bestaan er oefeningen om de darmen terug op gang te brengen ?

ik heb al jaren een luie darm, altijd zachte middelen gebruikt, maar 3 maanden geleden ben ik gestopt met roken en nu kan ik hélemaal niet meer gaan! Ik gebruik nu echte laxeermiddelen en wil daar mee stoppen.Ik drink 3 liter water per dag.Zijn er oefeningen die ik zou kunnen doen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer is een aantal weken yakult.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb op Goeie Vraag geklikt omdat het een vraag is waar veel mensen last van hebben en niet alleen jij maar ook al die anderen baat kunnen hebben met de antwoorden.
Ik hoop echt dat jij er ook iets aan hebt zodat je er snel van af komt! Sterkte en succes!
Groet vlindertje

Het beste antwoord

Alles waarbij je je buikspieren gebruikt. Daardoor stimuleer je je darmen, en dat helpt om ze op gang te brengen. Dat hoeven niet eens buikspieroefeningen te zijn, een wandeling is ook al heel goed. Daarnaast kun je ook je darmen masseren, en is het goed om niet te persen, of om in elk geval tijdens het persen je adem niet in te houden.

Maar allereerst zou ik me afvragen wat voor laxeermiddelen je gebruikt, en of dat is op recept van je huisarts. Veel laxeermiddelen die je zonder recept kunt gebruiken werken namelijk door het slijmvlies te prikkelen, en dat is nu juist waarmee je het risico loopt op een luie, slappe dikke darm. Je huisarts kan je middelen voorschrijven die dit risico niet hebben. En hoewel er ook andere manieren zijn om je darmen op gang te helpen (vezels en vocht zijn HEEL belangrijk, en beweging ook) is het soms toch nodig om - al dan niet tijdelijk - laxeermiddelen erbij te gebruiken. Obstipatie niet behandelen is zeker bij ernstige of langdurige obstipatie namelijk veel schadelijker. Maar áls het dan nodig is om dat soort middelen te gebruiken, zorg er dan in elk geval voor dat je middelen gebruikt die geen schade doen. Dus als je nog niet bij de huisarts was geweest, dan zou dat je eerste stap moeten zijn.

