Beetje bloed 2 dagen na verwijderen verstandskiezen, is dat normaal?

Mijn verstandskiezen zijn eruit gehaald bij de kaakchirurg 2 dagen geleden. Nu slik ik 600mg ibuprofen dus heb geen pijn en kan al een beetje eten. Maar er zit nog steeds bloed bij mij speeksel, is dit normaal? Het is maar een klein beetje.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
12.7K

Antwoorden (1)

Ja, dat is heel normaal.

Een beetje bloed gemengd met speeksel lijkt op heel veel bloed, maar is heel gewoon.
Daar kun je echt wel een paar dagen last van hebben.

Een nabloeding is het zeker niet.
Bij een nabloeding komt weer helderrood bloed uit de wond gelopen.
Soms kunnen het zelfs gestolde klonters zijn.
Nabloedingen zijn altijd zuiver bloed.

Verstandskiezen zitten diep achter in de kaak en zijn vaak moeilijk te verwijderen.
Daarom doet de kaakchirurg dit veelal.
Ik weet niet of je gehecht bent of niet, maar de wond is sowieso nog vers.

Het is wel belangrijk dat je de eerste twee dagen je mond niet gespoeld hebt. De bloedprop kan dan namelijk goed stollen. Deze bloedprop sluit de verse wond goed af om te kunnen genezen.
Deze bloedprop en niks anders geeft dus soms een beetje rode kleur aan het speeksel.

Kijk gewoon even in je mond (of laat een ander het doen).
Zit op de plek waar je kiezen verwijderd zijn een paarse prop, dan is alles helemaal prima.
Deze prop geeft dus heel licht bloed af.

Zelf heb ik twee jaar geleden ook achterste kiezen moeten laten verwijderen bij de kaakchirurg.
Ik heb een kleine week soms bloed bij mijn speeksel gehad.
Het was ook wel eens een dag weg. Dan werd ik 's morgens wakker en zat er bijvoorbeeld toch weer wat speeksel met rood op mijn sloop.
En, ik was wel gehecht (en dan gebeurt het nog).

Indien je een mooie prop op de plaats hebt, kun je na 48 uur rustig gaan spoelen.

Kortom, de eerste dagen een beetje rood in je speeksel is heel normaal.
Het is afkomstig van de bloedprop in de verse wond.

Succes!