Ik oor alles in mijn linker oor met een echo, weet iemand hoe dit komt, of hoe ik het kan verhelpen?

Eerst voelde ik een raar drukkend gevoel bij m'n linker oor. Alsof ik diep had gezwommen, dat ging al snel over maar nu hoor ik alles in m'n linker oor met een echo.
Wanneer ik muziek luister of iets in die richting staat die altijd heel zacht en ik ben nog nooit naar een concert geweest.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
40.8K
Poet
9 jaar geleden
Misschien herken je hier iets in?
http://www.kno.nl/index.php/patienten-informatie/oor/plotselinge-doofheid/

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk zit je oor met een prop of zit er wat vocht achter je trommelvlies,voor beide kan je je arts raadplegen maar erg is het wel niet.
fremar
9 jaar geleden
Er bestaan verschillende oorzaken die dat soort klachten kunnen geven. De meeste zijn echter zeldzaam en/of ontstaan na een of ander trauma zodat eigenlijk wel duidelijk is wat de oorzaak is. Poet geeft in de reacties al een link waar dit soort oorzaken mooi opgesomd en uitgelegd staan.

Twee veel voorkomende oorzaken zijn overmatig oorsmeer en otitis media met efusie (ome).

Bij overmatig oorsmeer wordt de gehoorgang afgesloten door een prop oorsmeer. Vaak ontstaat dit na bijvoorbeeld douchen of zwemmen; het oorsmeer dat eerst de gehoorgang net niet afsloot zwelt door het water een beetje op en sluit hem daardoor dan wel af. Ook kan het ontstaan doordat oorsmeer dieper het oor in geduwd wordt tijdens "reinigen" van het oor met wattenstaafjes.
Het beste kan je een paar dagen drie maal daags een paar druppels olie (slaolie, olijfolie, enz) in het oor doen. Soms verweekt de prop daardoor al zover dat het oor weer openspringt. Als dat niet gebeurd zal de huisarts (of diens assistente) het oor moeten uitspuiten; dat gaan ook beter als er al gedruppeld is met olie.

Bij ome is er een hoop troep/ snot/ vocht achter het trommelvlies gekomen. Eigenlijk altijd is dat een gevolg van zwelling van het neusslijmvlies bij bijvoorbeeld verkoudheid, hooikoorts, neuspoliepen enz. Door deze zwelling zwelt ook de buis van Eustachius (een buisje tussen het middenoor en de keelholte). Hierdoor kan vocht dat in het middenoor ontstaat niet meer weg en loopt het middenoor dus vol. Er wordt ook wel gesproken van "vocht achter het oor/ trommelvlies."
Om dit tegen te gaan kan je het beste een neusspray gaan gebruiken, liefst met xylomethazoline. Dit gaat de zwelling van de slijmvliezen tegen waardoor het vocht weg kan. Xylomethazoline niet langer dan 5-7 dagen gebruiken; dat is doorgaans ook voldoende om het allemaal weer tot rust te krijgen.

Welke van deze twee bij jou het meest waarschijnlijk is kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ik denk dat de prop oorsmeer het meest waarschijnlijk is.