Zie/voel ik geesten, of is het wat anders?

Toen ik klein was, was ik bang in het donker. Ik voelde, hoorde en soms zag een aanwezigheid die er niet hoorde. Ik werd altijd voor gek verklaard omdat mensen vonden dat ik mezelf bang zat te maken, maar ik had altijd een angst erdoor ontwikkeld omdat ik het niet kwijt kon. Ik heb nooit een inbreker meegemaakt enzovoort, maar vaak midden in de nacht, in het donker of met het licht aan, schrik ik altijd op als ik iets hoor wat er niet hoort te zijn. Ik hoor of een soort geloop op het tapijt, iets vegen of iets ritselen terwijl ik alleen ben, en van het huis zelf is het niet en ik weet echt dat er NIEMAND is. Een keer keek ik in de keuken en ik zag 2 schimmen zitten. Een kennis dacht dat ik misschien aanwezigheid voelde voor geesten, want ik heb altijd het gevoel en ik hoor in mijn hoofd dat er iets of iemand is die er niet hoort. Zolang ik niet check dat er echt niets is, word ik doodsbang, en het vervelende is nog dat ik niet weet waar het vandaan komt en hoe ik het ontwikkeld heb. Zie ik geesten? Maak ik mezelf misschien gek? Lijd ik misschien aan een stoornis waar ik het hoor en hoe moet ik hiermee omgaan? Soms denk ik weleens als ik in bed lig dat er iemand gluurt om de hoek van de hal (wij slapen met de deuren open) of in de deurpost of onderaan de trap als ik boven ben. Wat is er aan de hand en hoe los ik dit op?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K
Cryofiel
9 jaar geleden
"Het is nooit bewezen dat ze bestaan, maar het is ook nooit bewezen dat ze niet bestaan" is een bekende drogredenatie, die vaak wordt misbruikt om net te doen of het bestaan van geesten plausibel zou zijn. In werkelijkheid is het hoe dan ook onmogelijk, echt totaal onmogelijk, te bewijzen dat iets niet bestaat. De opmerking dat "niet is bewezen dat geesten niet bestaan" is daarom totaal nietszeggend. Je zegt namelijk dat iets dat onmogelijk is (namelijk: bewijzen dat iets niet bestaat) niet is gedaan. En dat is gewoon logisch, het zegt verder niets.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik snap die redenatie dus niet. Wat probeer je daar mee te zeggen? Dat geesten niet bestaan? (Geen aanval)
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee, dat is niet wat ik probeer te zeggen. Wat ik zie is het volgende. Soms merkt iemand op dat nooit is bewezen dat geesten bestaan. Iemand die in geesten gelooft zegt dan dat ook nooit is bewezen dat geesten niet bestaan. De gelover denkt daarmee aan te tonen dat het bestaan van geesten een realistische mogelijkheid is. De opmerking ("er is nooit aangetoond dat ze niet bestaan") is terecht. De conclusie ("en dus moeten we ervan uitgaan dat het heel realistisch is dat ze wel bestaan") is onterecht.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dus de uitspraak "Het is mogelijk dat geesten bestaan" is wel realistisch dan? Ik ben zelf geneigd naar het wel geloven, omdat er te veel onverklaarbare dingen zijn om het uit te sluiten. Met God heb ik het anders, dat geloof ik niet, maar ik sluit het ook niet (100%) uit.
Cryofiel
9 jaar geleden
De uitspraak "het is mogelijk dat geesten bestaan" is in die zin realistisch dat die uitspraak voor *alles* geldt. "Het is mogelijk dat Bigfoot bestaat" is een uitspraak die even realistisch is als de uitspraak "het is mogelijk dat geesten bestaan". Nog zo'n uitspraak, die dezelfde mate van realisme heeft, is "het is mogelijk dat de aarde van binnen hol is". Of "het is mogelijk dat de maan van kaas is gemaakt". Het bestaan van geesten kunnen we niet uitsluiten. Maar dat geldt ook voor Bigfoot, voor de holle aarde, en voor de kaasmaan. Ken je de Theepot van Russell? Die geeft dit idee ook weer.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Theepot van Russell? Nee nooit van gehoord.
Overigens vind ik geesten een stuk waarschijnlijker dan Bigfoot of Nessie e.d. Van geesten is idd geen bewijs geleverd. Van Bigfoot en Nessie ook niet (behalve rare vage foto's) maar je hoort te veel mensen over "dingen" en entiteiten. Dat is geen bewijs natuurlijk. Maar voldoende voor mij om het niet uit te sluiten en niet op 1 hoop te gooien met een Nessie en Bigfoot. Die theepot ga ik eens opzoeken.
Cryofiel
9 jaar geleden
Voor alle geest-ervaringen zijn andere verklaringen. Net als voor alle "bewijzen" van Bigfoot, Nessie en trawanten. Geen verschil dus. Dat je veel mensen hoort over "dingen" en "entiteiten" kan ons veel leren over de menselijke psyche en over de cultuur. De theepot: http://en.wikipedia.org/wiki/Russell%27s_teapot
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor sommige geestervaringen is geen enkele verklaring voor.
Dus als je aan een ervaring gaat twijfelen, moet je aan al die anderen ook gaan twijfelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jullie zijn alleen maar met elkaar bezig, terwijl er een hulpvraag ligt.
misschien heb ik een tip: kun je nagaan wanneer je meer angstig bent dan anders? Bijvoorbeeld als je je eenzaam voelt, of als je veel mensen hebt meegemaakt die over je grenzen gingen (dat voelt onveilig) of misschien zelfs hel simpel omdat je een griezelverhaal gelezen hebt of een griezelfilm gezien hebt? Dat zou er op kunnen duiden dat het "in je eigen hoofd" zit..

