Hoe komt het dat ik buikpijn en last van me darmen had tijdens een lange autoreis?

Hallo, afgelopen zomer was ik samen met mijn vriend en zijn ouders naar Italië toe. Dit deden we met de auto, een lange reis dus. Ik heb van mezelf al problemen met me darmen, maar tijdens de autoreis werd het ineens heel erg en moest ik om de minuut naar de wc. Toen dat voorbij was kreeg ik hele erge buikpijn en af en toe een paar steken in me buik. Weet iemand waardoor dit kan komen? Ik had het ook op de terugweg en ik moet volgend jaar weer naar Italië met de auto! Ik wil het graag voorkomen, alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
stress? at je wel goed?

Antwoorden (2)

Mogelijk vond je de reis spannend waardoor je darmen overstuur raakten, bij de terugreis was je misschien gespannen door de angst dat je weer last van je darmen zou krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+
Ik heb zelf prikkelbare darm syndroom, dus ik kan er van meepraten! Maar ik heb het niet zó extreem, al was een paar keer snel na elkaar naar de wc moeten in mijn werk ook al knap lastig. Het besef van onderweg geen wc in de buurt te hebben maakt het regelcentrum in het brein nog zenuwachtiger dan anders.
Meestal was het in mijn geval daarna dan wel over voor de rest van die dag. Ik heb er ook geen echte pijn of steken bij. Het is denkbaar dat je er minder last van hebt als je je zelf actiever met de reis moet bemoeien. Kun je zelf een deel van de rit rijden, of heb je nog geen rijbewijs? Het lange zitten op zo'n reis is op zichzelf al onaangenaam voor veel mensen, maar de reis in meer etappes opdelen is zeker geen optie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de waardevolle aanvulling Bordensteker.
In een auto schudt je meer dan wanneer je bijv. thuis op de bank zit. En het is ook een onregelmatige beweging. Er wordt geremd, opgetrokken enz. Wellicht dat dat de boel ook meer in beweging zet.