Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben de twee definities van het woord "steriel" een overkoepelende betekenis?

Ik vroeg me ineens af waarom onvruchtbaarheid, net als de afwezigheid van actieve micro-organismen, ook steriliteit heet. Maar toen bedacht ik me ineens, dat het beide "vrij van levende wezens" is; of van spermatozoïden, of van bacteriën. Is dit waar? Als in, is dit de relatie tussen beide betekenissen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja dat klopt: steriel in de betekenis van "geen leven kunnen vormen" zowel menselijk, dierlijk of bacterieel leven
(Lees meer...)
anneliez
9 jaar geleden
Er zijn drie betekenissen, 1) onvruchtbaar 2) vrij van leven 3) manier van werken bij operaties en andere medische handelingen.

In het begin was er een overkoepelende betekenis, maar in loop van de tijd zijn de drie betekenissen uit elkaar gegroeid. Want het maakt uit of een planeet, een hond of een werkplek steriel gemaakt wordt. Dit komt omdat de wetenschap steeds meer weet van het leven op het kleinste niveau.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding