Hoe kan je het beste met spanning omgaan?

Ik heb bijna (eind)examens achter de rug, en 17 Juni krijg ik de uitslag of ik geslaagd ben of niet. Ik zal tot die tijd ontzettend nerveus en gespannen zijn.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan, of hoe kan ik deze spanning onderdrukken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (10)

Zo weinig mogelijk bezig zijn met je examens of de uitslag daarvan.
Je hebt zometeen vakantie.
Probeer er van te genieten en doe vooral leuke dingen.
Om er minder aan te denken moet je afleiding gaan zoeken.
Voor de rest wens ik je nog heel veel succes met je laatste examens en sterkte met het wachten.
Die tijd gaat echt snel, voor je het weet is het 17 juni.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek zo snel mogelijk een vakantiebaantje. Dan ben je dagelijks druk en 's avonds lekker moe zodat je niet de hele tijd hoeft te piekeren over je examens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plezier maken. Ga lekker feesten en leuke dingen doen. Dan vergeet je het zo. Zoek naar afleiding. Je kan er nu toch niks aan doen dus wat het ook word. Het is altijd nu en geniet van het nu, zoveel mogelijk dus doe wat je leuk vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon je examens goed maken ;)

Ha, was 't maar zo makkelijk. Ik zit ook in mijn examenperiode vwo nu, en gewoon na elk examen dat je gemaakt hebt, niet meer aan denken (en dus ook niet nakijken op internet) en op naar de volgende. Mijn laatste dag is vrijdag, en dan kan het relaxen juist beginnen! Vrijheid blijheid toch?

Komt wel goed schatje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben nu al klaar :)
Spanning kun je onderdrukken door afleiding te zoeken.
Heb je geen leuke vriend(in) die ook net klaar is met de examens? Ga dan samen wat leuke dingen doen. Een weekje weg is leuk, of bijvoorbeeld lekker ontladen in een pretpark. Daar kun je genoeg spanning kwijt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij onder spanning erg goed helpt is lezen, heerlijk, je vergeet even alles om je heen en bent met je gedachten helemaal ergens anders.

Ik hoop voor je dat je geslaagd bent natuurlijk;-)!
13 jaar geleden
Je kunt 'leren' mediteren. Meditatie kan zeer goed helpen om spanningen op te lossen/te verminderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik mijn examens erop had zitten ben ik naar terschelling gegaan voor vakantiewerk. Hartstikke leuk, oerol was toen ook aan de gang. De dagen vlogen voorbij en heb er amper aan gedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk moet je voor jezelf net doen alsof je heel dat examen nooit hebt hoeven maken.

Wanneer het dan zover is dat de uitslag bekend wordt gemaakt..laat je je gewoon lekker verrassen.

Gewoon leven en genieten dus, de komende weken..

Mocht je geslaagd zijn dan..mijn oprechte felicitaties.

Mocht het eventueel niet gelukt zijn..so what..er komen nog veel meer jaren aan..ja toch?

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad goed om je zinnen te verzetten en er niet aan proberen te denken. Probleem is (dat heb ik zelf altijd) dat het dan toch steeds weer terugkomt, zeker als je net wil gaan slapen ;)
Zet even al je gedachten en twijfels op een rijtje, desnoods op papier, zodat het voor jezelf helemaal duidelijk is waarom je zo gespannen bent. Dan kun je daarna tegen jezelf zeggen: ok, ik heb er nu genoeg over nagedacht en als ik er nu nog aan denk, herhaal ik alleen maar dezelfde gedachten en twijfels, dus daar bereik ik niets mee.
De volgende keer dat je weer nerveus maakt, zeg je tegen jezelf: hier hoef ik niet meer over na te denken, ik ben er klaar mee!
Adem dan een paar keer heel diep in en rustig weer uit, en ga iets doen (boek lezen, computerspelletje, iets waarvoor je je hersens 100% nodig hebt) en denk er ook niet meer aan.

(Vertrouw er ook op dat je het gehaald hebt! Succes!)