En ja: roken versnelt je metabolisme, vandaar dat stoppers vaak aankomen naderhand, en dat je last kunt krijgen van obstipatie. Na drie maanden zou je lichaam zich normaal gepsproken wel redelijk moeten kunnen herstellen, dus dat is nóg een reden om naar de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb hier last van door het slikken van laxeermiddelen (als manier om af te vallen) en nu heb ik dus ook al lange tijd last van obstipatie. Ik moet op z'n hoogst een keer in de twee weken. Maar ik doe iedere dag buikspieroefeningen, ik wandel iedere dag enz. maar dat helpt niets. Misschien dat het bij haar anders ligt maar voor mij is dit geen goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij WEL een dikke +
Je hebt alle handvatten aangegeven die heel belangrijk zijn en die ook door gastro-enterologen worden aangeraden! @xDushi
Dat jij nu last hebt van obstipatie komt omdat je te lang laxeermiddelen hebt gebruikt om af te vallen en je darmen daardoor lui zijn geworden,jij zult daarom een lange tijd nodig hebben om je darmen weer op een natuurlijke manier te laten werken.
Misschien werkt darmmassage wel bij je,je kunt het in ieder geval proberen! Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als al die reguliere adviezen als veel drinken, veel vezels eten en genoeg bewegen niet helpen, moet je écht naar je huisarts gaan. Want zoals ik ook schrijf: van veel laxeermiddelen die zonder recept verkrijgbaar zijn, kun je blijvende schade oplopen doordat het je darm lui maakt. Volgens mij geef ik ook duidelijk aan dat ernstige obstipatie absoluut behandeld moet worden, dus mijn antwoord is niet een simpel "ga maar veel bewegen en dan komt het vanzelf goed". Het is juist van groot belang om naar de huisarts te gaan als het NIET vanzelf goed komt. Ben jij onder behandeling vanwege dit probleem, Dushi? Eens in de twee weken is echt een verschrikking, ik herinner me nog van voordat ik zelf een goede behandeling startte voor mijn darmprobleem dat bij mij de pijn na een dag of tien geen ontlasting echt ernstig begon te worden. Gebruik je nu nog laxeermiddelen, op recept? Er zijn dus middelen die deze bijwerking níet hebben, en die ook op lange termijn veilig zijn. Zulke ernstige obstipatie als jij beschrijft moet echt behandeld worden, want het kan ernstige schade veroorzaken. Daarbij kan het niet anders dan dat je kwaliteit van leven ernstig aangetast wordt als je maar eens per veertien dagen ontlasting kunt hebben. Naast medicatie zijn er nog meer behandelingen mogelijk, maar het is dan wel zaak om de functie van de darmen goed in kaart te brengen, zodat je precies weet waar het probleem ontstaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies, ik lees net dat Dushi pas 15 is dus ze mag helemaal niet lijnen omdat ze nog in de groei is,daar is zeer waarschijnlijk het probleem door ontstaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb luie darmen gekregen omdat ik meer dan een jaar dagelijks 3 laxeerpillen innam om af te vallen.
Ik heb bijna elke week wel een paar dagen pijn en krampen hierdoor.
Ik heb van mijn behandelaars en huisarts de tip gekregen om veel water te drinken en zemelen door yoghurt enz te doen.
Som's gebruik ik (stiekem) laxeerthee en dat helpt wel,dus ik hoop eigenlijk wel dat dit niet zo slecht is als laxeermiddelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vlindertje: ze heeft laxeermiddelen gebruikt om af te vallen. Meestal wordt dat gedaan door mensen met een eetstoornis. Het lijnen op zich hoeft niet schadelijk te zijn, maar waarschijnlijk is bij Dushi sprake geweest van iets anders dan gewoon lijnen, en bovendien zijn er dus veel laxeermiddelen die - doordat ze werken door prikkeling van het darmslijmvlies - kunnen leiden tot een atonische - dus 'luie', slappe, dikke darm. Soms herstelt zich dat weer, maar het langdurig gebruik van dergelijke laxeermiddelen kan helaas ook blijvende schade veroorzaken. Laurena: zolang je het alleen af en toe gebruikt, is de kans op schade veel minder groot. Maar veel van die laxeerthee bevat senna als werkzame stof. Omdat het een natuurlijk middel is wordt dat vaak gezien als onschuldig, maar dat is het niet. Bij incidenteel gebruik is het niet schadelijk, maar senna werkt - net als bijvoorbeeld bisacodyl en heel veel eigen-merk varianten daarvan - door prikkeling van het darmslijmvlies. Ter illustratie: dit natuurlijke middel wordt verwerkt in een laxeerdrankje (x-preap, of prunacolon) dat artsen voorschrijven wanneer bij een patiënt de gehele darm geledigd moet worden vanwege een kijkonderzoek van de dikke darm. Het is dus een behoorlijk sterk middel. Met jouw darmproblemen is het wellicht verstandiger om een middel achter de hand te hebben dat níet werkt door prikkeling van het slijmvlies, en dat dus ook geen luie darm kan veroorzaken bij overmatig gebruik. Dan kun je denken aan bulkvormers zoals metamucil, of aan osmotisch werkende middelen