Hoe kan ik zorgen dat ik wel de juiste conclusie krijg?

Ik heb mij laten testen op adhd en na een aantal gesprekken hebben ze geconcludeert ik alleen een concentratiestoornis heb, ik ben het hier niet mee eens, want er is meer met mij dan alleen mijn concentratie. Ik heb niet altijd alles verteld en ook niet eerlijk. n.a.v. dit
http://www.goeievraag.nl/vraag/wel-normaal-zolang-duurt-voordat.53093
Ik zou ook niet weten hoe ik het moet oplossen, want ik wil wel de goede diagnose.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom heb je niet alles en eerlijk verteld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Petra, is de diagnose alleen gesteld na een aantal gesprekken? Of heb je ook allerlei testen gehad?
Die gesprekken, waren die met een psycholoog/ psychiater of iemand anders met de juiste aantekening voor zo'n diagnose?

Antwoorden (11)

Over het algemeen zou je zeggen dat een diagnose van een deskundige wel in orde is. Als je echt sterke twijfels hebt zou ik nog eens gaan praten of er misschien een second opinion mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat je duidelijkheid krijgt. Volgens mij is er ook meer aan de hand als ik beide vragen lees. Ga naar je huisarts en kijk of je bij het RIAG terecht kunt, en vandaar uit verder. daar bereik je meer mee dan hier vragen te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een second opnion kunnen vragen en opnieuw laten testen. Dan moet je wel alles eerlijk beantwoorden!

Je kunt ook ADD hebben, dat is hetzelfde maar dan zonder heel druk te zijn. Dus als je inderdaad last van concentratiestoornissen hebt.

Los van al die etiketten is het misschien raadzaam om naar je gehele levensstijl te kijken. Je voeding, je sociale contacten, de relatie met je ouders, kinderen familie, je werk, de blokkades enz. Als je dat onder de loep neemt kun je zien wat niet in harmonie is en misschien kun je daar dan aan werken zodat je je leven weer in balans krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt beginnen met eerlijk zijn en alles vertellen, wanneer je een diagnose gaat halen.

Mensen kunnen alleen conclusies trekken op basis van de informatie die ze krijgen. Als je informatie achterhoudt, kan dit tot gevolg hebben dat mensen een verkeerde conclusie trekken.

Wat ook mogelijk is, is dat je als leek een beeld hebt die niet geheel klopt, terwijl experts wel zien wat er daadwerkelijk aan de hand is.

Maar ik zou beginnen met hier wat aan doen: "Ik heb niet altijd alles verteld en ook niet eerlijk."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadat ik je andere vraag heb gezien, denk ik eerder dat je onzeker bent, of verlegen, of dat je niet durft om voluit te leven zoals je zou willen, of zoals je het wel ziet bij anderen.

Juist omdat je zelf al een idee hebt wat het zou 'moeten' zijn, is daarop je focus gericht. Elk andere antwoord/conclusie zal in jouw ogen fout kunnen zijn. Alleen tijd zal je leren welke antwoorden goed zijn geweest.
Wat dat betreft vind ik niets mis met je concentratievermogen.

