hoe weet je of je te dik bent?

Mijn mama zegt altijd dat ik te dik ben en te veel eet. maar zelf denk ik dat dit niet zo is.
Ik zwem 1keer per week 1uur
Ik doe aan circusschool 2 keer per week 1 keer 1,5u 1keer 2u
ik fiets iedere dag 8km naar school en 8km terug.

Ik eet:
's ochtens 4 boterhammen van normale grote en soms een stuk fruit daarbij
als tussendoortje eet ik meestal een beetje nootjes en rozijntjes en af en toe een koek
's middags eet ik 4 boterhammen van normale grootte
's avonds eet ik meestal 2 borden warm eten met veel groenten en geen vlees.

Ik ben een meisje van 18 jaar en weeg 72kg

Ik verdik soms en daarna val ik weer een beetje af mijn gewicht schommelt een beetje

Weet jij het antwoord?

/2500

Om te bepalen of je te zwaar bent word meestal BMI gebruikt. De rekensom is gewicht / (lengte*lengte) (met gewicht in kg en lengte in meter als je tussen de 18,5 en 25 zit heb je een gezond gewicht. Nu zegt alleen BMI niet alles, buikomtrek is ook een goede indicator. Boven de 80 kom je in een risicogebied. Lees ook dit: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/981-de-bmi-index-en-de-buikomtrek.html Toegevoegd na 6 minuten: Je zegt niet wat je lengte is, maar als je bijvoorbeeld 1.80 bent heb je een prima gewicht!

als je gewicht stabiel is, heb je al een groot deel te pakken. Het is normaal dat je gewicht schommelt door je hormoonhuishouding, als je gemiddeld maar op hetzelfde zit. Daarnaast kun je, zoals hierboven al aangegeven, je BMI berekenen om te kijken of je gewicht gezond is (gewicht delen door (lengte x lengte)). Maar er weegt meer mee. Je kunt denken aan je vetpercentage en spiermassa. De ene persoon van 72 kg is de andere niet. Zo kan iemand 72 kg wegen en dik ogen, terwijl een ander met dezelfde lengte gespierd is. Om echt vast te stellen of je al dan niet te dik bent, kun je langs een dietiste. Hij/zij kan je ook veilig begeleiden in het bereiken of behouden van een gezond gewicht

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100