Wat is normaliter de procedure voor je een MRI-scan ondergaat?

http://www.nu.nl/buitenland/3929714/mes-vliegt-in-oog-tijdens-mri-scan.html

Moet je niet gewoon een ziekenhuispyjama aan als je daarin gaat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een MRI-scan is een scanner met magneten, het is een smalle lange buis waar je ingaat, je krijgt een ziekenhuisschort aan, al wat van metaal is moet je afdoen of uitdoen. Er word je gevraagd of je iets van metaal in je lichaam hebt, maar normaal moet je eerst een vragenlijst invullen waarin dit allemaal gevraagd wordt. je krijgt normaal gezien een infuus waar ze iets inspuiten, dat kan voor dat je de buis ingaat maar dat kan ook halverwege, dan schuiven ze je er weer uit om dat te doen en moet je er weer een kwartiertje in. de scan kan duren van een kwartier tot veertig minuten naargelang voor wat je er onder moet. je krijgt een bel in de hand voor moest het niet gaan, dan kan je altijd bellen, dan komen ze direct in de kamer kijken wat er scheelt. je krijgt een koptelefoon op met muziek want tijdens de scan zal het ineens veel lawaai zijn, kloppen enz., dat zijn die magneten. oorverdovend soms, daarvoor de koptelefoon met muziek. ze kunnen ook tegen je praten, bij sommige zit er een spiegeltje boven je. Als je niet graag in een smalle buis ligt, er een fobie van hebt, dan geef ik u de raad om je ogen dicht te houden als je de buis ingaat en te tellen zolang je er in ligt, zo doe ik het en dat helpt om kalm te blijven. Dan duurt het zolang niet.

Het beste antwoord

Nee, dat is niet nodig. Je moet wel alle metalen, zoals horloge, sleutels, broekriem, bankpasjes, sommige knopen, etc buiten de MRI-ruimte achterlaten vanwege de zeer krachtige magneetvelden.
Reddie
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In Amerika is het gebruikelijk dat patiënten een ziekenhuispyama aan krijgen bij onderzoeken. Dit zien we vaak in films en series. In Nederland hebben we die gewoonte niet. Bij onderzoeken in een ziekenhuis wordt aan patiënten verteld dat ze b.v. Hun bovenlijf moeten ontbloten, of dat ze slechts hun onderbroek aanhouden.

Bij een MRI - scan wordt gebruikt gemaakt van zeer sterke magnetische velden. Een patiënt wordt hiervoor goed geinstrueerd: sieraden af, evt gebitsprothese uit. Etc.
De MRI-laboranten kennen de gevolgen van het magnetisme, dus zullen een patiënt heel goed instrueren en dat nogmaals checken.

Wanneer iemand in zijn lichaam een "pen of schroeven" heeft, dan maakt dat niet uit, want chirurgisch metaal is niet magneetgevoelig. Theoretisch is het mogelijk dat iemand een speld in zijn lijf heeft ( ooit ingeslikt ) die zal eruit gaan.
Erna55
9 jaar geleden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
'die zal eruit gaan', zei zij optimistisch
Reddie
9 jaar geleden
@ItisILeClerc , we slikken toch allemaal regelmatig spelden? Sommigen zelfs degens.
Erna 55; ik woon in america en heb 2 weken geleden een mri scan gehad hoefde helemaal geen pyama aan, graag antwoorden als je het weet en niet van wat JIJ op tv ziet vanuit gaan dat je het dan weet, bvd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reacties moet je onder de antwoorden plaatsen.
Als je binnen komt krijg je een uitleg hoe en wat je kan verwachten, zoals contact houden, dat je opdrachten krijgt adem in en weer doorademen de koptelefoon met muziek enz enz. Er wordt nog gevraagd naar dingen in je lichaam van staal of zo.

Ik mocht mijn slip en tshirt aanhouden, bh uit ivm beugel en overige kleding.

Dan wordt je door een tunnel gevoerd, gewoon ogen dicht en over je heen laten komen en aan leuke dingen denken, ik dacht aan winkelen als beloning yeeeeee

Succes

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens het geeft wel veel herrie, dus wel altijd de koptelefoon op. Ik weet niet of hetbwaar is maar heb gelezen dat je dat kan weigeren maar ik adviseer opzetten dat ding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nooit een koptelefoon op gehad of aangeboden gekregen voor een MRI. Denk dat het verschilt per ziekenhuis. In de drie ziekenhuizen waar ik wel 'ns in zo'n ding heb gelegen, was het in elk geval geen gewoonte (of in elk geval niet om het aan alle patiënten aan te bieden).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nog nooit een mri gehad zonder gehoorbescherming, wat me wel opvalt is dat je muziek mee mag nemen, of dat de radio aangaat, maar dat je daar heel weinig van hoort tijdens de mri. Ook draag ik altijd een legging met de t-shirt, anders is het erg koud in de ruimte.