyethanol is effective against gram-negative and gram-positive bacteria, and the yeast Candida albicans".