zoals lactulose, magnesiumoxide of movicolon, waarvan de laatste een gecombineerde werking heeft. Welk middel het beste werkt met het minste bijwerkingen, verschilt per patiënt. Misschien is het een idee om dit eens aan je huisarts voor te leggen. Hoe triest het ook is, soms herstelt de darm niet goed na zo'n periode van misbruik en afhankelijkheid aan 'slechte' laxeermiddelen, en soms betekent dit dat je daadwerkelijk niet meer zonder laxeermiddelen kunt. Maar niets doen terwijl je darm ook bijna niets doet, is meestal nog slechter, en zorgt daarbij ook voor veel meer klachten. Je huisarts zou je ook door kunnen verwijzen naar een maag-darm-lever-arts (MDL-arts), die kan precies uitzoeken in hoeverre je darm nog werkt, en of het probleem zit in de peristaltiek of dat het mechanisme van het legen van je darm verstoord is. Op die manier kan de behandeling nog beter afgesteld worden op jouw specifieke probleem.
Ritsuka
11 jaar geleden
Top antwoord, plus van mij.
Ritsuka
11 jaar geleden
Bepaalde yoga poses kunnen ook goed zijn voor je darmen op gang te brengen: http://www.google.nl/search?q=yoga+for+intestines
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies je hebt natuurlijk gelijk,ik heb daar niet bij stil gestaan, waarschijnlijk omdat ik behoorlijk geïrriteerd was omdat ze "zomaar" laxeermiddelen slikte en ik dat elke dag MOET doen vanwege de morfine,er helaas geen baat bij heb want ik ga nog steeds maar ca 1 x in de 10 dagen!
Buiten dat las ik dat ze nu al meer lichamelijke klachten heeft en pas 15 en hier dus nog helemaal niet mag zijn! Dushi als je het inderdaad gedaan hebt omdat je een eetstoornis hebt/had dan bij deze mijn excuses maar ga ajb naar je huisarts met al je klachten voordat het nog erger wordt!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vlindertje: dit is redelijk off-topic, maar ik ga toch even in op je verhaal. Ik weet niet wat je tot nu toe aan laxeermiddelen hebt geprobeerd, maar hierboven noem ik er al een aantal. Soms werken combinaties ook goed, dat is een kwestie van trial and error. Ik ga er vanuit dat je probleem ook de aandacht heeft van je huisarts en/of specialist, en als dat niet zo is, dan raad ik je aan om als de wiedeweerga een afspraak te maken. Obstipatie moet goed behandeld worden, en opiaten kunnen nu eenmaal de darmwerking aardig verkloten. Maar er zijn een paar opties nog naast die standaard laxeermiddelen. Allereerst kan het zinnig zijn om naar een andere toedieningswijze te kijken: bij transdermale toediening van fentanyl ('morfine-pleisters') zijn vaak de bijwerkingen op het maag-darmstelsel wat minder. Dat werkt niet voor iedereen, sommige patiënten hebben evengoed obstipatie met de pleisters als met tabletten, maar het kan het proberen waard zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk meer manieren om de darmen de ledigen dan met laxeermiddelen, dan heb ik het over (micro)klysma's of over spoelen. Spoelen kan gewoon met kraanwater, en heeft dan géén negatieve invloed op de normale darmwerking. Dat is één van de laatste opties bij ernstige obstipatie natuurlijk (want best bewerkelijk) maar in elk geval beter dan niets doen. En tenslotte is er een vrij nieuw middel op de markt (sinds een jaar of twee, meen ik) dat speciaal ontwikkeld is om de perifere werking van opiaten te blokkeren: Relistor. Tot nu toe onderzocht in een kleine onderzoeksgroep, en de belangrijkste doelgroep is terminale patiënten die hoge doseringen opiaten gebruiken, maar ik ken ook mensen buiten die doelgroep die het met succes gebruiken. Het middel wordt toegediend met een injectie onder de huid, en het blokkeert dan tijdelijk het effect van opiaten op de darmen, zonder dat het een negatieve invloed heeft op het pijnstillende effect. In de praktijk betekent dit dat mensen het vaak eens per twee dagen gebruiken, en dat ze binnen 5 tot 20 minuten na toediening goed naar het toilet kunnen voor ontlasting. Ik noem het vooral omdat het nog weinig bekend is, en ik moet toegeven dat er daarom dus ook nog weinig bekend is over bijwerkingen en lange-termijn effecten, maar wellicht is het voor jou de moeite waard om dit soort opties te bespreken met je artsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@lies wat ontzettend lief van je,hartelijk dank voor al je tips!!
Ik heb inderdaad morfinepleisters ( transtec) en ook nog andere medicatie die obstipatie veroorzaakt maar ook al ca 38jaar een spastische dikke darm.
Laxeermiddelen (op dit moment alleen nog 3x daags bisacodyl) gebruik ik alleen via mijn specialist omdat ik lichamelijk zo veel mankeer dat ik heel veel niet mag hebben.Microlax helpt niet want dat is alleen voor het eerste gedeelte en dan blijft de rest zitten. Movicolon had ik en die hielp eigenlijk nog het beste maar helaas moest ik daarmee stoppen omdat ik "bijna"chronisch bedlegerig ben. Wordt spoelen in het ZH gedaan of moet ik dit zelf doen?
