Hoe kun je goed kritiek geven?

Hoe kun je kritiek geven zodat de cliënt het niet vervelend vind of onzekerder word. Want ze is heel erg onzeker.

Weet jij het antwoord?

/2500

Is het een cliente die je een opdracht hebt gegeven als een soort therapie, dan zou je kunnen zeggen: Jammer dat het niet gelukt is, misschien volgende keer eens op een andere manier proberen. Of werk dat niet af is: Nou je bent al goed begonnen, hoe denk je het af te werken

Als leidinggevende in de automatisering heb ik bijna alleen maar te maken met mensen die niet zo gemakkelijk tegen kritiek kunnen. Een recept dat ik erg goed vind werken is als volgt: - Ik wil even met je praten over de situatie met meneer of mevrouw X. - Ik zag/hoorde dat jij Y deed (letterlijke tekst of gedrag, zonder enig oordeel. Alleen precies citeren/beschrijven). Heb ik dat goed gezien? - De reactie van meneer X was als volgt: (gedrag beschrijven). Heb jij dat ook gezien? - Ik kreeg de indruk dat deze reactie niet strookte met wat jij eigenlijk had gewild. Klopt dat? - Wat zou een reden kunnen zijn dat X heel anders reageerde dan wat jij had gewild? - Als je nou niet Y zou hebben gedaan of gezegd, maar iets anders, zou meneer X dan anders hebben gereageerd? - Wat zou jij bijvoorbeeld hebben kunnen doen of zeggen, om wel de reactie te krijgen waarop je had gehoopt? VOORBEELD - ik wil even met je praten over de situatie met meneer Jansen, de opdrachtgever bij Philips. "Ja, dat is goed. Maar hou het kort, want met mijn manager praten vind ik nou niet het meest interessante dat ik kan doen vandaag en ik heb het druk" - ik hoorde jou net in de vergadering het voorstel doen om alle Windows-servers te vervangen door Linux-servers. Heb ik dat goed begrepen? "Klopt, dat heb ik voorgesteld, maar er werd natuurlijk weer niet naar me geluisterd. Die eikel staat helemaal niet open voor nieuwe ideeën." - De reactie van meneer Jansen was: "Flipje, houd eens even je mond, we hebben helemaal geen budget voor zo'n belachelijke uitgave." Heb jij dat ook gehoord? "Ja, maar die kerel moet mij niet onderbreken en niet denken dat hij alles beter weet. Je moet met je tijd meegaan en Linux-servers zijn nou eenmaal veel beter en moderner." - vind jij "Nee, dat vind ik niet alleen. Het is gewoon zo." - Ik kreeg de indruk dat de reactie van Jansen niet strookte met wat jij eigenlijk had gewild. Klopt dat? "Ja, dat kun je wel zeggen. Ik wou dat hij JA gezegd had." - Wat zou een reden kunnen zijn dat hij heel anders reageerde dan wat jij had gewild? "Simpel, die lul denkt alleen maar aan geld. " - Als je nou iets anders had gezegd, zou hij dan anders hebben gereageerd? "Je bedoelt, als ik zou hebben gezinspeeld op het geld?" - Wat zou jij bijvoorbeeld hebben kunnen doen of zeggen, om wel de reactie te krijgen waarop je had gehoopt? "Misschien, als ik hem erop gewezen had dat Linux-servers veel goedkoper zijn in het onderhoud, dan had ik misschien mijn zin gekregen"

Door te denken in tips en tops: Bij onze kinderen op school hebben ze na elke spreekbeurt de tips en tops: kinderen mogen zeggen wat erg goed ging en wat een volgende keer nóg beter kan. De tips zijn natuurlijk afkomstig vanuit kritiek. Maar omdat het tips moeten zijn worden de critici gedwongen om hun kritiek om te zetten in een verbetervoorstel. Dat is dus helpend ipv afkrakend. En zo worden de kinderen er niet onzeker van maar leren juist.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100