Is een heet bad gezond voor je lichaam?

Ik heb zo'n draaiknop om mijn temperatuur van het bad te laten regelen. Ik draai mijn koude knop 2 cm naar rechts en mijn warme draaiknop is zowat een kwart. Dan komt er lekkere warme water. Maar als ik uit bad ga, is mijn lichaam rood. Is dit gezond? Zelf vind ik dit een lekker gevoel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (3)

Als je je er goed bij voelt kan het geen kwaad. Het rood worden van je lijf komt omdat je bloed sneller gaat stromen om de warmte uit je lichaam te verwijderen en je hart gaat harder werken. Ik persoonlijk kan niet tegen heet badderen omdat mijn hart op hol slaat en dan is het minder goed. Maar als je je happy er bij voelt gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je huid echt rood is als je uit bad komt, is die goed doorbloed. Dat hoeft geen kwaad te kunnen. al droogt je huid er wel verschrikkelijk van uit als je warm baadt. Kennelijk heb je geluk dat je geen gevoelige huid hebt ; als ik een heet bad neem voelt dat heerlijk , tot de volgende dag de eczeem en de schilfers overqal verschijnen. Ik douche dus liever zo kort en koud mogelijk (35-36 graden is warm genoeg).

Maar als de temperatuur van het badwater hoger is dan 40 graden, kun je wel degelijk heel lichte verbranding (beschadiging van de huid) oplopen, en dat voelt al snel niet lekker meer. Als je er echt moet 'doorkomen' omdat het pijn zou doen om er in 1 keer in te plonzen, kun je er bijna zeker van zijn dat het water te warm is om echt gezond te zijn.

Hoe warm je water is is niet in te schatten aan de hand van het aantal centimeters dat jij je kraan draait ; elke kraan is verschillend. Pas met een thermostaatkraan weet je redelijk nauwkeurig hoe warm je doucht of baddert. Maar als je geen klachten hebt, geen droge huid, geen pijn, geen jeuk, dan is er vrijwel zeker niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Koud water is sowieso beter voor je huid & haar, maar warm water kan geen kwaad zeker als je lichaam geen gevaarsignaal af geeft (in vorm van pijn, irritatie etc.) Het rood worden van je lichaam komt door dat warm water je aderen meer open zet waardoor je door bloedinging sneller gaat.