Hoe weet je of je weerstand te laag is?

Toegevoegd na 16 minuten:
En hoe kan je je weerstand verbeteren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Er voor zover ik weet geen enkel bewijs dat ook maar 1 van de methoden die in reclames worden aangeprezen om je weerstand te verhogen maar zelfs het geringste effect heeft. Er is zelfs nogal wat discussie gaande of het überhaupt wel te beïnvloeden is met dergelijke preparaten (al kunnen dingen als roken bv slijmvliezen aantasten waardoor verontreinigingen moeilijker/langzamer afgevoerd worden).

Je kan ook niet zomaar stellen dat je weerstand laag is als je ziek wordt.
Er zijn heel wat factoren die invloed hebben of je wel of niet ziek wordt. De eerste linie is je weerstand; de mate waarin ziektekiemen en verontreinigingen in je lichaam kunnen doordringen. De huid, je spijsvertering, amandelen, longen en is voor zover ik weet het meest constante deel. Daarna komt je afweer. Dit kan bij tijden zwakker of sterker zijn. Verder is er nog de factor in hoeverre je lichaam bestand is tegen de schade die je oploopt van ziekte en verontreinigingen. Wanneer je ongezond leeft lijd vooral je afweer systeem daar onder en je vermogen om schade te herstellen. Dit is ook weer in belangrijke mate beïnvloed door je leefwijze. Iemand die gezond leeft, sport en jong is kan veel meer hebben.

Extra middelen (zo veel te vaak aangeprezen in reclames) zijn daarbij echt niet nodig wanneer je gebalanceerd eet en regelmatig beweegt. Extra vitaminen/mineraal preparaten kunnen zelfs gemakkelijk schadelijk zijn. Dergelijke preparaten hebben alleen nut wanneer je slecht eet of door bv ouderdomsgebreken niet goed in staat bent voldoende van bepaalde vitaminen en mineralen op te nemen. Een teveel aan vitaminen en mineralen is zeker zo schadelijk als een tekort en wie enigszins normaal eet komt echt niet tekort (zie bv wat sommige woestijn stammen eten en die mensen hebben ook zelden tekorten aan vitaminen en mineralen).

Dan is er nog het probleem dat zelfs de meest gezonde mensen last kunnen krijgen van relatief onschuldige aandoeningen. Virussen en bacteriën veranderen constant en je afweer systeem heeft tijd nodig om zich aan te passen aan een nieuwe variant wanneer het daarmee in contact komt. Dat is de tijd waarin je ziek wordt. In de meeste gevallen past je lichaam zich snel genoeg aan en wordt je snel weer beter (of merk je niet eens dat je ziek iets had).

Ik wacht de minnen van de macrobioten af...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je vaak ziek bent (verkouden griep enzo) dan kan je een lage weerstand hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat is niet zeker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet 100% zeker nee.
we zijn ook geen doktoren hier, maar de kans is heel erg groot dat je weerstand te laag is als je steeds verkouden bent en griep hebt
Loop 3 rondes naakt door je wijk heen, als je de volgende dagen ziek bent is het te laag en moet je er iets aan gaan doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wordt niet ziek door kou maar door een virus dus dat lijkt me sterk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door kou neemt je weerstand tegen virussen af.
Als je snel moe bent, je niet uitgerust voelt, je alweer verkouden bent...
Gewoon niet goed in je vel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je iets merkt aan je lichaam bijvoorbeeld aften in de mond, koortslip, etc. merk je vrij snel dat je weerstand te laag is.

je kunt je weerstand verhogen door bepaalde vitaminen te nemen. (zijn makkelijk verkrijgbaar bij een droogist).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De symptomen werden reeds gegeven hierboven.
Wat je er kunt aan doen : gezonde voeding
regelmatige beweging
voldoende nachtrust
gezonde lucht opzoeken

Vitaminen en/of voedingssupplementen kunnen alleen
helpen als er effecief een tekort aan is.

Misschien wat oligoelementen.