Hebben de twee definities van het woord "steriel" een overkoepelende betekenis?

Ik vroeg me ineens af waarom onvruchtbaarheid, net als de afwezigheid van actieve micro-organismen, ook steriliteit heet. Maar toen bedacht ik me ineens, dat het beide "vrij van levende wezens" is; of van spermatozoïden, of van bacteriën. Is dit waar? Als in, is dit de relatie tussen beide betekenissen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ja dat klopt: steriel in de betekenis van "geen leven kunnen vormen" zowel menselijk, dierlijk of bacterieel leven
anneliez
9 jaar geleden
Er zijn drie betekenissen, 1) onvruchtbaar 2) vrij van leven 3) manier van werken bij operaties en andere medische handelingen.

In het begin was er een overkoepelende betekenis, maar in loop van de tijd zijn de drie betekenissen uit elkaar gegroeid. Want het maakt uit of een planeet, een hond of een werkplek steriel gemaakt wordt. Dit komt omdat de wetenschap steeds meer weet van het leven op het kleinste niveau.