Last van spierpijn/stijve schouder door op dezelfde positie te slapen, (arm uitgerekt), hoe op te lossen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Probeer jezelf aan te leren niet meer in die houding te slapen. Uit je vraag is niet duidelijk wat precies de houding is die problemen geeft, maar over het algemeen zul je een houding die veel pijn veroorzaakt, vanzelf afleren. Ik draai bijvoorbeeld helemaal niet meer in mijn slaap, maar dat heeft wel wat jaren gekost.

Als dat je te lang duurt, of als dat niet lukt omdat de houding bijvoorbeeld pas achteraf pijn veroorzaakt, moet je een manier vinden om jezelf in een andere houding te dwingen. Kussens, opgerolde handdoeken: dat werk. Voorkomen dat je een beweging kúnt maken door een kussen neer te leggen waar je tegenaan komt zodra je die houding wilt aannemen, of zorgen dat de houding waarin je in slaap valt, nog comfortabeler is. Je zou zelfs je arm op een kussentje of geprepareerd onderlaken kunnen leggen en dan losjes een bandje dat je aan beide kanten met een beetje klittenband vastmaakt, over je hand/pols/arm kunnen maken zodat je niet gemakkelijk die andere houding aan kunt nemen met je arm.

Er is van alles te verzinnen om jezelf met een beetje zachte dwang een bepaalde houding wel of juist niet meer te laten aannemen. Kussens zijn er in alle soorten en maten. Kussentjes gevuld met noppen/doppen/bolletjes zijn vaak handig voor dit soort zaken, omdat je die een beetje kunt vormen en ze vervolgens die vorm een beetje vasthouden. Veel mensen gebruiken graag een voedingskussen voor dit soort zaken omdat je dat helemaal om je heen kunt leggen, maar ik heb bijvoorbeeld ook iemand gekend die z'n hand wel eens aan z'n borstkas vastmaakte met sporttape voor hij gong slapen op dagen hij veel last van z'n schouder had.

Kortom: wees creatief, er is vrijwel altijd een manier te bedenken om te voorkomen dat je in je slaap een bepaalde houding aanneemt. Afhankelijk van de houding en de ernst van het probleem dat erdoor ontstaat zou je nog een ergotherapeut kunnen inschakelen als je er zelf niet uit komt. Er zijn ook allerlei spalken en ortheses die geschikt zijn voor de nacht, maar daar ga je natuurlijk pas aan denken als er bijvoorbeeld een standsafwijking is of dreigt te ontstaan, er echt beperkingen ontstaan door de lighouding of bij een onderliggende aandoening. Voor huis-tuin-en-keukenproblemen is er meestal ook wel een huis-tuin-en-keuken oplossing te verzinnen.

De makkelijkste manier is natuurlijk als je een partner hebt die licht slaapt, dan instrueer je die om je wakker te maken zodra je de problematische houding aanneemt :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje!