Perdag 2 keer dronken worden middags en snachts kan dat?

3 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
wil je s'nachts en dag dronken worden of zo?
Thecis
3 jaar geleden
@kirstenstelling
ben je tegen de vraag of zo?

Antwoorden (2)

Nee dat kan niet. Afhankelijk van de hoeveelheid alcohol die je gedronken hebt is het hoe lang het duurt. Bijv. 8 glazen kosten 12 uur om te verwerken door je lever en dat betekent dat je de volgende ochtend nog niet nuchter genoeg bent.

De alcohol heeft tijd nodig om weer uit je lichaam te verdwijnen, daarom krijg je ook een rij-ontzegging opgelegd voor een x aantal uur als je niet alcoholvrij achter het stuur zit. Stap je dan toch achter het stuur, dan kan je wel 2 x bekeurd worden voor hetzelfde feit 'dronken achter het stuur' en dat is ook nog eens een zwaarder delict heb ik begrepen, een misdrijf zelfs.
-------
Bron: "Alcohol werkt langer door dan je denkt
Je reactie- en concentratievermogen nemen af vanaf het eerste glas. Ook al merk je dat zelf niet direct.
Je lever doet er 1 tot 1½ uur over om de alcohol van 1 glas af te breken. Met 2 biertjes ben je dus al 3 uur onder invloed. Bij het drinken van 8 glazen ben je 12 uur onder invloed. Dit kan betekenen dat je de volgende ochtend nog steeds niet nuchter genoeg bent om in je auto of op je scooter te rijden."
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Als de afbraak van 8 glazen 12 uur duurt, zoals je bron beschrijft, dan is het wel degelijk mogelijk om 2x op een dag dronken te worden.
Tenminste... na 8 glazen ben ik aardig teut, hoor....
Thecis
3 jaar geleden
@Oze
In theorie zou je, wanneer je goed plant, 2x op een dag dronken kunnen worden. Maar als we kijken naar de definitie / richtlijnen: 3-7 glazen (0,5 tot 1,5 promille): Aangeschoten
Stemming en gedrag veranderen duidelijk. Je overschat jezelf. Je geheugen, reactiesnelheid en coördinatie verminderen en het beoordelen van situaties gaat moeilijker. Links en rechts van je gezichtsas neem je steeds minder waar (tunneleffect ). 7-15 glazen (1,5 tot 3 promille): Zat – dronken
Alle eerder genoemde effecten versterken. Ook ga je je overdreven emotioneel gedragen en je zelfkritiek verdwijnt. Je gezicht wordt rood, zwelt op en je pupillen vergroten. Je kan misselijk worden en braken.
https://www.alcoholinfo.nl/feiten/wat-zijn-de-effecten-per-glas Dus het antwoord wordt gered door de definitie van dronken zijn ;-)
Niettemin vind ik het een zeer nuttig antwoord.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
@Thecis
Niet om er en welles-nietes spelletje van te maken (ook ik vind het antwoord van jodokus52 een nuttig antwoord !), maar we hadden het over 8 glazen.
Volgens mij valt dat dan onder de definitie: "7-15 glazen (1,5 tot 3 promille): Zat – dronken"
LeonardN
3 jaar geleden
-Min "Nee dat kan niet" Het kan wel.
De uitspraak "en dat betekent dat je de volgende ochtend nog niet nuchter genoeg bent." lijkt te zijn gebaseerd op het idee dat je 8 uur slaapt (denk aan 0.00 uur in je bed, 8.00 uur eruit), dan is in die visie de alcohol nog niet volledig uit je lichaam. Maar 's middags tot 's nachts daar zit makkelijk 12 uur tussen. Daarnaast ben je dan hoewel wellicht niet capabel om te rijden OOK niet meer "dronken" immers je bent niet in dezelfde staat waarin je verkeerd als je net 8 glazen op hebt.
M.a.w. Neem een definitie van "dronken zijn" in aantal glazen uitgedrukt, wacht 3 uur(afbraak van ~2 glazen) en je zal niet meer in die staat zijn. Dat is dan nog onafhankelijk of je mag deelnemen aan het verkeer.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Strikt genomen heb je gelijk. Dat ga je wel heel diep en strak in op de definitie. Het is geen natuurwetenschap. De regels zijn wat meer arbitrair. Ik ben het alleen niet met je eens.
LeonardN
3 jaar geleden
Ik snap niet waarom je het niet met me eens bent.
Zelfs met de rekenvoorbeelden die jij en jodokus pakken kan je makkelijk stellen dat iemand dronken kan worden, 12 uur (of meer) kan wachten, volledig nuchter kan worden en dan weer dronken kan worden. Dit antwoord klopt dus niet.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Daar heb je gelijk in ja. Ik ging er vanuit dat het meerdere dagen achter elkaar zou zijn.
Maar op 1 dag moet het inderdaad lukken ja.
LeonardN
3 jaar geleden
Ondertussen de min ingetrokken.
Er zit een hoop in inderdaad hoe je een en ander definieert bekijkt en interpreteert.
Bij een eerdere beantwoording heb ik de vraag niet goed geanalyseerd. Deze is net iets pittiger omdat je niet vraagt voor 1 dag, maar PER dag, wat inhoudt dat je in een constante cyclus dronken en nuchter, dronken en nuchter moet kunnen worden per 24 uur.

Hierop is het antwoord:
Ja dat kan precies in een constante 24-uurscyclus.
Dronken > 0 promilage > Dronken > 0 promilage > etc.

