Wat doe ik tegen rugpijn?

Ik heb sinds een week ongeveer nare last van pijn in mijn rug. De pijn is een beetje stekend in het midden, soms trekt het ook even door naar mijn schouderbladen. Wanneer ik diep adem haal voel ik het ook in mijn ribben.

Ik doe 5uur thaiboksen, en 1uur jujitsu per week.
Dat zijn zware trainingen, misschien dat het daar aan ligt. Al ben ik gewoon een gezonde sterke jongen, dus moet mijn lichaam het gewoon kunnen hebben denk ik.

Wanneer het kan ga ik zo snel mogelijk de huisarts bellen voor een afspraak. Heeft iemand tips wat ik in die tussen tijd juist wel of niet moet doen?

Ik denk dat ik beter even niet op school me boeken kan meenemen in verband met me rug. Of misschien kan ik beter even helemaal niet naar school gaan, want de stoelen op school zijn hard, en pijn voor me rug.

(ik ben 15jr en 1,70)

Toegevoegd na 17 uur:
Jullie zeggen allemaal dat ik niet meer mag Thaiboksen, maar thaiboksen is mijn leven. Als ik niet boks dan zit ik niet lekker in mijn vel, en word ik chagerijnig. Het is zonde want is een training kan je zoveel leren, en dan leer ik niks.

Maar mij rug doet wel zeer, maar als ik aan het thaiboksen doet mijn rug niet zeer, het doet eerder zeer als ik op harde stoelen op school zit.

Marja jullie zijn allemaal slimmer dan mij, dus ik kan beter naar jullie luisteren en niet meer thaiboksen.

Is er alleen geen snellere manier om mij spieren te laten herstellen, of iets wat de herstel bevorderd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Waarschijnlijk ben je overbelast door je zware training. Het beste is even te stoppen, zodat je rug wat kan herstellen.
Spierpijn, iedereen kent het gevoel. Jammergenoeg komt het altijd te laat aanzetten: op het moment dat je je spieren al hebt overbelast en er dus weinig aan te doen is. Hoewel zeker bij spierpijn geldt dat voorkomen veel beter is dan genezen zijn er gelukkig verschillende middeltjes op de markt die de spierpijn kunnen verzachten:
Tijgerbalsem het bekendste middel tegen spierpijn. De verzachtende werking van deze creme zit 'm vooral in de warmte die je direct voelt bij het aanbrengen. Daardoor is Tijgerbalsem helpt goed tegen rugklachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, ik moet wel lachen om je laatste opmerkingen over school! Als jij een echte kerel bent die vindt dat zn lichaam 6 uur training per week moet kunnen hebben, dan kan dat lichaam ook huis naar school met een rugzakje boeken ;-)

Afijn wat kun je nu doen:
- zoals je wellicht weet zitten er op je voeten en handen punten die corresponderen met de rest van je lichaam. Wanneer je de punten die corresponderen met je rug zachtjes masseert, brengt dit verlichting.
Voor je handen moet je bij je duim zijn en onder de ringvinger op de rug van je rechterhand.
Bij je voet is het de gehele holling aan de binnen/zijkanr van je voet. Wanneer je pijn voelt, even zachtjes vasthouden.
- de pijnlijke plek op je rug insmeren met srl gel.
- pijnstiller bv parcetamol of ibuprofen slikken.

Mocht de pijn aanhouden, dinsdag even de huisarts bellen. Mag je wrschnlk naar de fysio.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En, hoe is t met het ruggetje?
Je omschrijft eigenlijk een hoge spiertones om precies te zijn, gewoon in het Nederlands: overbelasting van spieren.

Deze spierspanning bouwt zich op doordat het langere tijd overbelast is geweest. Eerder moet je haast wel spierpijn hebben gehad op die plek, maar heb je het genegeerd onder het mom van "het is maar spierpijn, vast door het sporten, dat is gezond". Echter kunnen veel mensen niet goed voelen wat nu te veel is of niet, dit merken mensen juist te laat.
Ik zou eigenlijk niet adviseren (als masseur) om rust te nemen. Wanneer je namelijk nu helemaal stopt met allerlei bewegingen, komen de afvalstoffen die nu in de spieren zitten, niet meer vrij en blijft het zich ophopen in de spier waarbij de hoge spierspanning blijft bestaan. Wat je beter wel kan doen is minder sporten en in kracht het minder doen. Ofwel; als je normaal een zware training doet, nu een lichte training. Daarnaast ben je nog maar 15; vaak word zwaar trainen vanaf je 16e/17e geadviseerd ivm de groei van je lichaam. Deze is nog niet volgroeid en ik zou het eigenlijk onverstandig vinden als je nu (te) hard traint, dat je over een aantal jaar het gewoon niet meer kunt omdat verschillende dingen versleten zijn.

Daarnaast zou ik wat meer rekoefeningen doen; dus bijvoorbeeld je helemaal uitrekken of wat ook kan is je rug te rekken over een fysiobal of als je dit niet hebt, kun je bijv. een skippybal doen en als je deze niet hebt, als een meisje een "bruggetje" bouwen, waardoor je de lange rugstrekkers, ook rekt. In de bron trouwens nog wat informatie over eventueel vast zittende spieren, iets wat dit niet is overigens, maar geeft wel een toegevoegde informatie over eventuele oefeningen.

Sterkte in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chillen op de bank met chips, bier, eieren en andijvie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een weekje rugpijn hoef je echt nog niet meteen de dokter te bellen. Gewoon wat rust nemen en even niet sporten/belasten dan zal dit vanzelf wel overgaan. Blijft het te lang aanhouden (praat ik dus niet over een of 2 weekjes rugpijn), word het met een poosje rust erger, krijg je echt uitval van ledematen of problemen met plassen en poepen dan moet je wel aan de bel trekken.

Maak je niet te snel zorgen want iedereen heeft in zijn leven 1 of meerdere episodes met rugpijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt als spierklachten,zeker ook omdat het vast zit aan je ademhaling.Als je er niet benauwd bij bent kun je het gerust aan kijken en pijnstillers nemen.Veder de pijnlijke spieren lekker warm houden en op geleide van de pijn wel voorzichtig in beweging blijven.Misschien even een paar trainingen overslaan of in elk geval zeer rustig aan doen.

Toegevoegd na 4 uur:
Nee ik heb niet geadviseerd te stoppen met wat jij het aller liefste doet,juist niet.Ik denk alleen wel dat je even gas terug moet nemen.
Even wat andere oefeningen bij het trainen of langs de Fysio. die misschien wel bij jullie club is aangesloten??
Succes en veel plezier nog met je hobby!!!!