Zie/voel ik geesten, of is het wat anders?

Toen ik klein was, was ik bang in het donker. Ik voelde, hoorde en soms zag een aanwezigheid die er niet hoorde. Ik werd altijd voor gek verklaard omdat mensen vonden dat ik mezelf bang zat te maken, maar ik had altijd een angst erdoor ontwikkeld omdat ik het niet kwijt kon. Ik heb nooit een inbreker meegemaakt enzovoort, maar vaak midden in de nacht, in het donker of met het licht aan, schrik ik altijd op als ik iets hoor wat er niet hoort te zijn. Ik hoor of een soort geloop op het tapijt, iets vegen of iets ritselen terwijl ik alleen ben, en van het huis zelf is het niet en ik weet echt dat er NIEMAND is. Een keer keek ik in de keuken en ik zag 2 schimmen zitten. Een kennis dacht dat ik misschien aanwezigheid voelde voor geesten, want ik heb altijd het gevoel en ik hoor in mijn hoofd dat er iets of iemand is die er niet hoort. Zolang ik niet check dat er echt niets is, word ik doodsbang, en het vervelende is nog dat ik niet weet waar het vandaan komt en hoe ik het ontwikkeld heb. Zie ik geesten? Maak ik mezelf misschien gek? Lijd ik misschien aan een stoornis waar ik het hoor en hoe moet ik hiermee omgaan? Soms denk ik weleens als ik in bed lig dat er iemand gluurt om de hoek van de hal (wij slapen met de deuren open) of in de deurpost of onderaan de trap als ik boven ben. Wat is er aan de hand en hoe los ik dit op?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zelf ben ik christen en geloof dus wat er in de Bijbel staat: dat er een geestelijke wereld is die wij niet zien maar die er wel degelijk is en effect op ons kan hebben. Allereerst is God er, onze Schepper, bestaande uit Vader, Zoon en Heilige Geest en toch één in God. We zien hem niet en toch is Hij er. Hij woont in de hemel maar is tegelijkertijd dichtbij ons, Zijn ogen doorzoeken heel de aarde en zien wat wij doen. Behalve God en zijn engelen, is er ook nog een gevallen engel, satan. Die kwam in opstand en dacht groter dan God te zijn. Is daarom weggestuurd. Heeft een hele rits eveens rebellerende engelen meegenomen, die dus sindsdien geen engelen meer maar demonen (in de Bijbel ook wel boze geesten genoemd) zijn. satan en zijn demonen zijn uit op het ongeluk van de mensen, juist omdat ze weten hoeveel God van de mensen houdt. God waarschuwt mensen in de Bijbel om niet op zoek te gaan naar het bovennatuurlijke buiten Hem om. Dus geen astrologie, glaasje draaien, geesten of doden oproepen, naar een waarzegger of medium, wicca, reiki of alles wat ook maar vaag is en een beroep doet op bovennatuurlijke krachten. God weet immers dat je daarmee een deur openzet voor de satan en consorte, en dat wil Hij mensen besparen. Op allerlei manieren kunnen mensen die deur hebben opengezet in hun leven en daardoor dingen gaan zien of horen die niet normaal zijn en angst aanjagen. Ook kan het zijn dat je zelf nooit met bovennatuurlijke dingen bezig bent geweest, maar je voorouders wel, dat kan als een vloek van generatie op generatie overgaan. Met God kun je alleen in contact komen door Zijn Zoon, de Here Jezus Christus. Hij is als mens geboren om uiteindelijk aan het kruis te sterven, Zijn bloed vloeide voor de zonden van de mensen. En stond na drie dagen als Overwinnaar uit de dood op. Zonde, ofwel de optelsom van alle verkeerde dingen die je in je leven hebt gedaan, is het die tussen God en mens in staat. God vraagt daarom van ons dat we in Zijn Zoon, de Here Jezus geloven als onze Heer en Redder en Hem vragen om vergeving van zonden. Als je dat doet hoor je vanaf dat moment bij Hem en heeft de satan geen enkel recht meer op je, maar maak dan wel een serieuze keuze om werkelijk een christen te worden, zodat het huis van je hart gevuld blijft door Jezus Christus. Wanneer je weer rare dingen ervaart of angstig bent, bid hardop "Here Jezus, red mij en bevrijd mij". je kunt meer over God leren via www.ikzoekgod.nl of via www.alpha.org Gods zegen!

