Iemand zit in de trein of bus te slapen. Vlak voordat die er uit moet, wordt hij wakker. Hoe kan dat?

Als ik slaap dan slaap ik. Als ik door een halte heen slaap slaap ik ook vaak door de volgende halte heen, zo ook door de halte waar ik uit moet stappen. Als ik aan het suffen ben, ben ik mij niet echt bewust waar ik precies ben. Dan kan ik ook door de halte heensuffen waar ik uit moet stappen. Hoe kan het, dat een ander net toevallig wakker wordt bij de halte waar die uit moet stappen, terwijl die door al die andere haltes heen heeft geslapen?

13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (6)

Ik 'slaap' ook wel eens een beetje in de trein, maar niet echt diep. (tenzij er iemand bij me is die wakker blijft :) ). Ik hoor dan wel de conducteur alle stations omroepen maar reageer daar niet op. Het is een beetje een fase tussen waken en slapen. Blijkbaar gaat er dan bij het omgeroepen station waar ik eruit moet een soort belletje rinkelen van binnen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, iemand die "the secret" beheerst.

Hij heeft tegen zichzelf gezegd: ik ben op tijd weer wakker.
Hij heeft het absolute vertrouwen hierin en daardoor gebeurt het ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Ik beheers niet 'the secret', weet niet eens wat dat is, maar ik heb wel vaak dat ik uit mezelf weer wakker wordt. Maar dit komt gewoon omdat ik niet volledig slaap, maar slechts mijn ogen dicht heb en een beetje wegdommel, ik hoor alles nog wel.
hij wordt miss ook wel toevallig precies op dat tijdstip wakker ook miss omdat hij weet hoe lang hij ong zal slapen maar soms is het de laatste halte en dan maakt het niet uit of je slaapt want dan moet je toch de bus uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger heb ik dat ook heel vaak gedaan. Je lichaam weet ten eerste hoe laat het is. Als je een route goed kent (PF nog beter: Als je jeelf inprent hoe laat je wakker moet zijn) dan houden je hersenen dat onbewust bij.

Daarnaast is het zo dat met het vaak dezelfde route rijden, je weet welke bochten en geluiden een trein maakt. Toen ik voor de eerste keer in een nieuwe dubbeldekker ipv gewone intercity zat, ben ik ook spontaat te laat wakker geworden en zag nog net hoie we het station uit reden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger toen ik vaak hetzelfde traject reisde met de trein, sliep ik ook vaak.

Het mooie was, ik werd altijd één station voordat ik eruit moest wakker. Dit ga me ongeveer 5 minuten om echt wakker te worden tot dat ik bij mijn station uit kwam.

Waarschijnlijk is je lichaam onbewust nog wakker genoeg om het stoppen van de trein op te merken of omdat het een gewoonte is dat je maar x minuten intukt en daarna weer wakker wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lichaam slaapt maar een bepaald deel van je hersenen slaapt nooit.Daardoor worden veel mensen 's morgens wakker precies enkele minuten voor de wekker afloopt.
Als alle functies in de hersenen afgezet zouden worden terwijl je slaapt zou je nooit meer ontwaken, dat is precies wat er bij wiegedood gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"dat is precies wat er bij wiegedood gebeurt." Daar is geen enkel bewijs voor. Ja, de hersenen stoppen, maar dat geld voor alle doden.