Gebaseerd op de definitie van:
https://www.alcoholhulp.be/alcoholcalculator#:~:text=0%2C5%20-1%2C5,meer%20aan%20het%20verkeer%20deelnemen.

Voor dronken stelt deze:
1,5 -3,0 promille (ongeveer 6-9 glazen voor een vrouw, 8-14 glazen voor een man):
je bent dronken, je kan absoluut niet meer aan het verkeer deelnemen.

Vul in:

Aantal standaardglazen: 9
Gewicht: 80
Geslacht: Man
Aantal uren 0 (en daarna 11 uren)

Dat geeft 1,69 promille (meer dan 3x maal wettelijk promillage om te rijden) en dan na 11 uur 0,00 promille en dat valt dus binnen de definities.
Je kan dus met gemak flink dronken worden om 1 uur 's middags compleet NUCHTER worden om 0:00 en dan 's nacht om 1 uur weer dronken zijn.
Deze cyclus is constant herhaalbaar.

====

(Met andere definitie, berekening)
Dronken > 0 promillage > Dronken

Ook als je neemt:

"Bij het drinken van 8 glazen ben je 12 uur onder invloed."
EN
https://www.alcoholenik.nl/alcohol/effecten/dronken/
"Dronken
Het effect van 7 tot 15 glazen alcohol is dat de dronken bent."

Dan kan je het tot nuchter halen, immers zorg dat je tussen 12:00 en 13:00 dronken wordt met 7 glazen. Wacht 11 uur tot 0:00 uur, en drink wederom 7 glazen tot 1:00.
Immers als 8 glazen 12 uur duurt, zal 7 glazen minder lang duren (10,5 uur, vaak wordt 1,5 uur voor het afbreken per glas aangehouden).

===

Dat kan dus precies als je het hebt over een 24-uurscyclus en dronken naar volledig nuchter.

Als je het hebt over 1 dag, is het nog veel makkelijker te halen, omdat je dan veel langer kan ontnuchteren dan 11 uur.
Ook als je niet Dronken>Nuchter>Dronken, maar Dronken>"Rijvaardig(<0,5 promille)">Dronken OF nog makkelijker Dronken>Aangeschoten>Dronken pakt wordt de oplossing "eenvoudiger" (binnen de 24-uurscyclus).
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Als je Dronken> "Rijvaardig (>0.5 promille)" >Dronken > etc. pakt zou je zelfs 3x dronken kunnen worden in een constante 24uurs-cyclus.
https://www.alcoholhulp.be/alcoholcalculator#:~:text=0%2C5%20-1%2C5,meer%20aan%20het%20verkeer%20deelnemen
8glazen, 80kilo, man, 7uren (wat 0.39 promille geeft).
Thecis
3 jaar geleden
Ik snap de berekening niet helemaal. Als je van gemiddeldes uit gaat (iets anders kan hier eigenlijk niet), dan heb je 1 tot 1.5 uur nodig om een consumptie alcohol af te breken. Bij 8 tot 14 glazen als definitie (want vraagsteller is een man), moet je gemiddeld 11 aanhouden. Met 1 a 1.5 uur afbraak, hou je rekening met 1.25 uur. 11 consumpties a 1.25 uur is 13,75 uur.
Waarom hou je zelf 9 glazen aan met 11 uur verwerking? Waarom ga je afwijken van de gemiddeldes. Waarop is dat gebasseerd? Ik ben met je eens dat je dronken > nuchter > dronken binnen 24 uur voor elkaar krijgt. Mits je dat inderdaad 1x doet. Wil je het dagen achter elkaar, gaat het je niet lukken. Sidestep, wil je dit meerdere dagen achter elkaar voor elkaar krijgen, ga je al de alcoholische kant op. Je gewenning neemt toe en de roes zal minder zijn (je blijft dronken, maar merkt er minder van). Door de gewenning en het vele drinken, zal je eigenlijk aan 1 stuk door (in ieder geval) onder invloed zijn.
LeonardN
3 jaar geleden
Zover ik het begrijp worden er randwaardes gesteld, dus vanaf 1.5 promille = sowieso dronken. Vandaar dat ik niet naar gem. kijk.
De 9 glazen heb ik dus gekozen omdat deze dan zeker boven 1.5 promille uitkomen. Het aantal uur verwerking komt van de calculator. Ondertussen heb ik de formule gevonden die ook door deze calculatoren wordt gebruikt. Gaan we dan met gemiddeldes werken en de BAG-formule.
https://www.alcoholinfo.nl/verkeer/wat-is-de-formule-voor-het-berekenen-van-alcoholpromillage
BAG (a x 10)/(g x r) – (u – 0,5) x (g x 0,002) a = aantal glazen
g = lichaamsgewicht (kg)
r = bij mannen 0,7 en bij vrouwen 0,5
u = het aantal uren vanaf het eerste glas a=11 (het gemiddelde zoals jij stelt dat we zouden moeten nemen)
g=85
r=0,7
u=11,5 11*10/85*0,7 – 11*85*0,002 ~1.8487 – 1,87 = 0 promille (want negatief kan hier niet) Dat is inderdaad niet de veiligste berekening. Maar wel een waarmee een dronken>volledig nuchter cyclus gehaald kan worden met 11 glazen van iemand met gem. g.
Thecis
3 jaar geleden
Kan ik weinig tegenin brengen. Het gaat nét lukken in 1 dag meerdere dagen achter elkaar. De "quick-and-dirty" berekening (bij het andere antwoord) laat zien dat het net niet lukt. Maar wanneer je het goed uitrekent, en daardoor de nuance aanbrengt, gaat het dus lukken. Maar je moet wel een beetje doordrinken ;-)
+