ja hoor kijk hier maar eens
http://www.stomaatje.nl/sport_ontspanning.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens onderstaane link is het zwemmen met een stoma gen enkel probleem, dus het kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een stoma kun je gewoon zwemmen. Ook in de zee, natuurbaden etc. kan het zwemmen met een stoma geen kwaad. Zorg er wel voor dat het stoma goed is afgesloten met een stomazakje, zodat er geen zand of water bij kan komen (water in een bubbelbad kan bijvoorbeeld voor infecties zorgen). De zon (of zonnebank) kan het slijmvlies van de stoma uitdrogen als er geen zakje overheen zit. Het zakje en de plak zijn waterbestendig en je hoeft niet bang te zijn dat het loslaat. Een zweminstructeur heeft op instructie van enkele stomaconsulenten een paar jaar geleden een test gedaan. Hij heeft 4 uur lang tot zijn borst in het water gestaan om verschillende huidplaten te testen. Het bleek dat alle huidplaten waterbestendig waren. Enkele daarvan waren zelfs het eerste uur na het zwemmen niet te verwijderen.

Als je gaat zwemmen kun je als je dat fijn vindt een kleiner zakje gebruiken, de zogenaamde mini activiteitenzakjes. Het is raadzaam het filter af te plakken met de bijbehorende stickers. Als het filter vochtig wordt, werkt het niet meer waardoor het badwater het zakje kan laten opbollen. Het nadeel van het filter afplakken is dat de gassen niet meer uit het zakje kunnen ontsnappen. Gelukkig is er voor dat probleem een oplossing gevonden: het Gore-Tex filtermembraan. Als je dit ronde plakkertje op de filteropening plakt, blijft het filter ook onder water droog, terwijl de gassen toch gewoon naar buiten kunnen. Onder water kan het zakje zich trouwens ook gewoon met ontlasting vullen. Na het zwemmen kan het zijn dat je het zakje moet verwisselen in verband met het verweken van de plak, neem dus altijd een reserve mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, er zijn zelfs special kleinere zakjes voor, zodat het (eventueel) minder opvalt. Daarbij wordt geadviseerd (voor vrouwen) om een badpak met een print te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten het feit dat er kleinere zakjes zijn,kun je ook voordat je gaat zwemmen een spoeling doen.Dat gaat via een slangetje waar je de darm(als je een darm stoma bedoelt)mee schoonspoelt.