Pijn in de rug, iedereen heeft er wel eens last van. Lage rugpijn, ook wel spit of lumbago genoemd, is pijn in het gebied tussen de onderste ribben en de billen. De pijn kan erg hevig zijn, vooral tijdens het bewegen.
Lage rugpijn komt veel voor. Mensen van alle leeftijden kunnen er last van hebben. Van de tien mensen krijgen er zes tot negen tenminste één keer lage rugpijn. Bij sommige mensen blijft het bij die ene keer maar andere mensen krijgen de rugpijn regelmatig terug.
Meestal is er niets ernstigs aan de hand en is de pijn binnen één à twee maanden verdwenen. Als de pijn langer dan drie maanden aanhoudt, wordt gesproken van chronische rugpijn. Met rugpijn wordt hier aspecifieke lage rugpijn bedoeld: dat wil zeggen dat er geen aantoonbare ziekte of beschadiging is die de pijn veroorzaakt.
Meestal verdwijnen de klachten vanzelf na zes weken. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit in 95 procent van de gevallen zo is. De huisarts zal in die eerste zes weken niet doorverwijzen naar andere behandelaars. Wel wijst de huisarts erop wat iemand zélf kan doen om de klachten te verminderen.
Als de klachten na zes weken nog niet over zijn, kan de huisarts doorverwijzen naar bijvoorbeeld oefentherapie Cesar-Mensendieck of fysiotherapie.
Een enkele keer kan er wel een ernstige oorzaak van de rugpijn zijn. Iemand met rugpijn die ook de controle over darmen of blaas verliest, 's nachts wakker wordt van de pijn, langdurig koorts heeft, of veel is afgevallen zonder ziek te zijn of te lijnen, dient contact op te nemen met de huisarts.

Pijn in de lage rug Pijn in de lage rug (NOV)
De oorzaak van lage rugpijn is niet altijd duidelijk. Zo kan het bijvoorbeeld ontstaan door overbelasting van de rug, een verkeerde beweging, zwaar en verkeerd tillen, blootgesteld worden aan lichaamstrillingen, een slechte lichamelijke conditie, langdurig in een gedraaide houding blijven, overgewicht of door te zware borsten.

Ik denk dus dat het hier om spit gaat, als het erg pijnlijk is, of als je er andere klachten bij hebt, is het verstandig je huisarts te consulteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meest waarschijnlijk heeft dit te maken met een spier. Een ontsteking, gescheurd, verrokken,... noem maar op.

Voor de zekerheid toch zeker bij je huisarts langs gaan voor opvolging en een medisch advies!

Mvg
Faoran