Antwoorden (4)

Vooralsnog is er geen enkel bewijs voor het bestaan van God of geesten.
De meest logische verklaring is toch echt dat je die beelden en geluiden zelf in je hoofd produceert. En wanneer je een keer echt iets hoort, of een lichtschijnsel ziet dat wellicht van buiten komt, dan denk je al gauw dat alle andere verschijnselen ook in de werkelijheid gebeuren. Maar echt, het menselijk brein is tot veel meer in staat dan je denkt. Het zoekt herkenbare patronen in de werkelijkheid om ons heen. In het donker ontbreekt vaak beeldinformatie. Je hebt te weinig licht, maar toch probeert je brein een voorstelling te maken van bijvoorbeeld een donkere schaduw op ´t behang. En ziet daar bijvoorbeeld een handgrote kakkerlak in. Maar zodra je de schaduw hebt herkend als een gewone schaduw is het ook bijna niet meer mogelijk om er een kakkerlak in te herkennen. Wat je brein weet nu wat ´t is.
Mensen die bang zijn in ´t donker, hebben veel vaker last van dit soort hallucinaties omdat ze, onbewust of bewust, gevaar verwachten in het donker.
Het heeft niets met bovennatuurlijke zaken te maken, het is allemaal zinsbegoocheling. De informatie die je zintuigen doorgeven is anders dan overdag, wanneer er meer licht en meer geluiden zijn. Vervolgens geeft je brein ´s nachts een verkeerde uitleg aan die zintuigelijke informatie.

