Vitamine D tekort. Hoe kun je dat zien in het bloed?

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoe kan men nou precies de waarde weten en bepalen of je een vitamine D tekort hebt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door te checken op vitamine d......
Ritsuka
9 jaar geleden
Dat kun jij zelf niet, dat kun je bij je huisarts aanvragen

Het beste antwoord

Door bloed te prikken kan je de vitamine D waarde on je bloed meten. Je hebt wel een aanvraagbrief van je (huis)arts nodig. Anders kan je geen bloed laten prikken.
Hou er ook rekening mee dat je bloed prikken tegenwoordig zelf moet betalen.

Op het lab word dan met speciale apparatuur de vitamine D waarde gemeten.
Je kan de vitamine D op 2 manieren meten. De actieve en de niet actieve vitamine D.
Om te weten of je voldoende vitamine D hebt word de voorraad, dus de niet actieve vitamine D gemeten.
Als je meer wilt weten over vitamine D of andere bloedtest kijk dan bij de bron. Dat is een erg leuke en leerzame site met betrouwbare informatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vitamine D komt in verschillende vormen in ons lichaam voor. Voor de bepaling van de vitamine D status wordt het gehalte 25-OH-vitamine D, ofwel calcidiol, in het bloed gemeten door bloed te prikken en naar het laboratorium te sturen. Er zitten grote verschillen tussen de laboratoria over welke bloedwaarde voor vitamine D als normaal wordt beschouwd. Een veel gebruikte grenswaarde is 50 nmol/L. Met deze waarde heeft overigens een groot deel van de bevolking een te lage vitamine D waarde. Dit wordt deficiëntie genoemd. Om die reden wordt het slikken van vitamine D supplementen voor veel mensen aanbevolen. Hiervoor hoeft de vitamine D spiegel in het bloed niet eerst te worden geprikt. Voor meer informatie over dit onderwerp en over vitamine D suppletie kunt u de referentie raadplegen.