Onder het nierkapsel bevindt zich de nierschors, ook wel cortex genoemd. Het nierkapsel omhult de nierschors en beschermt deze. Met name in de nierschors bevinden zich een miljoen kleine deeltjes, ook wel nefronen genoemd. Deze nefronen zorgen er voor dat het bloed gefiltreerd wordt. Door dit proces ontstaat zo’n 150 liter voorurine per dag. Vervolgens worden de nuttige stoffen en water uit de voorurine gehaald en teruggegeven aan het bloed. Hierdoor ontstaat ongeveer 1,5 liter urine per dag. De urine die geproduceerd wordt, komt in een soort verzamelbuisjes terecht, de nierkelken. In deze verzamelbuisjes kan de urine nog sterker geconcentreerd gemaakt worden. Dit gebeurt wanneer een bepaald hormoon wordt aangemaakt, het antidiuretisch hormoon. Onder invloed van het antidiuretisch hormoon zal er meer water onttrokken kunnen worden. De nierkelken monden uit in het nierbekken. Het nierbekken zal later in de tekst aan bod komen. Onder de nierschors ligt het niermerg, ook wel medulla genoemd. Ook in het niermerg bevinden zich wat nefronen die het bloed filteren en urine produceren. Helemaal middenin de nier ligt het nierbekken. In dit deel van de nieren wordt de urine verzameld. Vanuit het nierbekken wordt de urine via de urineleiders, ook wel ureters genoemd, getransporteerd naar de blaas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Al het vocht in je lichaam wordt afgevoerd door je klieren naar de urineblaas. In dat vocht zitten ook de oplosbare afvalstoffen die je lijf kwijt wil.
anneliez
9 jaar geleden
Tja, hoe uitgebreid wil je je antwoord hebben. Het is eigenlijk een heel complex gebeuren; medisch studenten doen er ongeveer 4 jaar over om het een beetje te begrijpen, maar het zijn eigenlijk met name de nefrologen die het pas echt (na nog weer 5 jaar extra opleiding) doorgronden.

Even simplistisch en kort:
Zie de nier als een filter (gewoon zo'n ouderwets koffiefilter). Bloed wordt door de slagaders naar de nier aangevoerd. De bloeddruk zorgt er vervolgens voor dat een deel van het bloedplasma (het vloeibare deel van het bloed, dus bloed minus alle bloedcellen) door het filter geperst wordt. Het niet-uitgefilterde deel blijft gewoon in de bloedbaan, het wel-gefilterde deel komt in een stukje van de nier terecht dat de tubulus genoemd wordt.

In de tubulus wordt een groot deel van al het water van de "urine" weer teruggebracht naar de bloedbaan. Ook worden er in de tubulus bepaalde stofjes, die niet uitgefilterd werden, actief van de bloedbaan naar de urine vervoerd. Aan de andere kant zijn er ook weer stofjes die wel uitgefilterd worden, maar die je lichaam helemaal niet kwijt wil; deze worden juist van de urine naar de bloedbaan gebracht.
Welke stofjes er vervoerd worden en welke kant op kan per situatie verschillen.

Na dit hele proces kan je eigenlijk pas echt van urine spreken. Dit komt in de opvangsystemen van de nier terecht en komt via de urineleiders in de blaas terecht. Als de blaas voldoende gevuld is wordt het uiteindelijk uitgeplast.

Nogmaals dit is een zeer vereenvoudigde weergave; als je vragen hebt dan hoor ik ze wel.