Bedenk dit alles als je weer iets geks denkt te zien of the horen, en het gaat vanzelf weer over...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ervan uitgaande dat geesten bestaan (ik zelf ga er van uit, anderen niet) is het goed om te realiseren dat het eigenlijk gewoon mensen zonder lichaam zijn. Te vergelijken als iemand die zijn jas uit heeft gedaan wat dan in dit geval het lichaam is.
Of jij echt mensen zonder jas ziet weet ik natuurlijk niet maar het zou goed kunnen. Wel vermoed ik dat je, door je angst, nog veel meer hoort en ziet dan er al is. Het is dan ook heel raadzaam om aan je angst te werken. Zelf deed ik dat door er veel over te lezen, mij erin te verdiepen. Omdat het nu eenmaal zo is dat, wanneer je er meer van weet, het niet meer iets totaal vreemds en eng is, zodat je angst voor het onbekende gaat afnemen. Wanneer je een artikel leest dat je angst juist aanwakkert, klik het dan weg, dat is dan niet voor jou bestemd. Of als je een artikel leest dat van jouw mogelijke helder zien/voelen een enorme poeha maakt van hoe geweldig en bijzonder je bent... klik ook maar weg. Iedereen is bijzonder en heeft talenten. Wanneer je een artikel leest dat nuchter advies geeft, en dat zinvolle info geeft over hoe je ermee om kan gaan, lees dat dan goed.
Wat je kan doen als je ze weer voelt/ hoort is aan deze personen zonder lichaam vertellen dat jullie nu in het huis wonen en dat zij er niet horen. Vertel eventueel dat zij om zich heen moeten kijken of zij ergens licht zien of een lichtwezen en dat zij daar naartoe kunnen gaan voor hulp. Op die manier zet je ze er niet alleen maar uit maar geef je ze een alternatief.
Je voelt je natuurlijk heel maf als je dat voor het eerst zo doet maar het helpt vaak.
Nog eens, verdiep je erin en kom er veel over te weten en, heel belangrijk, laat je geen angst aanjagen door opruiende griezelinformatie, daar heb je echt niets aan.
Schrijf ook maar op wanneer je het voelt/hoort, dat kan ook verhelderend werken.
t Komt wel goed :)
Kristal
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Je begint je antwoord met "Ervan uitgaande dat", gevolg door een onjuist uitgangspunt. Tja, uitgaan van een onjuist uitgangspunt levert een interessante theoretische discussie op, maar meer heb je er niet aan. Verder is het overigens wel een goed antwoord. Het is inderdaad zinnig aan de angst te werken. Je erin verdiepen is altijd goed. Je ontdekt dan bijvoorbeeld waarom het tóch kan helpen om die "geesten" te vragen ergens anders heen te gaan, ook al bestaan ze niet. Dat inzicht is al veel waard, en dat helpt dan nog eens extra.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Welk standpunt is dan wel juist?
Cryofiel
9 jaar geleden
Het standpunt dat er geen reden is om aan te nemen dat er geesten bestaan. Het is, om het eens wetenschappelijk uit te drukken, een onbevestigde hypothese. Het is zelfs een hypothese die niet noodzakelijk is om wat dan ook te verklaren, ofwel: het is een overbodige hypothese. Daarmee is het uitgangspunt dat geesten zouden bestaan net zo geldig als elke andere onbevestigde overbodige hypothese.     Als voorbeeld noem ik Geo, de Gierige Geest. Geo zit in het binnenste van de aarde en hij is zo gierig dat hij alles naar zich toetrekt dat binnen zijn reikwijdte valt. De domme wetenschappers met hun beperkte visie noemen dat zwaartekracht, maar mensen die de Waarheid durven te zien hebben een Zeker Weten dat het Geo de Gierige Geest is die zich kenbaar maakt. Wat is nu het verschil tussen Geo enerzijds, en geesten anderzijds?
Kristal
9 jaar geleden
Heer Voldemort, het is niet echt belangrijk of je denkt dat er wel of geen mensen zonder lichaam bestaan. Waar het mijn inziens om gaat is degene serieus te nemen die zegt ze te zien en dan een tool aan te reiken ermee om te gaan. Dan voelt de vraagsteller zich gehoord en kan hij leren om te gaan op een lichte manier, niet in angst dus, om met datgene wat voor hem onbekend (en vaak dus beangstigend is) om te gaan.
Het wirdt dan vanzelf wel helder of hij nu wel of niet met mensen die overgegaan zijn te maken heeft. Dan kan hij waarnemen zonder angst, helder waarnemen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Natuurlijk moet je iemands angst, iemands persoonlijke beleving, serieus nemen. Al het andere zou neerbuigend zijn. Maar dat betekent ook dat je niet al bij voorbaat ergens van mag uitgaan. Als je dat doet, sluit je namelijk automatisch al bij voorbaat veel dingen uit - en dat mag niet, want ook dat is neerbuigend.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Lol zo begrijp ik hem goed.
Alleen is er dan nog 1 vraag die voor mij onduidelijk blijft. Zwaartekracht bestaat, dat weten we allemaal. En of dit nu zwaartekracht zelf is, of veroorzaakt word door Geo. Feit blijft er is zwaartekracht. Maar de dingen dan die Spuuglama ziet en hoort...wat is dat dan?
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat is een bekende eigenschap van onze zintuigen en hersenen. Het is van oudsher ZO belangrijk voor ons overleven geweest om geen enkel mogelijk gevaar te missen, dat we nu zelfs dingen zien die er niet zijn. Stel je voor dat je over de savanne wandelt. Je denkt dat je wat geritsel hoort in het struikgewas. Wat nu? Laten we de mogelijkheden eens keurig op een rijtje zetten:
1.  Er is geen geritsel.
2.  Er is geritsel, het is de wind.
3.  Er is geritsel, het is een leeuw. Nu kunnen we deze drie mogelijkheden netjes uitsplitsen: 1a.
Er is geen geritsel, maar je denkt toch iets te horen, en je denkt dat het de wind is. Je gedachte is fout, maar je blijft wel leven. 1b.
Er is geen geritsel, maar je denkt toch iets te horen, en je denkt dat het een leeuw is. Je slaat op de vlucht terwijl dat niet nodig is, maar je blijft wel leven. Conclusie: als je iets hoort dat er niet is, blijf je leven. 2a.
Je hoort geritsel, het is de wind en je denkt dat het de wind is. Je doet niets en je blijft leven. 2b.
Je hoort geritsel, het is de wind maar je denkt dat het een leeuw is. Je slaat op de vlucht terwijl dat niet nodig is, maar je blijft wel leven. 3a.
Je hoort geritsel, het is een leeuw maar je denkt dat het de wind is. Je doet niets. Jij sterft, de leeuw blijft leven. 3b.
Je hoort geritsel, het is een leeuw en je denkt dat het een leeuw is. Je slaat op de vlucht en daardoor blijf je leven. Conclusie:
--  Als je denkt dat het de wind is, heb je een kans dat je blijft leven (2a), maar ook een kans dat je zult sterven (3a).
--  Als je denkt dat het een leeuw is, zul je blijven leven (2b en 3b). Het is dus veiliger om er maar van uit te gaan dat het een leeuw is, want dan heb je veel meer kans het te zullen overleven. -- Alles samenvattend: je kunt beter iets horen dat er niet is (1a en 1b) dan dat je iets niet hoort dat er wel is. Als je dan iets hoort, kun je er beter bang van worden (2b en 3b), zelfs als dat niet nodig is, dan dat je denkt dat het ongevaarlijk is (2a en 3a). Je moet al deze mogelijkheden even in alle rust bekijken om het te snappen. Maar dan begrijp je waarom wij dingen zien/horen die er niet zijn, en waarom wij daar zo sterk op reageren.
Soms ben ik ook bang dat er geesten in mijn kamer zitten . Maar een kennis van mij die kan ze zien en die ziet dan ook schimmen dus ik denk dat er wel kans is dat u geesten kan zien en anders moet u naar iemand die verstand van geesten heeft
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pas jij in het volgende plaatje?

