Oud water in de waterkoker. Nog bruikbaar of weggooien en nieuw water pakken?

Stel, je hebt vanochtend water gekookt en er is nog water in de koker over. 's Avonds wil je weer water koken. Ik neem aan dat er dan bacteriën in het water zijn gekomen. Kan ik dat water dan gewoon koken, of pak ik beter nieuw water?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allemaal goede, bruikbare antwoorden zijn al gegeven.
relevante vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn weer juweeltjes van antwoorden! :)

Antwoorden (8)

In principe is er niks mis mee als je dat water dan opnieuw kookt.
Je kookt het, tenslotte.
Maar zelf vind ik het altijd wel een prettiger idee om vers water te pakken.
Misschien zijn er wel stofjes in gewaaid ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je 's ochtends het water hebt gekookt, zijn de eventuele ziektekiemen en bacteriën gedood. Het water heeft immers een temperatuur behaald van 100 graden. Ik vraag me af of er in de tussentijd nog wel bacteriën in de waterkoker binnendringen.

's Avonds kook je het weer, dus dan worden weer de eventueel aanwezige bacteriën gedood.

Ik gebruik het oude water vaak gewoon weer, nog nooit ziek geworden. Vertrouw erop dat het koken het water zuivert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het water wordt weer gekookt (bacteriën gaan dus dood) en op de waterkoker zit een deksel, dus het zal heus niet ernstig verontreinigd zijn. Het hoeft dus niet weggegooid, maar als je het een fijn idee vindt, moet je het doen.

Ik geeft het restant water altijd aan mijn planten. Goed voor de planten en ik heb zo het gevoel dat ik het water niet echt verspil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee, water voor de planten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doe ik ook vaak
Bacteriën ontwikkelen zich niet zo snel in zuiver kraanwater. Algen misschien wel, maar dat gaat niet zo snel dat je daar last van hebt. Bovendien zijn gekookte algen volkomen onschadelijk, áls ze al aanwezig zijn.

Stofjes en eventueel toch aanwezige bacteriën zijn geen probleem. Die waaien ook in je glaasje sap als je in je tuin zit of, erger nog, op een terrasje in de stad.

Ik kook meestal niet meer water dan ik nodig heb. Meer water koken is energieverspilling en (dus) onnodig milieuvervuilend.

Daarom kook ik zoveel water als ik nodig heb. Dat gebruik ik. Een miniscuul restje laat ik over. Dat schud ik goed rond in de waterkoker, waarna ik het meteen weggooi.

Vaak zie je namelijk in dat laatste restje water een paar kalkresten (ketelsteen). Door consequent het laatste restje water te schudden en het dan weg te gooien, beperk je de kalkvorming in je waterkoker. Zo duurt het des te langer voor je weer moet ontkalken.
Cryofiel
14 jaar geleden
Je kunt het nog prima gebruiken er is niks mis mee, maar ik zou toch voor vers water kiezen is gewoon een kwestie van smaak.
Het ontkalkte water is nog ideaal om te gebruiken in strijkijzers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ontkalkt? het meeste kalk zit doorgaans *IN* de waterkoker hoor ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Precies, en dus niet meer in het water.
Ons kraanwater is buitengewoon schoon, dat kun je ook wel een paar dagen laten staan. Tevens kan je lichaam als je gezond en fit bent best heel wat bacteriën aan, maak je dus niet te snel zorgen. Als het water al een paar dagen staat zou ik het wel vervangen, maar dan eerder vanwege bacteriën die al in de koker zaten, dan die uit het kraanwater.

En om water helemaal te zuiveren moet je het een tijdje laten doorkoken. Die 10sec in de waterkoker zijn daar niet genoeg voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is oud mijn Colcobri en wanneer kun je geen water meer drinken.
Kwaliteit (mineraal gehalte), temperatuur (bacteriegroei), omgeving (hoeveelheid en soort bacteriën) en licht zijn bepalend voor de houdbaarheid van water. Water in de koelkast zal dus langer goed blijven dan in een auto waarin de temperatuur tot 50 gr kan stijgen.
In de 17e eeuw namen de VOC schepen voor 10 maanden water mee. Na 2 a 3 maanden begon het water te "leven" en kwamen er beestjes in voor. Men dronk het water met de dichtgeknepen neus (stank) en de tanden op elkaar om de beestjes er uit te filteren. En dan te weten dat ze nog 5 maanden te gaan had. Gemiddeld 10% van de opvarende stierf onderweg, maar de meeste niet door het drinken van bedorven water, maar wel door scheurbuik (vit C), beriberi (vit B1), malaria, etc.
Overigens leerden we in militaire dienst nog water uit de sloot te drinken door een chloortabletje toe te voegen (standaard uitrusting van de soldaat.
Ook het water in mijn camper drink ik nog na een paar weken en ik heb de 70 al gehaald.
Ik zou, gezien het geschrevene, me niet zo druk maken om water van een dag oud, wat ook nog een keer gekookt heeft (alles dood) en wat je weer kookt (nog een keer alles dood),.te drinken. Rustig bijvullen en thee zetten maar.
En als je het toch niet wilt drinken, dan bewaren en er aardappels in koken, wc mee doorspoelen, ramen lappen (met een uitje) en straatje schrobben. We gooien niets meer weg in deze tijd van bezuinigingen. 30 miljard, hoeveel nullen zijn dat ook al weer?

Toegevoegd na 44 seconden:
Colcobri=Colconbri
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel verhaal-antwoord, leuk te lezen.+1
Weg gooien!
Want er blijft altijd wat kalk achter...
Ik gooi tenminste altijd weg. En pak gewoon schoon nieuw water...