ben een botscan gaan doen daar uit bleek weinig actief osteo articulair lijden thv heup wát betekent dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (1)

Dat betekent dat er een iets verhoogde opname gezien wordt op de scan bij de botten in en rondom het heupgewricht.

Probleem is dat er bij een botscan alleen te zien is dat er "iets" aan de hand is. Het onderzoek is erg gevoelig in het vinden van afwijkingen, maar wel erg specifiek; dit betekent dat de verhoogde opname door veel verschillende oorzaken kan komen. Het is dan ook onmogelijk om met een botscan een diagnose te stellen.

"Osteo articulair lijden" is dan ook geen diagnose; het is een sjieke manier om te zeggen dat ze bij de heup een afwijking zien, maar niet weten waar die afwijking door veroorzaakt wordt.
Wat er aan de hand is zal verder onderzoek moeten uitwijzen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Je schrijft over "opname". Wat wordt er precies opgenomen en waardoor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor een botscan wordt er een licht-radioactief stofje in het bloed ingespoten. Dat stofje wordt in de uren daarna opgenomen door in de botten. Daar waar er "iets" mis is in de botten wordt dit stofje meer opgenomen dan op andere plekken.
Bij de eigenlijk scan wordt er dan gekeken waar dat stofje met meest is opgenomen. Met "iets verhoogde opname" bedoel ik dus dat het stofje wat meer is opgenomen in de botten rondom de heup, dan in de andere botten.
Antoni
9 jaar geleden
Veel dank voor de uitleg!