Kunnen ze met bloedonderzoek nagaan of je kanker hebt, danwel dat er een groet kans is?

Je hoort vaak dat iemand de diagnose kanker krijgt terwijl hij of zij onder behandeling van een arts is voor andere zaken, waarbij regelmatig bloed wordt afgenomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
86.2K

Antwoorden (6)

Alleen bepaalde vormen van leukemie kunnen in een ver gevorderd stadium worden opgespoord via bloedonderzoek, de andere soorten worden via scans opgespoord.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wel kan er preventief gezocht worden naar een gen, wat de kans op een vorm van kanker, dat veel in je familie voorkomt, op te sporen via bloedonderzoek, dit gebeurd alleen als een kankersoort veel in dezelfde familie voorkomt, of als 1 van je ouders of broers of zussen deze kankersoort hebben.

Toegevoegd na 8 minuten:
Toch maar even een link opgezocht om mijn antwoord kracht bij te zetten:
mens-en-gezondheid.infonu.nl/.../42039-kanker-en-medisch-onderz...

Toegevoegd na 28 minuten:
Hopelijk werkt deze wel:
www.vankankernaarkanjer.nl/page12.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+.....minnaar @crea? Ik ook al ;)
We hebben toch niet dezelfde ;-)
Nee, kanker wordt pas gediagnosteerd als kanker als men kankercellen heeft gevonden. Dit gebeurt meestal door een punctie.

Het kan natuurlijk zo zijb dat men een vermoeden van kanker krijgt door andere onderzoeken, waar onder bloedonderzoek. Maar de diagnose wordt op die manier niet gesteld.

Toegevoegd na 10 minuten:
Op het moment dat je voor onderzoeken in een ziekenhuis komt, kunnen er andere dingen naar boven komen dan waar men naar op zoek was. Onderzoeken die je, als je geen klachten hebt, niet laat doen. Daardoor kan men idd kanker ontdekken omdat veel soorten kanker, zeker in een begin stadium geen of weinig klachten geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen al dat ik het erg flauw en kinderachtig vindt, om je min niet te motiveren, maak ik hem ook voor jou goed, +.
Als er gericht naar wordt gezocht, wél. Bepaalde kankersoorten kankersoorten laten markers na in je bloed. Zoaks bij prostaatkanjer de psa waarde. Het kan bij lagere waarden op een ontsteking duiden. Maar eenmaal hoog genoeg dan weet je dat je kanker hebt.
Een scan is er o.a. voor om de tumor te lokaliseren. En dan moet er nog een biopsie worden gedaan om te kijken of de cellen kwaadaardig zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
*prostaatkanker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wat ik bedoel. Je hoort ook vaak van mensen die onder behandeling zijn voor kanker dat die en die bloedwaarde na een chemo verhoogd of verlaagd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat staat ook in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een min wegens feitelijk onjuist
Kun je kanker opsporen door een bloedafname? Het antwoord is eenvoudig: NEEN . Er zijn bepaalde testen ( CEA, CA, PSA ) die we gebruiken om de evolutie van een tumor op te volgen, maar die veel te onnauwkeurig zijn om een tumor in een vroeg stadium op te sporen. Dit heeft te maken met het feit dat een tumor al voldoende groot moet zijn om afwijkingen in het bloed te kunnen veroorzaken. Momenteel bestaat de hoop dat eventueel een marker kan ontwikkeld worden, die vroegtijdige opsporing van borstkanker zou mogelijk maken. Over PSA hebben we het in een afzonderlijke nieuwsbrief. Laat ons nu al stellen dat een verhoogd PSA geen synoniem van prostaatkanker is. De waarde moet an sich geen reden tot paniek zijn en dient gewoon verder opgevolgd te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals bovenstaande antwoorden al zeggen:
1, Zeldzame vormen van bloedkanker vind je soms alleen in het bloed (leukemie)
2. bepaalde soorten kanker kunnen bepaalde tumormarkers (merkstoffen) in het bloed laten stijgen zoals inderdaad PSA (prostaatkanker), CEA (darmkanker), CA125 (eierstok) etc. Alleen PSA wordt bij oudere mannne wel eens gebruikt om te screenen
3. Indirect kunnen zaken in het bloed aanwijzingen geven bv ernstige bloedarmoede (komt bij bv darmkanker of bloed(beenmerg)kanker voor), leverfunctiestoornissen (laat bij leveruitzaaiingen), maar dit zijn vage aanwijzingen en staan dan niet als 1e voorop. Ze kunnen soms helpen een diagnose te stellen.
Dus: belangrijker is naar klachten te kijken en dan pas (gericht) onderzoek.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en nee! Soms vinden ze zelfs niets ih bloed en is er wel een tumor te zien en vise versa. Er moet steeds dubbel gechect worden.
Tumormarkers bedoel ik
Toegevoegd op 18 juni 2018 18:35: tekst