Hoeveel kilo eet een gemiddelde volwassenen per jaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
26.4K
Amadea
9 jaar geleden
Maakt nogal uit als je een obese man en een jonge vrouw met anorexia vergelijkt in hoeveel zij eten...
Antoni
9 jaar geleden
Het gaat om een gemiddelde. Als je een gemiddelde berekent, maken individuele verschillen niets uit, Amadea.
Amadea
9 jaar geleden
Ook zit er een heel groot verschil tussen een inwoner van een rijk land en een uit een ontwikkelingsland. Het is een enorme rekensom om daar een gemiddelde uit te krijgen!

Antwoorden (1)

Daar is volgens mij weinig zinnigs over te zeggen ; maar ik ga het toch proberen.

Van de vele tientallen mogelijkheden die je hebt om hier een enigszins onderbouwde schatting van te maken - want precieze cijfers zijn er niet - ga ik uit van wat een gemiddelde volwassene per dag nodig heeft : 2100 kc (2000 voor vrouwen, 2200 voor mannen).
Als je uitgaat van een doorsnee gezonde hoeveelheid eten in aanbevolen samenstelling, kom je op om en nabij 1,2 kilo per dag. (Bron : een stelletje dagmenu's van die voedingswaarde bij elkaar opgeteld en een zo nauwkeurig mogelijke schatting gemaakt van het gewicht; zoveel gram dit, zoveel gram dat)
Ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes. Drinken niet meegerekend. En als je een goede balans aan ballaststoffen in je voeding hebt, poep je daarvan gemiddeld 900 gram weer uit (Dat cijfer is dus WEL bekend en goed te vinden ;-)

Per jaar is dat dus 365 x 1,2 kilo = 438 kilo.

Een vrij zinloos cijfer, want zowel de individuele verschillen als de verschillen per land zijn enorm, om nog maar niet te spreken over de hoeveelheid voedsel die verspild wordt, en de hoeveelheid calorieën die we naar binnen drukken die eigenlijk het predicaat voedsel niet verdienen, en de calorieën die we drinken.
En er zijn grote verschillen tussen mensen die vlees eten en vega's / vegetariërs (of zouden er moeten zijn), tussen arme en rijke landen, bouw, arbeid, lichaamsgewicht, en natuurlijk de uitschieters die per dag wel 8000 calorieen tot zich nemen of maar een magere 1200.

Voor een gemiddelde Nederlander - als die bestaat - zal het dus aardig in de juiste richting zijn. Voor wat de situatie in andere landen , laat staan op de hele wereld betreft is het een volstrekt zinloos cijfer. Het gewicht van voedsel heeft echter geen enkele relatie met de hoeveelheid calorieen; in 28 komkommers zitten net zo veel calorieen als in 100 gram oude kaas. Dus meer voedsel wil beslist niet altijd zeggen hoogwaardiger / calorierijker voedsel.

Affijn, je kunt er uren over doorpraten, maar het blijft een willekeurige maatstaf en natte vinger werk., Wil je het voor jezelf precies weten, weeg dan een paar weken lang elke dag alles wat je eet. Als je 'gemiddeld' eet, krijg je zo wellicht een leuk gemiddelde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
volgens het voedingscentrum
Een vrouw heeft per dag gemiddeld 2.000 calorieën (kcal) nodig. Voor de man is dat gemiddeld 2.500 kcal per dag. Dat is een hele globale richtlijn, want het aantal calorieën dat je nodig hebt, is afhankelijk van je leeftijd en hoeveel energie je verbruikt.