Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat als ik met een schaar in mijn vinger knip de wonde een hoek lijkt?

Een schaar zijn ' twee messen in tegenovergestelde richting' .

Nu als je in je vinger knipt heb je echter nooit twee sneetjes of zelfs niet een gewone rechte snee. De wonde van die twee messen is echter meestal als een winkelhaakje.
Waardoor komt dat verschil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Omdat het geen techniek betreft, maar het menselijk lichaam. Een vinger heeft spieren, er staat spanning op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vinger heeft geen spieren, Amadea ;-). Wel staat er spanning op, maar dat zal vooral de huid zijn, ik hoop tenminste niet dat VS in haar pezen knipt. Eigenlijk wel een interessante vraag, maar ik weet niet of de stelling juist is en ben niet van plan om het te gaan uitproberen totdat ik een steekproef heb van schaarwondjes die groot genoeg is voor de statistiek. En ik raad anderen ook af om dat te proberen.
Amadea
11 jaar geleden
Hoe is het dan mogelijk om je vingers te bewegen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea: de spieren waar je je vingers mee beweegt zitten in je onderarm. De pezen lopen onder en over je hand naar de vingers. Door aan de pezen te trekken kunnen die spieren dan je vingers buigen.
In de hand zitten ook nog een paar kleine spiertjes die specifieke vingerbewegingen mogelijk maken; mn van de duim.
In de vingers zelf zitten dus geen spieren; althans geen spieren waar we de controle over hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het trouwens niet zo, dat als de schaar loodrecht op de huid gehouden wordt de twee afzonderlijke sneeen in elkaars verlengde liggen en zo wel een rechte lijn/ wond vormen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar kan ik niets van zeggen,... gewoon dat ik gisteren wat onhandig.
Nu is er echt 'een hoekje af' bij mij. : )
Vond dat raar daarom de vraag.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als je met een schaar in het topje van je vinger knipt, of in een ander stukje huid, knip je meestal net in een bolling waar je eigenlijk graag net lángs had willen knippen (denk ik, ik knip mijzelf regelmatig, maar dan alleen in de langer wordende haartjes bovenop mijn hoofdhuid, en niet in mijn vingers).

Als je in zo’n bol stukje huid knipt, krijg je vanzelf twee sneetjes in een v-vorm. Dat kun je met een dubbelgebogen stukje papier proberen: de schaar duwt het gebogen papier eerst in een vouw, en daarna knipt de schaar twee sneetjes in een v-vorm vanaf de vouw.
Als je dóór zou knippen, dan komt er een heel schijfje af en wordt de snede na het terugbuigen van de tijdelijke vouw een soort puntig ovaal.

Je zou dit eventueel nader kunnen proberen met een toch al beginnend kapotte afwashandschoen waar je wat marshmallows in propt of zo.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing