Een waterpijp bestaat in principe uit vier delen:
tabakskommetje: hier komt de rookwaar in;
metalen schacht: deze loopt van onder het tabakskommetje tot in het glazen reservoir, net onder het waterniveau;
glazen reservoir: gevuld met vloeistof (meestal water, maar er kan ook alcohol in gedaan worden voor een dubbel effect);
slang: flexibele slang met mondstuk waardoor de rook wordt opgezogen.

De rook ontstaat in de kop van de pijp doordat het kooltje de tabak aansteekt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, ook waar
De hoeveelheid rook ligt aan het volume van de tabakskop, maar niet alleen daaraan.
Dikke en dunne rook is ook afhankelijk van de hoeveelheid van de tabak, temperatuur en kwaliteit van tabak, hoeveelheid zuurstof én uiteindelijk van het volume van de tabakskop.
Als je steam stones gebruikt in de waterpijp, verdampt de vloeistof op de steentjes en ontstaat er geen rook, maar alleen onzichtbare damp.
Als je uitgedroogde tabak weer vochtig maakt met molasses krijg je ook dikkere rookwolken.
Voor een optimale rookontwikkeling gebruik je een tabakskop die past bij de tabakssoort.
Voor droge waterpijptabak is het gebruik van een kleikop aan te raden, uitgedroogde tabak die vochtig gemaakt wordt met molasses geeft ook dikkere rookwolken.
Voor nattere tabakssoorten is een trechtervormige tabakskop, de Phunnel bowl, aan te raden, omdat het sap dan onderin het kommetje blijft liggen. De Phunnel bow werkt trouwens bij de meeste tabakssoorten goed. Trek het aluminiumfolie goed strak over de rand van de kom zodat er geen vacuüm ontstaat. Bij een Vortex bowl met het juiste afsluitrubbertje, heb je hier geen last van, omdat deze alleen gaten aan de zijkant heeft.
Phunnel bow werkt = phunnel bowl werkt.
Toegevoegd op 15 juli 2019 10:58: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Umutsahin
4 jaar geleden
Bedankt voor uw uitleg maar kan ik dan inplaats van folie ook zo'n kaloud lotus opwarm systeem erop zetten voor goeie rook?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Umutsahin, Traditioneel gezien vul je normaal gesproken je tabakskop met tabak, dekt deze af met aluminiumfolie, prikt er gaatjes in, legt er hete kolen op. Omdat veel gebruikers de rook te scherp vinden is er een soort steelpannetje op de markt gebracht. De door jouw genoemde kaloud lotus siliconen kop. Hierin gaan de kooltjes en plaats je de kop op de tabakskop. Je hebt inderdaad geen folie nodig. De hitte die jij het prettigste vindt voor de tabaksverbranding regel je door de sluizen open of dicht te zetten. (volgens mij bekende experts op het gebied van waterpijpen).
Ikzelf heb geen enkele ervaring met roken via een Nargileh of Shisha, niet alleen omdat het toch nog steeds een mannenaangelegenheid is. Ik weet wel zeker dat je niet over de longen moet roken (Vergelijk het met het roken van sigaren).