Zelf kan ik dit nl niet want ik heb bijna geen kracht in mijn handen vandaar die vraag.
Ik zal absoluut met mijn specialist de optie relistor naar voren brengen.
Weet je toevallig ook of je deze injecties zelf toebrengt of moet dat door een verpleegkundige? Nogmaals heel hartelijk bedankt!
Groet vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom kan movicolon niet meer dan? Dat is nu juist een middel waar je geen luie darm van krijgt, terwijl bisacodyl dat wél doet. Nu heeft mijn MDL me ook ooit in een vlaag van "we-moeten-toch-wat-proberen" ook bisacodyl voorgeschreven, maar uiteindelijk moest ik toch gaan spoelen en kom ik verder prima uit met movicolon. Maar mijn probleem zit niet harde ontlasting, het is een evacuatieprobleem, dus puur het ledigen is een probleem. En komt ook niet door de opiaten, hoewel dat ongetwijfeld niet helpt. Spoelen kan gewoon thuis, ik heb er in het begin hulp bij gehad van de thuiszorg, maar sinds een schouderoperatie heb ik weer meer functie in m'n arm en kan ik het - gelukkig! - zelf. Of je het niet kunt met weinig kracht in de handen, is nog maar de vraag. Zelf gebruik ik de handpomp maar ik pomp met de handpomp tussen m'n knieën, het enige wat ik met m'n handen moet doen is de rectaalkatheter inbrengen. Maar er is ook een elektrische pomp, en er is een speciale hefboom ontwikkeld voor de conus die bij dat systeem gebruikt wordt (ipv een ballonkatheter) dat ook gebruikt kan worden door mensen met een hoge dwarslaesie. Dus daar zijn wel mogelijheden volgens mij. Je moet alleen een tijdje op het toilet kunnen zitten, of je moet liggend op een douchebrancard spoelen. Het zwaarste zal het vullen van het reservoir zijn, daar weet ik zo geen oplossing voor. Maar er zijn dus mogelijkheden. Relistor is een subcutane injectie, dus net onder de huid. Die kun je ook zelf toedienen, maar als je weinig kracht in je handen hebt, is dat natuurlijk lastig. Het kan natuurlijk ook door de thuiszorg gedaan worden, ik weet niet of je wel zelf op het toilet kunt komen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt dat je van movicolon geen luie darm krijgt maar de bedoeling is dat je wel blijft bewegen daarom wordt het voor mensen die bedlegerig zijn sterk afgeraden. Gelukkig kan ik zelf naar het toilet en de meeste dagen kan ik ook de trap af zodat ik beneden op de bank kan liggen maar ook met regelmaat gewoon even zitten en met mooi weer lekker in de tuin zitten,wat dode bloemetjes weghalen ;-) en/of op een stretcher liggen.
Zelfs kan ik nog ca 1 keer per week een boodschapje doen, naar de HA en soms zelfs het ZH gelukkig!
Mijn bedlegerigheid komt voornamelijk doordat ik ook een chronische vermoeidheidsziekte heb.
Het spoelen laat ik nog even voor wat het is maar de relistor ga ik zeker overleggen en dan door thuiszorg laten doen. Wederom hartelijk dank voor alles en uiteraard wens ik jou ook heel veel sterkte toe!! Hartelijke groetjes,vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken genoeg mensen die volledig bedlegerig zijn en die movicolon gebruiken. Volgens het kompas mag het niet gebruikt worden bij fecale impactie als je chronisch bedlegerig bent, maar voor zover ik weet kan het bij gewone obstipatie prima gebruikt worden. Dat zou ik toch nog eens navragen als ik jou was, zeker als je er wel goed op reageerde. Het heeft immers veel minder bijwerkingen dan bisacodyl. Voor wat betreft de Relistor moet je wel bedenken dat er nog heel weinig ervaring mee is, dat er niets bekend is voor wat betreft eventuele schadelijke bijwerkingen op de lange termijn, en dat het echt alleen maar helpt tegen de obstipatie die veroorzaakt wordt door het opiaatgebruik. Als bij jou bijvoorbeeld de PDS en de bedlegerigheid nog meespeelt in het ontstaan van de obstipatie, zal het niet tot weinig werken. EN het blijft nodig voor veel mensen om er iets bij te gebruiken dat de ontlasting zachter maakt, dus vaak wordt het toch in combinatie met bijvoorbeeld movicolon of metamucil gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies ik heb vandaag contact gehad met mijn specialist,Relistor vond hij geen goed plan omdat 1 van de veel voorkomende bijwerking duizeligheid is en ik ook de ziekte van meniere heb.
Movicolon heb ik weer gevraagd maar mocht om meerdere oorzaken niet meer die niet alleen met bedlegerig zijn te maken heeft maar ook nog door een aantal van mijn andere ziektes en medicatie, toch"weer" lactulose te samen met bisacodyl uit proberen voorlopig en omdat ik weer een chronische ziekte erbij heb die ook obstipatie veroorzaakt gaan de specialisten onderling verder overleggen. Weer bedankt voor alle moeite,adviezen en meedenken.
Waarschijnlijk ben ik er en paar dagen niet of heel weinig wegens tal van onderzoeken. Hartelijke groetjes en ook veel sterkte met alles!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn darmen masseren heeft mij al een heel eind op weg geholpen. Bedankt voor alle tips lieve mensen.

