steenpuist tussen mijn billen bij mijn stuitje in de buurt. wat kan ik er tegen doen?

Ik heb vroeger een steenpuist gekregen tussen mijn billen bij mijn stuitje. Nu 10 a 12 jaar later begin ik er weer last van te krijgen zeer vervelend natuurlijk aangezien zitten zeer pijnlijk is en ook amper gaat. Weet iemand wat ik er mee moet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
31K

Het beste antwoord

Wat kunt u er zelf aan doen.

• Een steenpuist moet de kans krijgen om volledig rijp te worden. Als u door knijpen of prikken dit proces probeert te versnellen, wordt de kans op verdere besmetting groter. U kunt daarom beter niet proberen de steenpuist te openen.
• Houd het gebied rondom de steenpuist heel goed schoon met water en zeep. Doe dit totdat de puist helemaal rijp is en openbarst.
• Dek de steenpuist goed af met een gaasje om besmetting te voorkomen.
• De rijping van een steenpuist kan versneld worden door een warm kompres (bijvoorbeeld een in warm water gedrenkte schone doek of pluk verbandwatten) op het ontstoken gebied te leggen. Dit werkt bovendien pijnstillend.
• Was ook uw handen regelmatig met water en zeep.
• Draag liever geen knellende of schurende kleding.

Voor de behandeling van steenpuisten werd vroeger trekzalf gebruikt. Die behandelmethode is weinig effectief. Bovendien is trekzalf met lood slecht voor het milieu omdat het een zwaar metaal bevat. Ook trekzalf met teer is niet aan te raden. Hoewel het nog wel verkrijgbaar is, kan het huidirritatie opleveren.

Na het openbarsten van de puist vloeit het pus weg en verdwijnt de pijn. Juist in dit stadium is het belangrijk om de wond goed schoon te houden. U kunt daarom het beste op de puist en het gebied er omheen tweemaal daags povidonjoodzalf of -oplossing aanbrengen. Het is zonder recept verkrijgbaar onder de merknamen Betadine, Betadermyl en Braunol. Dek het gebeid daarna met een steriel gaasje af. Was ook hierna uw handen met water en zeep.

Toegevoegd na 25 minuten:
Als steenpuisten regelmatig terugkeren is het verstandig een arts te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om zelf je steenpuisten te behandelen kun je een warm kompres er op leggen. Dit verlicht de pijn en laat de steenpuist sneller open gaan. Als je een bezoekje brengt aan je huisarts op het moment dat de steenpuist bijna openbarst, kan de huisarts een klein sneetje maken in het midden van de steenpuist waardoor de etter weg kan vloeien. Probeer dit niet zelf! De huisarts kan daarnaast een middeltje (antibiotica) voorschrijven om de bacteriën tegen te gaan.
Advies
Laat de steenpuist 'rijp' worden
Knijp de puist niet uit of maak hem niet kapot omdat de bacteriën zich dan alleen maar uitbreiden
Zorg voor goede hygiëne rondom de steenpuist
Doe een gaasje op de steenpuist om de besmetting niet te vergroten
Leg een warm (schoon!) kompres op de steenpuist
Blijf goed de handen wassen (met zeep!)
Doe geen kleding aan die te strak zitten of schuren.
Vraag Bactroban zalf aan de huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een puist op je bil kan een steenpuist zijn, maar ook een puist veroorzaakt door andere bacteriën (Proteus, Coli of andere Gram-negatieve staven bijvoorbeeld).

Als de steenpuist bijna rijp is, moet je die open laten gaan en behandelen zoals beschreven door de andere beantwoorders.

Als de steenpuist/puist opkomt, kun je deze puist ook behandelen met Hibiscrub. Hibiscrub is een desinfecterende zeep met 4% chloorhexidine (verkrijgbaar via de apotheek in kwart liters en in 5 liters).
Neem een watje en doe wat van de zeep op het watje. Smeer daarmee de puist goed in. Hou dit een paar dagen vol.
Chloorhexidine heeft als voordeel dat het lang nawerkt. Het blijft op de huid achter en kan op die manier ook binnendringen bij de aangetaste haarwortels.
Chloorhexidine werkt tegen bijna alle bacteriën en heeft weinig tot geen last van resistentie.

Na wassen met gewone zeep is de chloorhexidine niet meer werkzaam, dan moet je dus opnieuw smeren.

De jodium in bijvoorbeeld betadinejodium werkt snel en op zich effectief, maar is niet geschikt hiervoor, omdat het niet nawerkt.

Antibiotica heeft meestal geen zin bij een steenpuist, omdat de antibiotica niet in het ontstekingsgebied zelf komt. Antibiotica is met name geïndiceerd als de steenpuist naar binnen dreigt open te gaan of bij een gewricht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem een eierschaal van een kippenei. Ontdoe deze van het witte vliesje. Vermaal de schaal tot poeder en neem dit in. Bijvoorbeeld in yoghurt. En eet dagelijks een sinaasappel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier moet je de dokter even naar laten kijken. Op deze plek ontstaat wel eens een fistel. of een sinus pilonidalis. Een fistel is een zweer die een diepoe tunnel kan maken, en een sinus pilonidalis is een zogenoemde haarnestcyste. Beiden komen ongeveer op hetzelfde neer. Een operatie kan nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er na tien jaar weer een puist komt, is er waarschijnlijk geen sprake van een sinus pilonidalis. Als ze steeds weer komen, kan dat wel het geval zijn.