Hoe kom je van binnensmonds / niet goed verstaanbaar praten af?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
Zoek een sport of hobby, liefst in groepsverband, om je zelfvertrouwen te vergroten

Antwoorden (4)

Door naar een logopedist te gaan. Die kan jou aanwijzingen geven. Door daar een tijd mee te oefenen leer je vanzelf om duidelijk te praten.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies. Misschien heb je aan een paar keer logopedie al voldoende.
Door oefenen!
Heb je een mobiel met voice-recorder?
Praat dan gerust heel vaak in dat ding.
Luister af.
Oefen het articuleren.
Wis je opnamen en begin opnieuw.

Oefen met goede vrienden, familie...........etc.
Luister naar hun kritiek, vraag hen naar jouw herhaalde zinnen te luisteren.

Vaak ook: door het kweken van zelfvertrouwen.
Wat is de oorzaak van jouw gemompel?
Probeer dat te achterhalen en doe daar wat aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door logopedie.
Een logopedist(e) leert je niet alleen hoe je je mond en tong kan en moet gebruiken om duidelijk en verstaanbaar te spreken, maar kan je ook helpen met bijvoorbeeld onzekerheid en sociale angsten of verlegenheid die je remmen je stem goed te gebruiken en je duidelijk te uiten.

Bovendien kan zij of hij constateren of er eventueel onderliggende problemen zijn die behandeling behoeven (eventueel door een andere specialist) of zelfs lichamelijke beperkingen.

Het is daarbij echter wel heel erg van belang dat je gemotiveerd bent er iets aan te doen, want naast de therapiesessies betekent het gewoon heel veel oefenen en huiswerk. Maar zij of hij (sorry, het is meestal een zij) kan je wel precies de juiste oefeningen geven die bij je passen, je controleren of het goed gat en eventueel bijsturen. Zelfstandig oefeningen doen via dingetjes die je ziet en leest op Internet zullen niet snel schaden, maar of ze ook daadwerkelijk baten is heel moeilijk te zeggen.

De huisarts kan je doorverwijzen naar de logopedist. In de regel worden de meeste kosten gewoon vergoed, ook bij (jong)-volwassenen. Maar check dat voor de zekerheid even met je verzekering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
duidelijk articuleren, mogelijk voelt dit als overdreven duidelijk praten. Dit kun je jezelf al aanleren door heel bewust te praten. Na een tijdje vind te dit 'gewoon' en doe je het als vanzelf.