Kun je stikken door hoesten? En wat kun je doen om het hoesten te verminderen?

Op dit moment, dus op zaterdagavond, geen huisarts of winkel of apotheker beschikbaar. Tips alsjeblieft, vooral als ik ga liggen is het erg.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.6K

Het beste antwoord

Een begin om van het hoesten af te komen is door de luchtwegen te ontstressen. Ga stomen met kamille of alleen heet water, een hete douche of bad. De vochtige lucht zal je luchtwegen kalmeren en helpt bij vastzittende hoest. Je kunt ook menthol of eucalyptus toevoegen als je dat in huis hebt. Dit opent ook de luchtwegen.

Verhoog het hoofdeinde van je bed, dit zorgt voor een betere afvoer van het slijm. leg hiervoor bijv. een dik kussen of opgevouwen deken onder het hoofdeind van je matras.

Drink vooral veel op een dag en wel 2 ltr. water of warme thee. Dit helpt om evtl. slijm door te spoelen en de luchtwegen te verzachten waardoor het hoesten afneemt.
Door de thee wat honing doen verzacht ook de keel.
Als je eet, eet dan pittige dingen, hete chilipepers bijv. helpen de spieren in de keel te ontspannen en doen zo de pijnlijke hoest afnemen.

Heb je kriebelhoest, zorg dan ervoor dat de lucht in huis niet te droog is, ventileer goed en hang luchtbevochtigers aan de radiatoren. Neem om de paar uur een schep honing, dit verzacht de keel en vermijd het eten van vette producten, vlees en zuivelproducten.
Ook de borst insmeren met Vicks Vaporub kan allerlei soorten hoest doen verminderen.

Vermijd rook en rokerige ruimtes.

Stikken doe je niet zo gauw van hoesten, maar het benauwde gevoel is beangstigend en je kunt het dus verminderen met bovenstaande raadgeving. Sterkte en beterschap!
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Neem geen melk. Als huismiddel kan je honing met citroensap proberen (1:1), elk uur.

Als het erg is kan je kijken of er een nachtapotheek in de buurt open is.

Wat je kunt proberen is te stomen. Kook water, in pan en als je het hebt kamille of po-ho olie, anders zonder. Handdoek erover en onder de handdoek stomen. Dat verlicht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Andere huismiddeltjes vindt je in bijgaande bronnen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens stik je hier niet van, maar je kunt door het vele hoesten wel je ribben of spieren kunt kneuzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook ontzettend vervelend en door het hoesten wordt het alleen maar erger geirriteerd. Zaak is om snel tot rust te komen. Als je honing met citroensap hebt kan je dat als alternatieve hoestdrank nemen.
Nee hoor, daar stik je niet van
Vaak helpy het om iets zoets te drinken, thee met honing of suiker ofzo
of dropjes of andere snoepjes
13 jaar geleden
Midden in de nacht...hoop dat het een beetje lukt, daar bij jou.
Angstig zijn maakt nog benauwder. Ik herken je gevoel.
Over een paar uur is het gelukkig weer dag.

Raam open in je slaapkamer. Niet te warm. Desnoods af en toe even rondlopen. En zittend in een luie stoel met deken om of met flinke verhoging onder je hoofd in je bedproberen nog een uurtje te slapen. Let bewust op een rustige ademhaling.

Stikken kun je niet hoor. Het is de angst die ver-stikkend werkt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen ik last had van me verkoudheid hielp rauwe honing wel erg goed om daar nog alle voedingstoffen in zitten en alle enzymen die voor zorgen dat het hoesten wat verlicht word.
want bij verhitte honing uit de supermarkt die honing hebben nauwelijks werking als gaat om hoesten en pijn je kil.