Ik ben niet seksueel actief, is het dan nodig een uitstrijkje te laten doen?

Ik heb een uitnodiging gekregen voor het laten maken van een uitstrijkje, maar ik ben niet seksueel actief (noch geweest). Mijn partner, met wie ik binnenkort trouw, is ook maagd, dat weet ik 100% zeker.
Ik kan dus volgens mij niet besmet zijn met het HPV-virus. Of is het HPV-virus ook op andere manieren overdraagbaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Altijd doen! Ze kijken dan meteen of het er allemaal goed uitziet. Geen wratten poliepen, vleesbomen onrustige cellen of andere infecties.
En dan heb je een mooie nulwaarde... Kunnen ze nooi vergelijken als je over 5 jaar weer gaat.

Antwoorden (3)

Wat is de oorzaak van baarmoederhalskanker?
Anders dan veel mensen denken is baarmoederhalskanker geen erfelijke aandoening. Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus, dat het humaan papillomavirus of HPV wordt genoemd. Alleen bepaalde types van dit virus kunnen kanker veroorzaken.

Wat is het humaan papillomavirus (HPV)?
HPV is een veelvoorkomend virus dat leeft op de huid. Bij de mens zijn er ongeveer 100 types bekend. Ongeveer 15 types geven een risico op het ontstaan van kanker. Deze types worden hoogrisico types genoemd (of 'oncogene types' in medisch taalgebruik). Door een langdurige infectie een van deze types kan er iets in de cellen van de baarmoederhals veranderen, wat uiteindelijk kan leiden tot het ontstaan van baarmoederhalskanker.

Hoe weet je of je een HPV-infectie hebt?
Meestal merk je niets van een infectie, en wordt deze infectie vanzelf door het afweersysteem opgeruimd. Zelfs als een infectie niet wordt opgeruimd en sluimerend aanwezig blijft, hoef je geen klachten te hebben of iets te merken.

Wie kan een HPV-infectie krijgen?
HPV is een zeer besmettelijk virus dat veel voorkomt. Daardoor loopt de meerderheid van de vrouwen (80%) ooit in haar leven een HPV-infectie op. Om besmet te worden is wel seksueel contact nodig. Het virus zit namelijk op de huid rond de geslachtsdelen. Het virus kan al door huid-op-huid contact worden overgebracht. Hierdoor loopt elke vrouw die seksueel actief is risico om het virus te krijgen.

Ik heb al een groot aantal jaren dezelfde partner – loop ik dan toch een risico op het krijgen van baarmoederhalskanker?
Elke vrouw die seksueel contact heeft, kan het virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt, oplopen. Het humaan papillomavirus is zeer besmettelijk en komt veel voor. Het is nog niet duidelijk waarom het afweersysteem van de ene vrouw het virus wel opruimt en het afweersysteem van de andere vrouw niet. In Nederland wordt daarom bij een grote groep vrouwen regelmatig een uitstrijkje gemaakt.
Met andere woorden, je hebt gelijk, jij zou niet besmet kunnen zijn maar ik zou gewoon toch gaan en geen risico nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg toch wat IK zou doen Viri? Ik zeg toch niet dat de vraagsteller dat moet doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, je krijgt het aangeboden, het gaat om je gezondheid, aannemen dus.
Ook al loop je geen risico.
Kristal
11 jaar geleden
+1 voor de goede informatie. Ik heb er wat van geleerd. Het enige wat ik mij nu nog afvraag of het genoemde virus de enige oorzaak kan zijn van het ontstaan van baarmoederhalskanker. Die vraag zou voor mij een reden zijn om mij hoe dan ook toch te laten controleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad (ook tot mijn verbazing) de enige manier iig de enige die je blijkbaar kan onderzoeken maar omdat ik daar zelf niet op zou vertrouwen zou ik het dus wel laten testen. Even voor de duidelijkheid: er zijn verschillende vormen van het virus en de vaccinatie voor meisjes is niet tegen al die vormen en daarom moeten die meisjes zich later ook ALTIJD laten controleren dmv een uitstrijkje.
Hoewel baarmoederhalskanker door een virus wordt veroorzaakt dat sexueel overgedragen wordt is het niet zo dat als je niet sexueel actief bent je geen enkel risico loopt, ookal is het risico dan flink kleiner. Uitgesloten is het niet. Ik zou zeggen; laat dat uitstrijkje toch maar maken. Dan hoef je jeachteraf niet af te vragen of je het niet toch had moeten doen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Zie reacties hieronder!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kom eens met een bron dan?
Amadea
11 jaar geleden
Heb je daar een bron voor dat er tóch risico kan zijn? Hier lees ik bijvoorbeeld het antwoord van een gynaecoloog dat geen seks hebben heel goed beschermt tegen baarmoederhalskanker: http://forum.viva.nl/forum/Gezondheid/Stel_je_vragen_over_baarmoederhalskanker/list_messages/2581
Amadea
11 jaar geleden
En hier ook nog een wetenschappelijke bron: http://internet-extra.vumc.nl/communicatie/nieuws/synaps/index.html?../synaps42/baarmoederhalskanker.html~hoofd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en mijn gegeven bron amadea
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het virus hoef niet persé door een partner binnen te komen en kan ook op andere manieren binnen komen, maar de kans daarop s bijzonder klein. Geen sex is de beste bescherming maar niet helemaal 100%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is nog steeds geen bron itt de door ons gegeven bronnen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle, ik ben naar bronnen op zoek gegaan en kon geen wetenschappelijk valide bronnen vinden. Ik meen te weten dat ongeveer 1% van de cervixcarcinomen non-HPV is en kunnen ontstaan door o.a. genetische factoren, bijwerkingen van medicijnen (immunosuppressiva) , etc. Als dat al zo is, dan lijkt het erop dat HPV ook dan een rol speelt. (Bron: div. pubmed) Wel kan het HPV decennia latent aanwezig zijn en dus nog schade aanrichten ook als er al (lang) geen sexuele activiteit meer is. Dus resumerend is mijn antwoord vermoedelijk onjuist omdat er steeds meer publicaties zijn die de (nagenoeg) 100% betrokkenheid van HPV aantonen. Waarvoor excuus en inmiddels ben ik weer helemaal ingelezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt RayHolland voor het zoeken, het zou natuurlijk niet netjes zijn dat mijn bron het bij het verkeerde eind zou hebben.
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat je vrouw misschien wel aan zelfbevrediging doet en dat jij het ongemerkt overneemt. Ik zou als je nou toch de kans krijgt de kans nemen en het uitstrijkje laten doen! (y)

Toegevoegd na 50 seconden:
ooh p.s en dat zij ook ongemerkt een soa heeft.