Waarom zijn bepaalde mensen tegenstander voor het toepassen van euthanasie ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (9)

Mensen die tegen euthanasie zijn, denken vaak dat zelfmoord nooit nodig is, maar dat mensen die euthanasie willen plegen er met een goede therapie weer boven op kunnen komen. De mensen willen hulp bieden aan de patient en denken dat eutanasie nooit de beste oplossing is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
``Het populairste argument aan de kant van de tegenstanders van euthanasie is dat ze het verkeerd vinden om in te grijpen in een natuurlijk proces. Het is en blijft een lastig onderwerp. Want euthanasie is toch een vrije keuze? Moet de mens de keuze op een vrijwillige dood afhandig worden gemaakt? Naast het argument van het niet willen ingrijpen in een natuurlijk proces, komt er ook nog felle kritiek vanuit de christelijke hoek binnen onze samenleving. De bijbel leert ons immers in het zesde gebod: ‘Gij zult niet doden’. Vanuit een christelijk oogpunt is er zeker wat voor dit argument te voelen en net als euthanasie geld dit ook voor een onderwerp als abortus. Maar religie is persoonsgebonden daarbij komt dat euthanasie een vrije keus is. We hebben nu zowel de voornaamste argumenten van de voorstanders alsmede die van de tegenstanders behandeld.``
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak is dat vanuit religieuze grondslag: alleen god kan bepalen wanneer het iemands tijd is en hoeveel leed hij te dragen krijgt voordat hij sterft.

Dit argument zou je door kunnen trekken naar elk medisch ingrijpen, en dat doen diezelfde mensen vaak niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan nog niet plussen of minnen maar ander had je van mij een plus gehad. Ik ben het eens met jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep: +
sommige van wegen geloof, het is zonde om een leven weg te doen

sommige van wegen het niet willen verliezen van een dierbare

(maar ik vind dat) je mensen best uit hun lijden mag verlossen
als ze bv een ernstige ziekte hebben of veeeeeel pijn hebben wat niet meer weg zal gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het vaak hun eigen angst voor de dood is, waar ze zich in de meeste gevallen niet bewust van zijn. Het idee dat als zij toestemming zouden geven, dit later ook bij hun kan gebeuren, en dan hebben ze er geen controle meer over.

Ook spelen bij sommige mensen religieuze ideeën mee.
En ik denk dat als het geen religieuze overtuiging is, deze mensen nog nooit van heel dichtbij iemand heel erg hebben zien lijden. Vaak veranderen mensen van mening als ze iemand onmenselijk hebben zien lijden.

Toegevoegd na 59 seconden:
Bij religieuze mensen: ze zijn bang voor Gods straf als ze er aan mee hebben gewerkt in de zin van toestemming geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is daarnaast ook een vraagstuk over grenzen..

Wanneer is het dan geoorloofd om euthanasie te plegen? Het is nu bij wet verboden een ander van het leven te beroven, wat doet een dokter/arts dan bij euthanasie? Wie krijgt die bevoegdheid? Wanneer krijgen ze die bevoegdheid (wanneer is de situatie zo uitzichtloos dat euthanasie een optie is en wie bepaald dat?) Mag euthanasie ook toepast worden bij suïcidale mensen of alleen zieke mensen?

Je ziet dat er een hoop bij komt kijken, het is niet zo zwart-wit als dat het lijkt..
Maar los van deze vragen heeft het inderdaad ook veel met (het) geloof te maken; mensen vinden dat God ons geschapen heeft en ons dus ook weer terug moeten halen en dat soort dingen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel kort en simpel gezegd: omdat ze voor leven zijn, hoe dat leven dan ook is. Dus met alle mooie en nare dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand om godsdienstige reden tegen euthanasie is, is dat omdat het leven van God komt en dat de mens niet het recht heeft dat af te breken. Het gebod 'gij zult niet doden' is niet alleen het verbod op doden, maar ook een gebod tot respect voor het leven.
Verzoeken tot euthanasie komen ook vaak uit een angst voor aftakeling en pijn, en die kunnen vaak met goede palliatieve zorg opgevangen worden. Waarschijnlijk is euthanasie dan veel minder vaak 'nodig'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ heb vaak genoeg meegemaakt dat mensen riepen: "als dit of dit met mij gebeurt dan wil ik een spuitje" maar als het dan zover was wilden ze toch weer verder. Bovendien zal er inderdaad meer geinvesteerd moeten worden in de palliatieve zorg.
Die bepaalde mensen zijn vaak dezelfden als de mensen die beweren dat de mens een vrije wil heeft.
Zodra je echter naar die vrije wil wilt handelen en er na veel getob een eind aan wil maken beginnen ze te piepen.