Is Xanax eigenlijk drugs, waar je snel aan verslaafd raakt?

Iemand vertelde dat zijn huisarts zei dat het eigenlijk gewoon drugs is,dat het niet echt helpt bij een behandeling en dat het mensen vooral afhankelijk en verslaafd maakt.
Ik had 1 pilletje gekregen en ik werd er echt rustig van maar ik vraag me af of ik er zomaar om kan vragen bij de huisarts.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
17.8K
Ritsuka
8 jaar geleden
Van wie heb je dit pilletje gekregen dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van iemand die ik ken uit GGZ,er wordt daar gewoon in pillen gehandeld,niet normaal.

Antwoorden (2)

Ja, naar mijn mening. Het doet er feitelijk niet toe welk middel je kiest, elk middel om je angsten te ontvluchten is verslavend zolang je nog geen alternatieve weg gevonden hebt om ze aan te gaan. Ik heb Xanax getest en ja het bracht eerst rust maar dat zal de wens geweest zijn, na 2 weken had ik juist meer last van angsten en hartkloppingen en het afzien van Xanax leverde ook de nodige verschjnselen op, zoals bij stoppen met roken of drinken. Een pot nat, dus, wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan vraag ik er maar niet om bij de huisarts,best jammer,maar ja dan krijg ik het misschien niet eens.
Van die ontwenningsverschijnselen had ik ook gehoord,dat je echt moet afkicken.
Je kan het wel on-line bestellen,€70 per doosje maar ik weet niet of dat veilig is,ik gebruik ook al anti-depressiva. Bedankt voor je antwoord.
tinus1969
8 jaar geleden
'Benzo's' (benzodiazepines zoals xanax, valium, seresta, oxazepam, diazepam) staan bekend als enorm verslavend.
Interessante vraag. Xanax valt onder de benzodiazepinen en is inderdaad verslavend. Na een aantal weken merken mensen vaak dat ze er nog maar moeizaam zonder kunnen, bij stoppen kunnen er afkickverschijnselen optreden. Aangezien je het zelf ook hebt 'gekregen' zonder recept en er inderdaad ook wel wordt gedeald in deze middelen zou je het inderdaad een (farmaceutische) verslavende drugs kunnen noemen. Betekent niet dat elke persoon die het neemt direct een drugverslaafde is. Het middel kan voor korte termijn wel helpend zijn, zolang het in goed overleg is met eeen specialist. Bij bijvoorbeeld het starten van een anti-depressiva kunnen angst- en depressieklachten verergeren en dan kan een benzodiazepine kortdurend worden voorgeschreven ter ondersteuning. Ook bij het afkicken van verslavingen (zoals alcohol etc) kan een benzodiazepine kortdurend worden voorgeschreven om het detoxen dragelijker te maken. Zo zijn er meer voorbeelden te bedenken, zoals bij acute crisissituaties etc.
Desondanks is het ontzettend belangrijk dat het gebruik van dergelijke middelen altijd kortdurend is!, onder begeleiding van een specialist en als een steuntje in de rug met het oog op het zoeken naar een passendere oplossing.
En los van de vraag, ik ben zelf voornamelijk een voorstander van therapie, maar ben inmiddels genuanceerder gaan kijken naar medicatie; indien het gebruikt wordt naast een therapievorm kan het voor mensen verlichting bieden in zware/uitzichtloze periodes.