Ik ben vaak onzeker, wat kan ik doen?

Hallo, ik ben eigenlijk over heel veel dingen onzeker.
1. mijn oren (ik heb erg grote oren en plat haar, hierdoor zie je mijn oren heel goed zitten)
2. ik heb cup 70AA en mensen uit mijn klas hebben echt al C ofzo.
3. ik koop dan een superleuk shirtje maar doe 'm dan toch niet aan omdat ik denk dat anderen het niet mooi vinden.
4. Ik ben teveel gericht op de mening van anderen
5. Heel veel vrienden en vriendinnen zeggen dat ik te dun ben etc. maar ik vind mezelf niet dun. Ik let wel op wat ik eet etc. maar het is niet zo dat ik helemaal niet meer eet. (ik ben 168 en weeg 49 kilo)

Wat kan ik hier tegen doen? Herkennen jullie dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Onzekerheid is iets wat bijna iedereen kent. Je moet leren van jezelf te gaan houden, jezelf mooi te gaan vinden. Dat doe je door voor de spiegel te gaan staan en alles wat je mooi vind aan jezelf op te noemen: "Ik heb mooie handen, mooie ogen, kleine borsten, maar wel stevige borsten, mooie benen, enzovoort". Negeer daarbij de dingen die je niet mooi vindt. Ga hier net zolang mee door tot je het geloofd en ervan overtuigt bent dat dat ook zo is. Kritiek op een ander hebben, is vaak het verdoezelen van je eigen onzekerheid, wat die anderen dus doen. Neem dat soort kritiek niet al te serieus, maar probeer er in jezelf om te lachen. Nooit hardop lachen, of een ander kwetsen, dat maakt het pesten alleen maar erger, leer er boven staan. Als je ouder wordt, wordt het gevoel van onzekerheid vanzelf minder. Draag dat leuke shirtje, laat je niet onzeker maken, je bent mooi zoals je bent. Bovendien, bij zo'n slank figuurtje staan grote borsten ook niet mooi, dan is je lichaam niet in evenwicht.

Zekerheid en onzekerheid speelt zich allemaal af in je eigen hoofd. Ik ben zelf een hele tijd onzeker geweest, ik vond mezelf te dik, schaamde me voor me kleren, bril, haar, alles eigenlijk. Werd ook vaak gepest enzo. Ik ging uiteindelijk fitnessen en ging psychologie studeren. Daar kwam ik achter een paar dingen. 1. Je houding bepaald of anderen je zien als zelfverzekerd of onzeker. Als je een rechte houding hebt en mensen durft aan te kijken zonder meteen weg te kijken of je ogen neer te slaan kom je zelfverzekerd over. 2. Door middel van gedrag uitvoeren, kun je je gevoelens beinvloeden. Door rechtop te gaan staan een paar minuten zul je je daadwerkelijk zelfverzekerder voelen. 3. Dit is het belangrijkste puntje waar ik achter ben gekomen, namelijk dat je gedachten je gevoelens veroorzaken. Dit is een van de basisprincipes in de psychologie. Je hebt namelijk een aantal geloofsovertuigingen die je zelf gelooft. Jij denkt nu bijv. "Ik ben onzeker" en je laat je je daardoor definieren. Net als de gedachten "ik heb grote oren" " ik heb kleiner borsten" "ik maak me druk om wat anderen van me vinden". Dat zijn in de psychologie negatieve gedachten. Volgens een bepaalde therapie (cognitieve gedragstherapie, kun je opzoeken) moet je je negatieve gedachten veranderen in nieuwe gedachten. Wat ik heb gedaan is letterlijk deze zin te gaan herhalen in me hoofd "ik ben zelfverzekerd", "ik ben cool". Een heel aantal keer totdat ik het geloofde. Herhaal deze gedachten een aantal maanden lang. Na ongeveer 2-3 maanden zie je het resultaat dat je je daadwerkelijk zelfverzekerder gaat voelen. 4. Je gaat dan vanzelf minder aantrekken wat anderen van je vinden. Er zullen namelijk altijd haters zijn, maakt niet uit hoe je het went of keert. Het beste is om jezelf te zijn (je zelfverzekerdste zelf) en als mensen je dan niet mogen, pech gehad voor hun. Ik hoop dat je wat hier aan hebt. Als je meer info wilt moet je zoeken op het internet naar self-development.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100