Welke pillen schijf de huisarts voor allsDiclofenac niet meer werkt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt eraan voor welke klacht diclofenac word voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor bijvoorbeeld heele erge pijn

Antwoorden (2)

Dan zal hij in eerste instantie op zoek gaan naar een pijnstiller /ontstekingsremmer uit een heel andere familie, waar je nog niet ongevoelig voor bent geworden.
Helpt dat ook niet, dan zal er op zoek moeten worden gegaan naar andere vormen van pijnbestrijding, afhankelijk van de aard en ernst van de klachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerst heb je aspirine en daarna ubrofan en danDiclofenac wat komt daarna
ronron1212
9 jaar geleden
Als paracetamol niet (meer) voldoende helpt kan de arts een ander middel toevoegen (bijvoorbeeld naproxen, ibuprofen of diclofenac). Als dat ook niet helpt en de pijn is niet te verdragen is het soms nodig morfine tabletten in te nemen. Meestal is dit niet langer nodig dan enkele weken. Aangezien u zelf de pijn voelt, moet u goed aangeven of de pijn te verdragen is of niet, waarna in overleg met de huisarts de pijnstilling opgevoerd kan worden.
In de reacties geef je aan dat je vraag gaat over "heele erge pijn". In dat geval zal een huisarts waarschijnlijk een opiaat voorschrijven. Allereerst misschien een zwakwerkend opiaat als tramadol (eventueel in combinatie met paracetamol, als vaste combinatie is er Zaldiar waar beide middelen in zitten) of - eventueel daarna, maar bij zeer ernstige pijn direct al - een sterkwerkend opiaat zoals morfine, oxycodon of fentanyl.

Bij een minder ernstige pijn zal eerst nog een combinatie van een NSAID met paracetamol geprobeerd kunnen worden, en wanneer diclofenac niet helpt kan eventueel ook nog gekozen worden voor een ander NSAID. In principe werkt dat via eenzelfde mechanisme, maar er kunnen soms individuele verschillen zijn in hoe iemand reageert op zulke middelen.

Afhankelijk van de oorzaak van de pijn zou een ander middel gekozen kunnen worden. Als de pijn meer oorzakelijk te behandelen is dan zal dat altijd geprobeerd worden. Pijn door krampen van darmen of blaas worden behandeld met andere middelen dan gewone pijnstillers, pijn door hele gespannen spieren zal in bepaalde gevallen tijdelijk behandeld kunnen worden met spierverslappers, en tegen zenuwpijn werken de klassieke pijnstillers vaak niet goed zodat daar weer een hele aparte categorie medicatie voor geprobeerd zal worden.

Naast het voorschrijven van pijnstillers zal er natuurlijk ook altijd gekeken worden naar de oorzaak van de pijn en zal dat indien mogelijk ook behandeld worden. De huisarts heeft verder ook nog de mogelijkheid om iemand door te verwijzen naar een gespecialiseerde pijnpoli wanneer de pijn moeilijk te behandelen is of wanneer er andere redenen zijn om aan te nemen dat de patiënt gebaat kan zijn bij een meer gespecialiseerde behandeling van de pijn.

Toegevoegd na 16 minuten:
Voor de volledigheid kunnen er natuurlijk ook altijd redenen zijn waarom een arts besluit om geen sterkere pijnstillers voor te schrijven. Medicatie uit de klasse van de opiaten hebben bijvoorbeeld een veel hoger risico op misbruik en verslaving dan NSAID's, om er zomaar één te noemen. En er kunnen medische redenen zijn waarom het gebruik van zwaardere pijnstillers niet verantwoord is. Maar in een situatie waarin een patiënt duidelijk zeer ernstige pijn heeft en er geen contra-indicaties zijn voor opiaten, is dat in principe de volgende stap wanneer een NSAID als diclofenac niet voldoende effect heeft.