is zuurstofarm bloed het zelfde als koolstofdioxiderijk bloed ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In normale situaties wel.

Antwoorden (1)

Nee.

Ik ken iemand die eens per ongeluk (bedrijfsongeval) een ruimte binnenliep waar geen zuurstof was. De lucht in die ruimte bestond uit pure stikstof.

Doordat hij gewoon door kon ademen (de stikstof stond onder atmosferische druk), kon zijn lichaam de geproduceerde koolstofdioxide gewoon normaal uitademen. Zijn bloed was daardoor NIET koolstofdioxiderijk.

Er zat echter geen zuurstof in de lucht. Dus hoewel hij ademde, kwam er geen zuurstof in zijn bloed terecht. Zijn bloed was dus WEL zuurstofarm.

Toegevoegd na 3 minuten:

Deze persoon viel uiteindelijk flauw vanwege zuurstoftekort in de hersenen. Hij kon gelukkig op tijd worden gered door zijn collega's.

Hij merkte niets van het zuurstoftekort. Dat is een eigenaardigheid van het menselijk lichaam: of je zuurstoftekort hebt en dus sneller/dieper moet gaan ademen (hijgen) wordt NIET bepaald door het daadwerkelijke zuurstofgehalte, maar door het gestegen koolstofdioxidegehalte. Je krijgt dus een gevoel van zuurstoftekort, en uiteindelijk zelfs een gevoel te zullen stikken, door een teveel aan koolstofdioxide, en niet door een tekort aan zuurstof.

Onder normale omstandigheden is dit geen probleem, omdat een tekort aan zuurstof en een teveel aan koolstofdioxide altijd samengaan. In de ruimte waar mijn collega binnenliep was dat echter niet het geval, waardoor zijn lichaam ten onrechte niet in de gaten had dat hij aan het stikken was.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een keer gelezen dat op die manier drie mensen zijn overleden. De eerste viel om, daarna wilde iemand helpen, die viel ook om, en toen ging er nog iemand in om te helpen en die overleed ook.
Cryofiel
9 jaar geleden
Het verraderlijke is dat je je prima blijft voelen terwijl je toch echt aan het stikken bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Wel een uitzondering. Mensen met bepaalde longziekten hebben altijd teveel CO2 in hun bloed en een lager O2. Na verloop van tijd wordt de hoeveelheid O2 dan wel de prikkel om adem te halen.
Als die mensen benauwd worden en je ze teveel O2 geeft dan kan de hoeveelheid O2 naar normale waardes stijgen waardoor bij hen de ademhalingsprikkel dus wegvalt en ze kunnen stikken, juist door de toediening van zuurstof.
Cryofiel
9 jaar geleden
Hee, dat is interessant - die ziekten ken ik niet. Is er een algemene naam voor dit verschijnsel, zodat ik er meer over kan opzoeken? Ik zou bijvoorbeeld willen weten hoe de hoeveelheid zuurstof de prikkel kan zijn om adem te halen. Welke receptor (of welke keten) zorgt daarvoor? Normaal is het, voor zover ik weet, de hoeveelheid koolstofdioxide - en zelfs dat alleen indirect, omdat, als ik me goed herinner, niet de koolstofdioxide wordt gemeten maar de zuurgraad van het bloed. (Corrigeer me als ik iets niet fout heb.) Een tweede interessante vraag is of je, als je altijd teveel CO2 in je bloed hebt, niet automatisch aan acidose lijdt.