Als je ervoor wilt zorgen dat je de juiste conclusie krijgt, zul je ook open moeten staan dat de conclusies best wel eens waar kunnen zijn. Zoeken naar JOUW diagnose is iets anders als zoeken naar de juiste diagnose. Zolang je nog niet goed gediagnosticeerd bent, weet je niet wat de juiste is.
Waarschijnlijk zijn je ideeën voornamelijk gebaseerd op de 'angstgedachten' die je hebt vanwege onwetendheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is van belang, inderdaad dat je de diagnose die wordt gesteld, herkent en daardoor kunt accepteren.
Je zou een second opinion bij een andere psycholoog kunnen vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kun je, voor je je in de armen van een volgende helper stort eerst eens serieus met jezelf aan de gang gaan, ga naar alles wat voor jou van belang is op zoek naar antwoorden op die vragen die je hebt en bedenk een eerlijk antwoord en niet het leuke antwoord.
Mocht je tijdens dat proces vastlopen, dan kan je op zoek gaan naar een deskundige. (Psycholoog, Psychiater of therapeut.
Om je een voorbeeld of een begin te geven, een balletje op te gooien of een voorzetje te geven.....waarom ben je om te beginnen niet eerlijk in je informatie (ik bedoel dit nogmaals niet als vraag van mij aan jou maar voor jou aan jezelf.
Wat je ook doet, ik hoop dat je de goede keus maakt en snel weer op het goede spoor komt door een goede diagnose al dan niet door jezelf gesteld.
Suc6!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom is de diagnose zo belangrijk voor je?
Je zou beter hulp gaan zoeken voor jouw problemen, zorg dat je hulp krijgt voor de met dingen te vertellen, (wat je in je andere vraag verteld) want daardoor gaan dingen als dit verkeerd.
Vraag nog een gesprek aan en schrijf op papier wat je zéker zeggen wil, dan is het ook makkelijker en kan je niets vergeten. Bereid je goed voor op het gesprek.
Succes ermee en het maakt niet uit welke diagnose ze stellen, niet alles heeft een naam, maar zorg wel dat je duidelijk je problemen kan verwoorden, opschrijven helpt goed hierbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom wil je dan die diagnose ADHD ? het zal de verantwoording voor je gedrag niet weghalen . ( spreek uit ervaring)
een van de belangrijkste kriteria voor het het label ADHD is dat je al mega druk was voor je 7e levensjaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Petra,

Het probleem momenteel is dat iedere (kinder)arts/ psycholoog/ psychiater zonder noemenswaardige vakkennis van,of ervaring met, ADHD gerelateerde stoornissen een diagnose mag stellen. Maar gelukkig lopen er inmiddels ook veel goede en ervaren mensen rond!
Er wordt nog veel onderzoek gedaan naar wat nu precies de juiste methodiek is maar daar zijn de geleerden het nog niet over eens.

Bij kinderen wordt de diagnose vaak gesteld na een reeks van gesprekken met het kind zelf en zoveel mogelijk ouders/ verzorgers in de direkte omgeving.

Bij volwassenen gebeurt dit aan de hand van gesprekken EN ondermeer de DIVA test.

Ik heb uiteraard geen idee hoe veel ervaring jouw psycholoog heeft. Dus kan ik ook niet beoordelen hoe waardevol haar diagnose is. Maar het staat je natuurlijk altijd vrij haar referenties te googlen of navraag naar haar expertise te doen. Ik neem aan dat ze is aangesloten en geregistreerd bij een overkoepelende organisatie.
Dat is hij/zij namelijk verplicht. Er zijn er verschillende.
probeer dus in ieder geval te achterhalen waar hij/ zij bij is aangesloten en vraag referenties op.

Overigens, het feit dat je, bewust of onbewust, niet altijd alles en eerlijk verteld hebt doorziet een goede psycholoog in 1 oogopslag. Ze stellen regelmatig dezelfde vragen op een andere manier en krijgen zo echt wel een redelijk goed beeld van wat je nu precies bedoeld en ervaart.
Dat weet ik omdat ik onlangs bij een paar van die sessies aanwezig ben geweest voor een adhd diagnose van iemand in mijn direkte omgeving.

Ik heb een site voor je gevonden waar de officiele DIVA test en aanverwante testen te downloaden zijn. Neem ze eens door dan kun je wat beter beoordelen of er voldoende juiste vragen gesteld zijn om tot een diagnosete komen.

http://www.psyq.nl/Programma/kenniscentrum-adhd-bij-volwassenen/diagnostiek-en-protocollen-adhd

Twijfel je daarna nog steeds?
Op diezelfde site vindt je ook de procedure voor aanvragen second opinion.
als ze geen 2nd opnion voor je wil aanvragen dan ga je of naar je huisarts voor een nieuwe doorverwijzing of meldt je je aan bij het RIAGG vooreen intake gesprek. Zij kunnen je ook verder helpen.

SUCCES!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gezien je vraag Wat betekend dit? denk ik dat deze vraag met deze uitslag beantwoord is.
De volgende keer dat je een onderzoek moet ondergaan is het raadzaam om wel eerlijk alles te zeggen omdat dan vlugger de juiste conclusie getrokken kan worden ,en er niet onnodig tijd en geld verspild word met onderzoeken die langer duren als nodig en meer tijd voor andere patienten zal zijn die de hulp ook nodig hebben.