Waarom leveren verhoging van eigen risico enz. in de zorg bezuiniging op?

Ik heb altijd aangenomen, dat ik aan de verzekeringsmaatschappij een kosten dekkende premie betaal. Dat doe ik al mijn hele leven. Toen werd de ZVW door mijn strot geduwd en moest ik ineens 3 maal de vroegere premie betalen, voor bovendien minder dekking.

Ik nam toe aan, dat de premie die ik daarna aan de verzekeringsmaatschappij moest betalen, ongeveer hetzelfde als daarvoor toen het nog particuliere verzekering heette, wederom kostendekkend zou zijn en dat de variabele premie een kleine 20 % (incl. AWBZ) van mijn inkomen, dat dat een verkapte belastingverhoging was. Ik moet zeggen, dat wij daar dan wel ingestonken zijn. Nu zeggen ze ineens dat de overheid tig miljard bespaart als de verzekeringsmaatschappijen worden gespekt met een 775 EUR eigen risico, en een uitkleding van het pakket, plus nog eens 5 EUR moeten gaan betalen aan de huisarts. Ik kan mij eventueel voorstellen, dat de premie omhoog moet, maar niet waarom dat een besparing voor de overheid zou inhouden.

Heeft de overheid hier weer domme en smerige spelletjes gespeeld en de waarheid on de tafel gehouden?
Ik voel mij bedrogen door de Balkende regeringen van de afgelopen jaren. En ik vind het ronduit shofterig, dat de minst graagkrachtigen in de samenleving dit weer moeten ophoesten. Mijn moeder zou standaard zeggen: ach jongen, de duivel schijt nu eenmaal altijd op de grote hoop. De vergelijking Balkenende regering als een soort duivels collectief staat mij wel aan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het is een bezuiniging geredeneerd vanuit de overheid. De overheidsuitgaven staan immers centraal bij de beoogde bezuigingen.
Het Ministerie van VWS (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) heeft voor 2010 een begroting van € 60 miljard. (2009 5 58 miljard). Dit bedrag wil men niet fors laten oplopen om het zo maar te zeggen. O.a. een hoger eigen risico heeft een gunstige uitwerking op de begroting.

De zorgverzekeraars zijn slechts uitvoerder wat betreft de Zorgverzekeringswet (ZVW) en maken geen winst in het licht van de ZVW. De aanvullende verzekeringen zijn winstgevend. De premie en inhoud van het pakket van de ZVW worden elk jaar door VWS vastgesteld. De verzekeraar mag wel een lagere premie vaststellen, een hogere echter niet.

Toegevoegd na 17 minuten:
In 2009 was de VWS-begroting € 58 miljard.
Er is geen sprake van een kostendekkende premie; er is een vereveningssysteem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je puur naar jou persoonlijk kijkt, is jouw maandelijkse bijdrage aan je verzekering waarschijnlijk méér dan kostendekkend, maar het gaat er natuurlijk om, dat alle verzekerden bij elkaar alles, waar al die verzekerden aanspraak op maken, betaald krijgen. Dus óók de enorme kosten die sommige operaties met zich meebrengen, de revalidatie in de vorm van bijv. fysiotherapie, enz. Maar je kunt al dit soort dingen als gezondheidszorg pas aanbieden, als er operatiezalen- en personeel zijn, en er bij de fysio al die apparaten staan...

Misschien zou je bijna kunnen denken, dat je dan beter onverzekerd zou kunnen zijn, en gewoon alles uit eigen zak betalen. Zou in geval van een gezond mens bijna voordeliger kunnen zijn....maar dát mag niet, in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zorgverzekeringsstelsel is solidair; als 'gezond' persoon betaal je dus ook voor de 'zieken'. Als je echter zelf onverwacht in het ziekenhuis belandt, is er wel altijd zorg voor je beschikbaar. Daarom is de jaarlijkse premie voor sommige mensen een schijntje en voor sommigen veel meer dan ze 'gebruiken', maar dat maakt het gezondheidsstelsel in Nederland nou juist menselijk en 21ste eeuws.

De overheid geeft heel veel miljarden uit om die gezondheidszorg ook inderdaad op een 21ste eeuws peil te houden, de premie die we met z'n allen betalen is lang niet genoeg om alle kosten te dekken. Een manier om de kosten voor de overheid omlaag te krijgen (ze moeten immers bezuinigen) is te zorgen dat mensen meer uit eigen zak gaan betalen, maar ook minder snel gebruik maken van zorg.

Dat hoopt men te bereiken met het instellen van een eigen risico van EUR 775 per jaar; ten eerste betalen mensen dan veel meer uit eigen zak, voor ze dus op kosten van de overheid hun zorg gaan krijgen. Maar het zal ook (samen met de 5 euro per huisartsbezoek) er voor zorgen dat mensen met een pukkel op hun neus, een vaag hoofdpijntje of een vlekje op hun hand niet meer onmiddellijk naar de huisarts of eerste hulp rennen. Maar dus eerst nadenken of het wel echt nodig is en dan wellicht besluiten om niet te gaan; weer een besparing!

Bedenk wel dat we in ons landje een van de beste en meest humane zorgstelsels ter wereld hebben. Hier word je niet de straat op geschopt als je geen verzekering of geen geld hebt, zoals in het o zo geweldige Amerika. Wat je ook zegt over Balkenende of Klink, ondanks een forse economische crisis is er aan dat zorgstelsel niets verslechterd!