Andere antwoorden (3)

traplopen!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ná een darm operatie liggen je darmen stil. Ik heb dit al meerdere malen mee gemaakt. Steeds adviseren ze om kauwgum te eten om ze zo snel mogelijk weer op gang te krijgen. Door de etende bewegingen van je mond denkt de rest van je lichaam dat er voedsel aan komt en zet ook alvast de andere delen van de spijs vertering "aan het werk"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Robert ik dacht dat dit alleen was om je eetlust op te wekken net als een bekertje bouillon drinken een uurtje voordat je gaat eten maar jij zegt dat het ook goed voor je darmen is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg niet per se dat het goed is voor je darmen. Maar het kauwen van kauwgum zorgt er wel voor dat je darmen gaan werken. Hopelijk in het geval van de vraag steller helpt het om een betere darmwerking te bewerkstelliggen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is eigenlijk wat ik bedoelde,ik had het verkeerd omschreven. Dank je wel voor het advies,zal dit zelf ook gaan proberen. Groet vlindertje
@octavie,

Je vraagt welke oefeningen je kan doen, je kan meedoen als je dat wilt met ochtend gymnastiek s'morgen op de tv, maar zelf denk ik dat voeding je een eind op weg kan helpen.

Jaren lang heb ik last gehad van verstopping, nu is het voorbij. Drink kruidenthee Fenegriek er zit een soort olie in de korrels, die er uit moeten weken, deze thee drink ik s'morgens op nuchtere maag, dan eet ik een paar kiwi's daarna eet ik roggebrood met gemalen noten. (dat kan zijn gemalen walnoten, of amandelnoten met hazelnoten.)Deze zijn allemaal zeer fijn gemalen met olijfolie. daarna neem ik nog een sinasappel en mandarijn.

Ik hoop dat dit recept je mag helpen om je darmen weer te stimuleren.