Kan een persoon een hoog IQ hebben, als die nooit meer onderwijs heeft gehad, dan de Nederlandse lagere school?

Weet jij het antwoord?

/2500

Uit onderzoeken blijkt dat mensen die langer onderwijs hebben gevolgd of een hoger opleidingsniveau volgden gemiddeld een hoger IQ hebben. Er staat gemiddeld. Het kan dus blijkbaar dat je een hoog IQ hebt ondanks dat je niet veel onderwijs hebt gehad enkel de kans is kleiner. En eigenlijk heeft onderwijs nogal een grote rol. Het kan wel maar de kans is klein.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentiemeting

Wat is IQ? Ze beoordelen alleen op je wiskunde, taal, en ruimtelijk inzicht. Maar eigenlijk kan je brein veel meer snappen dan alleen wiskunde, taal en ruimtelijk inzicht. Sommige mensen zijn heel muzikaal en voelen feilloos het juiste ritme aan terwijl ze misschien totaal niet kunnen lezen. Andere mensen zijn weer heel goed in alles tot in detail onthouden over wat ze zien horen en voelen, en kunnen aan het eind van de dag de kleinste details beschrijven. Als je een IQ test doet, kom je alleen te weten hoe goed je bent in de onderdelen die deel uitmaken van de IQ test, hoe uitgebreider de test, hoe meer mensen een hoog IQ zullen halen.

Ja, natuurlijk kan dat. IQ is een indicatie van je leerVERMOGEN , niet een testje van wat je weet. Je taalkundig, rekenkundig en ruimtelijk inzicht worden gemeten, alsmede je vermogen tot logisch denken en patronen zien. Wie daar van nature goed in is, zal als kind al hoog scoren op een - aanvankelijk eigenlijk ook voor kinderen bedoelde - IQ-test. Later zijn we pas IQ-testen voor volwassenen gaan bedenken, vooral om voor het leger, en later ook voor andere doeleinden. Helaas bleek toen al snel dat het heel erg moeilijk zo niet onmogelijk is om een IQ-test samen te stellen die internationaal., zonder kennis van taal of cultuur, een goed beeld geeft van iemands daadwerkelijke IQ. Daarom gebruikt Mensa, de vereniging van hoogbegaafden, in haar tests ook uitsluitend logische en ruimtelijk inzicht-opgaven (en laat daarmee dus andere takken liggen) die door iedereen op de hele wereld gemaakt kunnen worden, welke opleiding of welke achtergrond je ook hebt. Er zijn dus zeker mensen met een zeer hoog IQ, die echter zonder de kans op scholing in elk geval op academisch niveau niet erg uit de verf zullen komen. En niet alleen in derde wereldlanden. En er zijn mensen met een normaal gemiddeld IQ die zoveel lezen en oefenen dat ze bijna als hoogbegaafd uit de bus kunnen komen, terwijl ze vooral goed uit hun hoofd kunnen leren. Het wordt dus gewoon steeds lastiger om te meten. Een hoog IQ is ook niet zo heilig als wel eens wordt voorgedaan ; het test veel intelligientie-gebieden helemaal niet (zoals muzikaliteit, lichamelijke intelligentie, sociale intelligentie, technisch inzicht) en is ook geen goede voorspeller van iemands loopbaan. (Vrij veel criminelen en schoolverlaters scoren relatief hoog op IQ-tests). Toegevoegd na 2 minuten: Ik vergeet nog deze belangrijke zin : de uitslag van een IQ-test geeft aan hoe goed je bent in het maken van IQ-tests. Niks meer en niks minder. Het zegt maar gedeeltelijk iets over je intelligentie, en helemaal niets over wat je er mee doet. Intelligentie is aangeboren en kan maar tot op zekere hoogte ontwikkeld of geremd worden door op te groeien in een stimulerende of remmende omgeving.

Ja. even uitgaande van de volgende wiki links: http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentiemeting http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentie Lagere school duurt ongeveer tot je 12e. IQ kan daarna nog wel wat veranderen, maar grote veranderingen zullen er meestal niet zijn. Wat er vooral veranderd is de hoeveelheid kennis en ook dat kan invloed hebben op een IQ test, hoewel dat niet de bedoeling is. Kort door de bocht kan je wel stellen dat de Cito-toets in grote lijnen het IQ redelijk weergeeft. (het is geen IQ test, maar wordt wel zo gebruikt) Je kan nog wel discussiëren over wat onderwijs is. Stel je gaat na je 12e met je ouders de wildernis in, je zal dan veel leren, ook dat kan je zien als onderwijs.

Intelligentie is voor ongeveer 55% erfelijk overdraagbaar. De bovengrens van je intelligentie is genetisch bepaald, dat wil zeggen de maximale intelligentie die je kan berijken. De omgeving kan intelligentie beïnvloeden en dus zorgen dat je je maximale niveau kan berijken. De een is dus met een hoger IQ geboren dan de ander, maar dit kan door omgeving veranderen.

Naast iemands ' natuurlijke' IQ (als dat al bestaat) zijn veel factoren van invloed op het METEN ervan: Onderwijs -- IQ en onderwijs staan in theorie los van elkaar, maar wie een test doet heeft daarbij vaak begrippen en vaardigheden nodig die op school aangeleerd zijn. Cultuur -- Ook bestaan er grote culturele verschillen: een in het Japans vertaalde Franse IQ test schatte (vergeleken met een in Japan ontwikkelde test) het IQ van de Japanners gemiddeld 12 punten te laag. Taal -- talen die veel woorden bezitten en veel subtiliteiten kennen (het Zweeds heeft tientallen woorden om sneeuw te beschrijven) stimuleren taalgevoel, dus wordt dit gemeten in een test dan lijkt iemand die zo' n taal spreekt een hoger IQ te bezitten Leeftijd -- het is vrijwel onmogelijk met dezelfde test kinderen, volwassenen en ouderen te testen. Dat komt ook door de vormen van onderwijs die veranderd zijn: vroeger werd veel waarde gehecht aan ' onthouden, uit het hoofd leren', tegenwoordig meer aan ' effectief opzoeken'. Ervaring met IQ-testen -- er bestaan programma' s op internet en (ook lang geleden al) worden boekjes uitgegeven waar mensen uit leren hoe ze een test beter kunnen doen. Wie geregeld deze testen doet, weet dat sommige vragen in iets andere vorm steeds weer terugkomen. Het probleem met testen (in het algemeen, niet alleen die voor het IQ) is dat om inzicht te testen zo veel andere vaardigheden nodig zijn dat je de hierboven genoemde invloeden heel moeilijk kunt uitschakelen. Toegevoegd na 1 minuut: Conclusie is dus, wie langer onderwijs gevolgd heeft, heeft meer vaardigheden geleerd en kan de test dus in theorie beter maken. Wat wel een vals beeld geeft van zijn of haar leervermogen en probleemoplossend vermogen; om over inzicht maar helemaal te zwijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100