ik wil mijn nier doneren, hoe moet dit?

ik wil dus mijn nier aan een familielid doneren. alleen weet ik niet wat de procedure ervan is. ik wil weten wat ik hiervoor moet doen en waar of hoe ik dit kan doen. ik wil dus niet zomaar me nier aan iemand geven echt aan mijn familielid.

het persoon aan wie ik wil doneren woont zelf niet in nederland ( maar in turkije ).

iemand die hier meer over weet beantwoord mijn vraag zo snel mogelijk aub.

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij gaat het 'officiele' donorregistratie in Nederland alleen voor nederlanders zelf. Laat je familielid in Turkije eens informeren hoe het zit met het transplanteren bij een ziekenhuis.

Dit kan via de behandelend arts van je familielid geregeld worden. Dan wordt er onderzocht of het ook daadwerkelijk mogelijk is, dat is namelijk afhankelijk ban jouw gezondheid en of er een match is tussen jullie bloedgroepen en weefseltyperingen. Als dat niet het geval is, kun je ook niet een nier aan die persoon afstaan. Een mogelijkheid die je dan hebt is een ander "stel" zoeken met hetzelfde probleem, en dat jij als "donor A" een nier afstaat aan "patient B", en "donor B" aan "patient A". Ik hoop dat dit zo duidelijk is. Wat je sowieso in je achterhoofd moet houden is dat, bij levende donatie, beide patienten in hetzelfde (academische) ziekenhuis moeten liggen op moment van de operatie. Op deze manier is de kans van slagen het grootste (omdat de nier zo kort mogelijk buiten het lichaam is, en de arts die de nier uitneemt deze ook zelf kan plaatsen bij de ontvanger. Al met al is het een hele procedure, maar ik vind het een mooie gedachte van je om zo iemand te willen helpen! Succes met alle dingen uitzoeken en ik hoop voor jullie dat het zo mag verlopen als gewenst!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100