Een van de hechtingen die in mijn arm zat heeft losgelaten, kan ik het beste terug gaan naar de huisarts?

een van de hechtingen die in mijn arm zat heeft losgelaten ( ze zitten er nu drie dagen in) en de wond is weer gaan wijken op die plek. Om de hechting heen is ook een grote blauw geel paarse plek te zien, is het verstandig om terug te gaan naar de huisarts of kan ik het het beste gewoon laten doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (4)

Als de wond echt weer open aan het gaan is omdat de hechting er uit is zou ik wel naar de huisarts gaan.
Bel gewoon even naar de huisarts om te vragen of je langs moet komen, waarschijnlijk wel.
Ritsuka
9 jaar geleden
Het kan natuurlijk nooit kwaad om bij je huisarts langs te gaan, maar hij zal er waarschijnlijk niets aan kunnen doen. Opnieuw hechten kan nu niet meer.

Je kan proberen de wondranden naar elkaar toe te duwen en vervolgens er een pleister over te plakken zodat ze tegen elkaar aan blijven liggen. Het stukje waar de hechting uit is zal dan niet zo mooi genezen als het deel waar de hechting nog wel zit, maar altijd nog een stuk netter dan wanneer je de wond wijkend houdt.
Als het je zelf niet lukt dan zal iemand je erbij moeten helpen; eventueel de huisarts of diens assistente. Die zal er waarschijnlijk een zwaluwstaartje of steristrip voor gebruiken, maar hetzelfde effect kan je bereiken met een normale pleister.

De blauw/ gele plek is een onderhuidse bloeding; zoals een gewone blauwe plek. Bij het opruimen van dat bloed kan het zo'n beetje elke kleur aannemen; van blauw, naar groen en geel is het meest gebruikelijk. Dit trekt vanzelf dus wel weer weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommige hechtingen horen er vanzelf uit te gaan. Ik zou inderdaad even bellen met de huisarts; de assistente zal je waarschijnlijk ook kunnen helpen. Die kan vragen stellen of idd even iets plakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er bestaan geen hechtingen die er vanzelf uitgaan. Er bestaan wel oplosbare hechtingen, maar die vallen er dus niet uit. Het duurt overigens een paar maanden voordat die helemaal weg zijn; drie dagen is dus wel errug kort.
Per definitie is deze wond gecontamineerd (geïnfecteerd). De uiteindelijke genezing zal redelijk zijn, omdat de wond toch naar elkaar groeit. Je zou nog kunnen aproximeren of de wond naar elkaar kunnen brengen met een extra hechting of steristrip. Het vuil moet er uit kunnen lopen. Ik zou het 2 dd met lauw water spoelen en met een schone doek of gaas afdrogen. Ik neem aan dat het een klein wondje is als er maar 1 hechting los is geraakt.