Ben je erg gevoelig?
Voel je snel emotie?
Ben je erg creatief?
Gek op muziek?
Dans je graag?
Vind je de kleuren roze, blauw, violet en paars erg mooi?
Droom je erg veel?
Voel je het verdriet van een ander ( empathie)
Wil je liever niet ergens vooraan staan?
Ben je gek op de natuur?
Wel eens maagklachten?
Dikke darm klachten?
Voel je je wel eens afwezig? (Dagdromen)
Ben je een bijna overdreven eerlijk persoon?
Kan je niet tegen onrecht?
Kan je slecht tegen harde geluiden?
Kan je beslist niet tegen ruzie?
Leef je vaak in je eigen wereld?

Als dit voor een deel of helemaal bij jou hoort, dan ben je een HSP er, of wel een erg gevoelig mens, dus spiritueel, of hoe ja dat ook moet noemen.
Deze groep mensen zien/ voelen meer dan anderen en kunnen geesten soms waarnemen, maar vaak hun aanwezigheid voelen.

Pas je niet in dat plaatje, ga dan eens praten met je dokter en/of een vertrouwens persoon, want angsten en dat soort zaken zijn niet normaal.
Wil je mogelijk meer weten, dan even via een PB tje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kristal
9 jaar geleden
Verrassend om het zo te onderscheiden Ed, +1.
Ik kan daar wel achter staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank je.