Vooralsnog is er geen enkel bewijs voor het bestaan van God of geesten. De meest logische verklaring is toch echt dat je die beelden en geluiden zelf in je hoofd produceert. En wanneer je een keer echt iets hoort, of een lichtschijnsel ziet dat wellicht van buiten komt, dan denk je al gauw dat alle andere verschijnselen ook in de werkelijheid gebeuren. Maar echt, het menselijk brein is tot veel meer in staat dan je denkt. Het zoekt herkenbare patronen in de werkelijkheid om ons heen. In het donker ontbreekt vaak beeldinformatie. Je hebt te weinig licht, maar toch probeert je brein een voorstelling te maken van bijvoorbeeld een donkere schaduw op ´t behang. En ziet daar bijvoorbeeld een handgrote kakkerlak in. Maar zodra je de schaduw hebt herkend als een gewone schaduw is het ook bijna niet meer mogelijk om er een kakkerlak in te herkennen. Wat je brein weet nu wat ´t is. Mensen die bang zijn in ´t donker, hebben veel vaker last van dit soort hallucinaties omdat ze, onbewust of bewust, gevaar verwachten in het donker. Het heeft niets met bovennatuurlijke zaken te maken, het is allemaal zinsbegoocheling. De informatie die je zintuigen doorgeven is anders dan overdag, wanneer er meer licht en meer geluiden zijn. Vervolgens geeft je brein ´s nachts een verkeerde uitleg aan die zintuigelijke informatie. Bedenk dit alles als je weer iets geks denkt te zien of the horen, en het gaat vanzelf weer over...

Ervan uitgaande dat geesten bestaan (ik zelf ga er van uit, anderen niet) is het goed om te realiseren dat het eigenlijk gewoon mensen zonder lichaam zijn. Te vergelijken als iemand die zijn jas uit heeft gedaan wat dan in dit geval het lichaam is. Of jij echt mensen zonder jas ziet weet ik natuurlijk niet maar het zou goed kunnen. Wel vermoed ik dat je, door je angst, nog veel meer hoort en ziet dan er al is. Het is dan ook heel raadzaam om aan je angst te werken. Zelf deed ik dat door er veel over te lezen, mij erin te verdiepen. Omdat het nu eenmaal zo is dat, wanneer je er meer van weet, het niet meer iets totaal vreemds en eng is, zodat je angst voor het onbekende gaat afnemen. Wanneer je een artikel leest dat je angst juist aanwakkert, klik het dan weg, dat is dan niet voor jou bestemd. Of als je een artikel leest dat van jouw mogelijke helder zien/voelen een enorme poeha maakt van hoe geweldig en bijzonder je bent... klik ook maar weg. Iedereen is bijzonder en heeft talenten. Wanneer je een artikel leest dat nuchter advies geeft, en dat zinvolle info geeft over hoe je ermee om kan gaan, lees dat dan goed. Wat je kan doen als je ze weer voelt/ hoort is aan deze personen zonder lichaam vertellen dat jullie nu in het huis wonen en dat zij er niet horen. Vertel eventueel dat zij om zich heen moeten kijken of zij ergens licht zien of een lichtwezen en dat zij daar naartoe kunnen gaan voor hulp. Op die manier zet je ze er niet alleen maar uit maar geef je ze een alternatief. Je voelt je natuurlijk heel maf als je dat voor het eerst zo doet maar het helpt vaak. Nog eens, verdiep je erin en kom er veel over te weten en, heel belangrijk, laat je geen angst aanjagen door opruiende griezelinformatie, daar heb je echt niets aan. Schrijf ook maar op wanneer je het voelt/hoort, dat kan ook verhelderend werken. t Komt wel goed :)

Soms ben ik ook bang dat er geesten in mijn kamer zitten . Maar een kennis van mij die kan ze zien en die ziet dan ook schimmen dus ik denk dat er wel kans is dat u geesten kan zien en anders moet u naar iemand die verstand van geesten heeft

Pas jij in het volgende plaatje? Ben je erg gevoelig? Voel je snel emotie? Ben je erg creatief? Gek op muziek? Dans je graag? Vind je de kleuren roze, blauw, violet en paars erg mooi? Droom je erg veel? Voel je het verdriet van een ander ( empathie) Wil je liever niet ergens vooraan staan? Ben je gek op de natuur? Wel eens maagklachten? Dikke darm klachten? Voel je je wel eens afwezig? (Dagdromen) Ben je een bijna overdreven eerlijk persoon? Kan je niet tegen onrecht? Kan je slecht tegen harde geluiden? Kan je beslist niet tegen ruzie? Leef je vaak in je eigen wereld? Als dit voor een deel of helemaal bij jou hoort, dan ben je een HSP er, of wel een erg gevoelig mens, dus spiritueel, of hoe ja dat ook moet noemen. Deze groep mensen zien/ voelen meer dan anderen en kunnen geesten soms waarnemen, maar vaak hun aanwezigheid voelen. Pas je niet in dat plaatje, ga dan eens praten met je dokter en/of een vertrouwens persoon, want angsten en dat soort zaken zijn niet normaal. Wil je mogelijk meer weten, dan even via een PB tje.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100