Kan ik uitzoeken wie de echte vader is?

Ik zou graag willen uitzoeken wie de echte vader van mijn vader is. Er zijn twee mogelijke vaders. Beide leven niet meer. Mijn vaders moeder leeft ook niet meer. De zuster van mijn vader leeft nog wel die is zeker van vader één. Is er een mogelijkheid om het uit te zoeken? Ik weet niet zeker of mijn vader mee wil werken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
Word DNA onderzoek, moet je toestemming voor hebben.
Ritsuka
9 jaar geleden
Maar als ze beide al dood zijn, word dat lastig..
Thecis
9 jaar geleden
Vanuit DNA onderzoek kan je ook broer-zus relatie e.d. aantonen doordat er een hele grote overeenkomst is tussen de genen.
In het engels word dit volgens mij "kindred DNA testing" genoemd. Maar in basis moet je het DNA natuurlijk ergens mee kunnen vergelijken. Een andere mogelijkhed is dat 1 van de 2 een aantal genetische kenmerken had die zich uiten:
- bepaalde ziektes
- oogkleur
- bepaalde uiterlijkheden die genetisch bepaald zijn (zoals kuiltje in de kin of het kunnen maken van een tongrol. Je zou zelfs met oorlellen kunnen werken).
Maar voor deze mogelijkheden heb je ook vergelijkingsmateriaal nodig. Informatie is daar heel belangrijk in.

Antwoorden (2)

Als je vader en zijn zuster hun DNA laten testen, kun je eenvoudig vaststellen of ze de zelfde vader hebben. Alleen als dat niet het geval is, weet je dus nog niet WIE de andere vader is. Alleen dat het niet dezelfde is. Als je dan vermoedens hebt van wie de andere vader zou kunnen zijn, zou je dat weer kunnen aantonen door DNA te onderzoeken van zijn bloedverwanten (broer/zus , kinderen) .

Maar daarvoor moet je vader wel meewerken ; je kunt dat op geen enkele manier achter zijn rug om doen. En het is niet iets waar je licht over beslist ; het kan nogal wat consequenties hebben, al is het maar gevoelsmatig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is dus bekend wie de andere man is. Mijn vader heeft altijd gedacht dat het de "eerste" vader is, de vader van zijn zus. Maar ze lijken totaal niet op elkaar, ook niet op de 2 overleden broers. Ze waren allemaal lang, mijn vader is klein, de 2e man ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik lees net dat u schrijft, " broer/zus, kinderen ". Is het ook mogelijk om het zonder mijn vader te doen en via mij en mijn nichtjes bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poeh, dat zal heel ingewikkeld worden, want je vader en zijn zus zijn wel minimaal half-broer en zus, dus ze hebben gemeenschappelijke genen. Met de kinderen van je tante heb je dus in elk geval overeenkomsten in het DNA dat van je oma komt. Ik weet er te weinig in detail van om te weten of ze ook het DNA van je (veronderstelde) opa kunnen ' uitfilteren' en aan de hand daarvan concluderen of je langs die lijn in mindere mate verwant bent met je neefjes / nichtjes dan statistisch het geval zou zijn als jullie dezelfde opa hadden. Met zulke specifieke vragen kun je wellicht eens je licht opsteken bij de bloedbank ; die doen zulke verwantschapsonderzoeken. http://www.sanquin.nl/producten-diensten/vaderschapsonderzoek/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar ik op doelde is het DNA van verwanten van de mogelijke andere vader, en of die DNA met je vader gemeen hebben. Dat is vrij direct. Hoe indirecter het wordt, hoe minder zekerheid.
De meest aangewezen strategie is je huisarts even te raadplegen.Deze kan je al vertellen of het nog mogelijk is. Omdat je nu onderzoek moet gaan doen met verwanten van je biologische opa. Dit is niet zo simpel daar de materie zeer gevoelig kan liggen. Indien alles meewerkt kan een dienst genetica van een universitair ziekenhuis je dan misschien meer inzicht in geven maar volledig uitsluitsel weet ik niet. Verder loop je de kans om nog meer lijken uit de kast te halen; Dus voorzichtigheid is de boodschap!