Hoe noem je het tegenovergestelde van hypermobiel?

Mensen die hypermobiel zijn, zijn onwijs soepel in hun gewrichten. Ik ben juist helemaal het tegenovergestelde (ik weet alleen niet of het bij mij licht aan m'n korte spieren, of mijn gewrichten). Nu vroeg ik me af of daar ook een benaming voor is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hypomobiel is inderdaad het tegenovergestelde van hypermobiel. Daarbij kunnen mensen vaak hun gewrichten niet helemaal strekken, zoals je het beste kunt zien bij de elleboog en de knie. Kinderen die hypomobiel zijn lopen vaak op hun tenen, omdat ze hun voeten niet (goed) helemaal vlak neer kunnen zetten. Nu zijn hyper- en hypomobiliteit twee extremen in het continuüm. Je kunt natuurlijk ook gewoon een beetje stijf zijn, dus wél je armen en benen helemaal kunnen strekken, maar niet bij je tenen kunnen met je handen als je voorover buigt, een groot deel van je rug niet kunnen bereiken bij wassen of krabben, etcetera. Gewoon stijf zijn hoeft niet per se zo ver af te wijken van het gemiddelde dat je meteen in de categorie hypomobiel valt (waar voor zover ik weet weinig tot geen heldere criteria voor zijn).

Antwoorden (1)

Het tegenovergestelde van Hypermobiel is ''Hypomobiel''.

Toegevoegd na 1 minuut:
-

Dit betekent wel dat de stijfheid van de gewrichten maximaal is. Het is niet zo dat als je niet hypermobiel bent, dat je dan meteen hypomobiel bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
prima antwoord +.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En heeft dit nadelen voor mij als ik ouder word? Ouderen hebben meer last van hun gewrichten dan toen ze jonger waren, krijg ik dan nu extra last of kan t niet ergens worden dan nu?