ik wil mijn nier doneren, hoe moet dit?

ik wil dus mijn nier aan een familielid doneren. alleen weet ik niet wat de procedure ervan is. ik wil weten wat ik hiervoor moet doen en waar of hoe ik dit kan doen. ik wil dus niet zomaar me nier aan iemand geven echt aan mijn familielid.

het persoon aan wie ik wil doneren woont zelf niet in nederland ( maar in turkije ).

iemand die hier meer over weet beantwoord mijn vraag zo snel mogelijk aub.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weten ze dat niet in het ziekenhuis in Turkije?
Ritsuka
9 jaar geleden
goed voornemen maar eerst moet gekeken worden of jullie wel compatibel zijn
Poet
9 jaar geleden
Hier staat hoe het in een Nederlands ziekenhuis in zijn werk gaat. Dat geeft al heel wat info. Je moet naar de nierarts van de patiënt gaan (=nefroloog).
http://www.umcg.nl/NL/Zorg/Volwassenen/zob2/Niertransplantatie/Donatie_van_een_nier/Donatie_bij_leven/Pages/default.aspx Maar als het in het buitenland is zal je dus waarschijnlijk naar de nierarts daar moeten gaan. Misschien is het handig dat toch ook een nierarts vanuit Nederland meekijkt. Daarvoor moet je eens aan je eigen arts vragen hoe dit zit. Ook moet je weten hoe dit zit met je ziektekostenverzekering en die van je familielid. Je wilt immers niet blijven zitten met een onbetaalde rekening voor jouw operatie.. Verder kun je eens vragen aan de nierstichting hoe te handelen:
http://www.nierstichting.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ze weten het natuurlijk wel. het is een beslissing dat ik net heb genomen. naast dat wij compatibel moeten zijn wil ik wat meer info erover hebben. wij weten en zeggen meer dan dat de dokters/ziekenhuizen tegen ons vertellen. en als er mensen die ervaring hierover hebben kunnen het me beter uitleggen. daarom heb ik dit vraag ook hier gesteld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@poet bedankt! ik zal er even naar kijken.

Antwoorden (2)

Volgens mij gaat het 'officiele' donorregistratie in Nederland alleen voor nederlanders zelf. Laat je familielid in Turkije eens informeren hoe het zit met het transplanteren bij een ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit kan via de behandelend arts van je familielid geregeld worden. Dan wordt er onderzocht of het ook daadwerkelijk mogelijk is, dat is namelijk afhankelijk ban jouw gezondheid en of er een match is tussen jullie bloedgroepen en weefseltyperingen. Als dat niet het geval is, kun je ook niet een nier aan die persoon afstaan. Een mogelijkheid die je dan hebt is een ander "stel" zoeken met hetzelfde probleem, en dat jij als "donor A" een nier afstaat aan "patient B", en "donor B" aan "patient A". Ik hoop dat dit zo duidelijk is.
Wat je sowieso in je achterhoofd moet houden is dat, bij levende donatie, beide patienten in hetzelfde (academische) ziekenhuis moeten liggen op moment van de operatie. Op deze manier is de kans van slagen het grootste (omdat de nier zo kort mogelijk buiten het lichaam is, en de arts die de nier uitneemt deze ook zelf kan plaatsen bij de ontvanger.

Al met al is het een hele procedure, maar ik vind het een mooie gedachte van je om zo iemand te willen helpen! Succes met alle dingen uitzoeken en ik hoop voor jullie dat het zo mag verlopen als gewenst!