Is het zo dat als je groenten in de magnetron warm maakt, dat de vitaminen worden afgebroken of minder worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Over het algemeen is er niet veel verschil tussen koken in de magnetron of op het fornuis. Tijdens het koken kunnen de wateroplosbare vitamines (vitamine B-complex en
vitamine C) in het kookvocht terechtkomen. In de magnetron wordt er vaak minder water gebruikt: dit kan wat voordeel opleveren. Maar als het kookvocht bij gewoon koken in een sausje of in de jus verwerkt wordt, is er al geen verschil meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik had de zelfde tekst gevonden maar je was me net voor zag ik +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
balen is dat he! :( sorry, en bedankt voor je plus :)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
topantwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Ik had eerlijk gezegd een wetenschappelijk antwoord verwacht, immers de watermoleculen worden verwarmd in de magnetron en gaan dus als een waanzinnige trillen in vergelijking met de moleculen van de groentendus dan vraag ik mij af of de vitaminen dan niet uit elkaar gerukt worden.

Andere antwoorden (2)

Koken in de magnetron is ten opzichte van de conventionele methoden meer energie efficiënt,
omdat het eten sneller kookt en omdat alleen het voedsel wordt verhit en niet de omgeving.
Uit gedane onderzoeken blijkt dat er geen aanwijzingen zijn dat microgolven specifieke veranderingen
in voedingsstoffen veroorzaken, anders dan bij conventioneel koken. De voedingswaarde van
voedsel bereid in de magnetron is vergelijkbaar met die van conventioneel bereidt voedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is zo. Door het verwarmen van groenten in de magnetron verminderen sommige vitaminen.

Dat die vitaminen minder worden, komt niet door de magnetron, maar door het verwarmen. Met andere woorden, als je diezelfde groenten op het fornuis zou verwarmen, of boven een houtvuur, zouden diezelfde vitaminen ook minder worden.

Het voordeel van de magnetron is dat het verwarmen daarin heel snel gaat. Het duurt dus maar even voordat je groenten warm zijn. Die vitaminen gaan dus ook slechts gedurende kortere tijd kapot.

Verwarm je diezelfde groenten op het fornuis, dan duurt het veel langer voor ze warm zijn. De vitaminen gaan gedurende een aanzienlijk langere tijd kapot. Uiteindelijk zullen er dus minder vitaminen overblijven wanneer je je groenten op een fornuis verwarmt, dan wanneer je ze in de magnetron verwarmt.
Cryofiel